Små barn och tal (utbruten från Vad gör vi? del 2 - Kids Edition)

Gällande språkutvecklingen för de riktigt små så håller jag med @KarinStarfighter . Vi är hetsiga med remitteringen för att vi inte kan avgöra säkert vilka av de sena tvååringarna som "bara är sena" och vilka som har bakomliggande språksvårigheter. Hellre för mycket språkstimulans till ett barn som kanske inte behövt det, än att insatserna till barn med behov försenas.

Här finns information om typisk språkutveckling och en del tips och råd kring språkstimulans https://www.kodknackarna.se/hitta-spraket
 
R kommer generellt sent i barns uttalsutveckling, liksom sje och tje. Att byta mot J eller L är helt normalt upp till 6-7 års ålder. Ett barn med taldyspraxi som inte klara R som 10-åring hade jag däremot velat träffa, tyvärr ser det fruktansvärt olika ut med tillgången till vård etc. beroende på vilken region man tillhör.

/Logoped nr. 2
Jag är sjukt missnöjd med den hjälp vi fått här uppe, har varit ständiga byten av logopeder, långa väntetider och allmänt strul.

Jag önskar också att han fått mer och bättre hjälp, för även om han pratar okej nu är det inte helt bra. Det kan ofta vara lite svårt att hänga med, ffa när det kommer nya ord där du inte riktigt är med på kontexten. Men han är "färdigbehandlad" enligt logopederna här uppe...
 
Jag är sjukt missnöjd med den hjälp vi fått här uppe, har varit ständiga byten av logopeder, långa väntetider och allmänt strul.

Jag önskar också att han fått mer och bättre hjälp, för även om han pratar okej nu är det inte helt bra. Det kan ofta vara lite svårt att hänga med, ffa när det kommer nya ord där du inte riktigt är med på kontexten. Men han är "färdigbehandlad" enligt logopederna här uppe...
Nej, jag förstår verkligen det. Vi har jättesvårt att rekrytera logopeder på min arbetsplats. Då får vi hyra in privata logopeder i perioder, sen kommer nån ny som slutar etc. Vilket gör att vi behöver erbjuda ny personal igen. Det är inte alls bra för våra patienter som ofta är i behov av en långvarig kontakt. 😢
 
Jag ska säga att vi fick komma till logoped jättesnabbt efter remissen, tog en månad innan vi fick en kallelse och tycker det har varit ett bra stöd även om det nu i efterhand känns lite onödigt.
 
Nej, jag förstår verkligen det. Vi har jättesvårt att rekrytera logopeder på min arbetsplats. Då får vi hyra in privata logopeder i perioder, sen kommer nån ny som slutar etc. Vilket gör att vi behöver erbjuda ny personal igen. Det är inte alls bra för våra patienter som ofta är i behov av en långvarig kontakt. 😢
Jag förstår det, och så var pandemi mitt upp i allt vilket gjorde att de ställde in all verksamhet. Mötte några riktigt bra logopeder men tyvärr några som var ganska ointresserade också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 326
Senast: turbofling
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Destiny_D
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 783
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp