små barns vanor??

tinissen

Trådstartare
vad får era barn och vad får de inte? syftar på barn upp till 3-4år
tänker på exvis tv-tittande, godis, läsk, efterrätter m.m

elias får ingenting i godisväg, inte läsk, saft endast när han är sjuk eller på kalas vilket är mkt sällan. efterätt som exvis glass eller ett kex till fikan de få gånger vi har de, får han om han vill ha men är sällan intresserad.
jag tycker inte man behöver erbjuda, men har en del i familj/släkt/umgängeskrets som tycker det är självklart att lassa upp utan att barnet ens frågat efter det, eller alltid ha saft i nappflaskan.. och säger man nej så får man till svar - ja men varför inte då?? ska jag som mamma ens behöva ha ett stort föredrag om varför jag inte vill ge mina barn massa onyttigt??

Sv: små barns vanor??

Mina barn (snart 3 ar) far ata glass nar vi ar pa semester och nar vi ater pa restaurang (nja inte riktigt alltid, men nastan). Efteratt ater vi nastan aldrig hemma, nagon gang i manaden kanske. Godis och lask och saft har de aldrig provat. Choklad far de vid jul och pask, fast det har vi bara borjat med nu i ar, innan dess fick de aldrig choklad. Tarta, bullar etc om det ar speciella tillfallen t.ex. nagons fodelsedag. Kex - vanliga utan fyllning alltsa typ Digestive - far de en eller par ganger i veckan nar vi fikar. McDonalds har vi aldrig besokt.

Sa jag forsoker. Men. Jag bor i ett land dar alla dagis/forskolor/skolor serverar smaskiga efteratter till lunchen VARJE dag :crazy:
Jag blir galen! Vad ar det for fel pa farsk frukt och/eller yoghurt? Eller varfor maste man ha efterratt alls??
Och de foraldrar jag kanner verkar inte tycka att detta ar markligt och later ofta sina barn ata fyllda kex, choklad, smagodis och annat VARJE dag, i mangder :crazy:
Det borjar bli lite knepigt nu nar vi ar hemma hos andra och de barnen kraver att fa och tuggar i sig konstant, framfor mina barn plus att mina barn alltid blir bjudna (och elaka mamma sager nej :devil:). Usch vad trott jag ar pa matvanorna har!!

TV - oftast varje dag, i lagom mangd, och bara vissa program. Vi har en jattebra statlig barnkanal har som heter Cbeebies som visar pedagogiska och roliga program for under 5-aringar.

Min son tycker det är mysigt att sitta i famnen och titta på tv med oss vuxna. Än har vi inte brytt oss så mycket om vad det är som visas, han är bara 1½ än men vi byter till en mer stillsam kanal om det är en alltför "häftig"/grov sekvens som visas. Ibland står väl tv:n på även om vi vuxna lämnat rummet men sonen är inte intressarad av att titta på den själv ännu.

Godis har han aldrig fått smaka, inte heller läsk. Sambon gav sonen saft en gång men det lär han inte göra om på ett bra tag. ;) I somras blev det ju glass vid några tillfällen och då fick sonen smaka om han var intresserad, efterrätt har vi aldrig hemma så det är inte aktuellt. Vi försöker undvika extra sockrade produkter till hela familjen men ffa sonen. Dock får han som sagt smaka om han vill (med godis som undantag). Ostbågar är en favorit hos den lilla... :cool: Jag tycker som du, varför erbjuda om intresset inte finns. Socker och godis kommer barnen upptäcka ändå, så varför skynda på det?

Det brukar funka jättebra med första barnet, det där nyttighetstänket.
Har märkt att det inte är lika lätt med andra.
Sonen var 4½ när han blev storebror. Han fick då lördagsgodis och efterrätt nån gång ibland.
Innan han var 3 fick han inte godis regelbundet, och åt inte mycket som var onyttigt.
Lillebror däremot, han blev bjuden på godis innan han var 1. Inte så att han fick det varje lördag, men han var ju klart intresserad av vad storebror åt på lördagar.
Snart kommer nr 3, och bröderna är 9 och 4½ nu. Gissar att det kommer bli svårt att hålla minstingen borta från onyttigheter speciellt länge.

Har en tvååring och en fyraåring (bonus). Båda två äter lördagsgodis, och visst händer det att de får andra godsaker då och då.

I vår familj är vi helt förtappade ;).

Jag lägger mig inte i hur andra gör med sina barn, men vi har ett väldigt avslappnad inställning till detta med sötsaker.

Stora tjejen fick nog glass första gången vid 6/7 månader. Godis, saft och sånt har hon också fått sedan 1,5. Minns inte när vi började med lördagsgodis, men det var helt klart före 2 år. Läsk ungefär samtidigt.
Lilltjejen har smakat godis sen före 1, får smaka läsk när vi andra dricker det (om hon frågar efter det, vilket hon oftast gör).

Vad är egentligen problemet undrar jag (eftersom jag verkar vara ensam om mitt/vårt förhållningssätt i den här tråden)?

Jag håller med om att det kan ses som onödigt, särskilt om barnen inte efterfrågar det. Men gör det egentligen något?

Jag är uppväxt med väldigt strikta regler. T.o.m så att man inte fick äta pannkaka till middag utan man åt då soppa först och fick lite pannkaka efter. Det fick mig att göra revolt när jag flyttade hemifrån och ibland bara äta bullar, marängsviss eller annat onyttigt till middag :D

Vi är alla smala i familjen (jag vet att man kan ha dåliga värden även om man är smal i och för sig).

Hur tänker ni?

Jag är väl alltså inte den "duktiga mamman" i det här gänget... Fika/efterrätt får Ludvig, 2 år om vi fikar, vilket händer nästan dagligen. Dock inga enorma mängder utan normal mängd. Godis har han smakat någon gång men är ju lättare att undvika än t ex en bulle om vi vuxna tar det till kaffet. Läsk drick ev till maten på helgen, då får han. Annars mjölk eller vatten, juice till frukost.

Mc Donalds (Mc Drive) besöks ganska ofta, uppemot en gång i veckan, MEN det äts då hamburgare/kycklingbitar samt äppelbitar (ingen pommes frites) och dricks mjölk till. Tror inte det är värre än mycket annan mat?

Kan tilläggas att vi är aktiva och rör oss mycket, och att ingen av oss är överviktig.
Det tittas även på Bolibompa eller DVD med Bananer i Pyjamas eller Teletubbies både en sväng på morgonen och på kvällen, kanske totalt 1 h per dag. Helst kramande i mammas knä ;)...

jag ska försöka förklara hur jag tänker;)

jag tror inte godis och sött i sig är så farligt o kontrollerad mängd, men får de ofta sött blir det ju en dålig vana, men jag tänker 3 kanske 5 steg framåt,
nu drar jag värsta tänkbara scenario....:D:devil:
framtida tänderna, vill ju inte att de ska behöva ha klippkort hos tandläkaren..
ett sockeberoende är ju oxå ett missbruk.. vilket sätter sig på humöret,
kanske är det så att jag blivit avskräckt från jobbet har varit med på många gastric-bypass op. alltså fetmaop, vilket folk verkar ta mer o mer lättvindigt, en tjej som tidigare tillhörde bekantskapskretsen åt sig större får att få igenom op, som en enkel utväg, hennes son fick nästintill fri tillgång på godis o inte allt för sällan en happymeal osv. han skrek på godis så fort de var inne i affär och hon gav vika direkt.. jag vill ge mina barn en sund syn på mat och godis men det verkar som att det inte kommer bli lätt med äldre generationen som ska ha både 11-kaffe o eftermiddagsfika m.m och gärna skämmer bort de små med godis o annat..
jag har sen jag fick barn blivit mer o mer petig på vad som inhandlas.
om möjligt inga tillsatser alls, osockrat/lättsockrat ekologiskt och från lokala bönder..godis finns inte på min lista längre sålänge det inte är hemmagjort.

jag vet att jag är lite nojig o kanske överbeskyddande:D, men jag tycker det är så himla onödigt med socker innan de faktiskt vet vad de är...
vi har inte heller någon nämnvärd övervikt i familjen/släkten, men jag har sett för mkt komplikationer som beror på fet kost, mkt socker och mkt stillasittande framför tv:n...:)

jo då, vi är duktiga mammor allihopa:laugh:, det jag menar är väl mer, att okej om föräldrarna tycker det är okej med ett visst intag av godis osv, men att folk inte kan acceptera att en del föräldrar vill undvika för mkt konsumtion av socker, varför man ska behöva försvara sig för att man säger nej??

Jag har sett negativa effekter av godisförbud (förbjudet tills barnen var 5) vilket resulterat i ett osunt förhållande till sötsaker och övervikt på alla barnen.
Våra äldre barn började få smaka lite godis vid 3 års ålder (de är 5 nu). Vi äter mkt sällan efterrätt eller fikar bullar men om vi gör det så får barnen självklart smaka. Glass äts oftast på sommaren, när det är varmt och man blir sugen. Vi har ofta lite chips, popcorn eller ostkrokar på helgen och då får givetvis barnen också smaka.

Jag resonerar som så att jag vill att barnen ska få ett avslappnat förhållande till godsaker och att de ska vara medvetna om vad som är nyttigt och onyttigt. Att man kan tillåta sig ibland men inte jämt. De brukar köra en ramsa om att man ska äta nyttigt, nyttigt, nyttigt o.sv. onyttigt, nyttigt, nyttigt etc.

På kalas och fester ska de lära sig socialt samspel och där ser jag det som självklart att de får äta det som andra barn äter, byta godisar med varandra och lära sig bordsskick ang. vem som får den största bullen;).

Vi äter rätt nyttigt annars, lagar mkt från grunden etc. så jag tycker att vi kan tillåta oss utsvävningar ibland. Vi äter ibland på Max eller tar hem en pizza(kanske 1-2 ggr per månad) när vi blir sugna och så går vi på "riktig" restaurang några gånger per år med barnen.

Alla får väl göra som de vill men jag tycker att det är rätt hycklande att "skydda" större barn från godis men själv vräka i sig en chipspåse. Åldern på barnet är dock en avgörande faktor, finns ingen anledning att ge barnet godis innan den själv förstår vad det är.

Våra tjejer är normalviktiga mot späda, inga hål i tänderna, väldigt atletiska. Lillen är å andra sidan tjock som en julgris men han äter ju inte ens mat än.:D

Jag hade inte ifrågasatt om någon bekant inte ville att dess barn skulle få fika. Däremot kan det ju kännas lite konstigt om bekantingen blir sur för att mina barn får en bulle. Är det däremot o.k. för bekantingen så är ju allt bra.

vad får era barn och vad får de inte? syftar på barn upp till 3-4år
tänker på exvis tv-tittande, godis, läsk, efterrätter m.m

elias får ingenting i godisväg, inte läsk, saft endast när han är sjuk eller på kalas vilket är mkt sällan. efterätt som exvis glass eller ett kex till fikan de få gånger vi har de, får han om han vill ha men är sällan intresserad.
jag tycker inte man behöver erbjuda, men har en del i familj/släkt/umgängeskrets som tycker det är självklart att lassa upp utan att barnet ens frågat efter det, eller alltid ha saft i nappflaskan.. och säger man nej så får man till svar - ja men varför inte då?? ska jag som mamma ens behöva ha ett stort föredrag om varför jag inte vill ge mina barn massa onyttigt??

För övrigt måste jag berätta om en annan bekant som gett sitt barn absolut fri tillgång på godis och fika. Barnet gillar numera inget av det och deklararar stolt att hän minsann vill äta nyttigt!:banana:

glömde skriva att elias är 20 månader, därför är jag ännu så länge ganska hård på sötsaker.

som jag skrev i första inlägget så gällde undran över barn upp till tre-fyra år.
däromkring brukar barn veta vad godis o sånt är och då ser jag ingen anledning till att undanhålla lika strikt..

Haha, det är farmor och farfars teori också :D Min man har fått så mycket gott han velat som barn, han äter inte heller sånt nu. Jag däremot vräker i mig :( trots godis/läskfördbud som liten... jag tror det är mycket en personlighetsfråga (plus bra vanor och rutiner hemifrån, dvs. varesej skuldbelägga eller ge som rutin).

Vi är rätt förtappade hemma. I somras när det var varmt köpte vi spökisar (pyttesmå glassar) från glassbilen och dottern (2,5 år) fick säkert en varannan dag. Nu när det är kallt äter vi inte glass direkt. Efterrätt är vi dåliga på att äta, men en fika då och då (2 gånger i veckan kanske?) med någon pepparkaka. Inte alla veckor, men många. Godis fick hon smaka i påskas, det var poppis, men sedan har hon inte frågat och vi har inte erbjudit då.

Det VÄRSTA är ju läsk. Tyvärr dricker kusinerna mycket läsk, och när vi är där eller hos gemensamma släktingar så får hon också. Hemma ser vi till att det inte finns, helt enkelt. Och jag ser det som att om läsk inte är vardag utan mer sådär när man är borta så får det väl vara hänt.

Farmor och farfar ger en del gott, men där har jag bestämt mig för att inte lägga mig i deras umgänge. Det är inte varje dag heller utan någon gång ibland.

TV - där är jag en uuuusel mamma :(. Men min dotter började älska Emil i somras, och då fick hon se det. Det var eg det första på TV hon ville se.
Nu har vi en dålig morgonrutin, men ack så mysig... vi går upp, tar med täcke och kudde och ser på Playhouse Disney på mornarna. Så äter vi lite macka, sedan vet vi att när Musse är slut så skall vi gå till dagis. Då stänger hon av själv och klär på sig. Så smärtfritt och enkelt och vi är alltid i tid.

Ibland ser hon på TV lite på kvällen dessutom, ofta de kvällar hon är för trött för annat. Vissa veckor ser hon ingenting, andra en timme, andra tio minuter - det varierar, men vill hon se när jag lagar mat så får hon det.

Vad hemsk och lat jag känner mig nu :D Men det här är min bekännelse.

däromkring brukar barn veta vad godis o sånt är och då ser jag ingen anledning till att undanhålla lika strikt..

Mitt barn maste varit valdigt tidigt for han hade full koll pa choklad och bullar redan vid ett ars alder.... I mitt liv skulle det kallats for bullshit att de inte forstar vad godis och sott ar innan de ar fyra (!) men jag forstar att det beror pa vilket slags liv man lever.

Vi forsoker halla godsaker till efter maten i alla fall, sa att det inte ska paverka matlusten och for att gora minsta inverkan pa tanderna. Lask och sant har jag i princip aldrig hemma, men choklad :love: kan jag inte leva utan.

Sonen blir snart 4 år. Det senaste året kan man säga har varit ganska rutinstyrt. Han får godis på lördagar, begränsat med bitar som han själv valt. Han får det efter att ha ätit lunch.
Chips eller ostbollar eller popcorn får han fredagkväll. Vi fikar oftast lördag-söndag och då bjuds han men är kräsen. Äter bara chokladkakor och kanelbullar. Är det kaka med glass kan han få lite glass bara. Efterrrätt har vi kanske en gång i halvåret men det äter han inte heller, vare sig chokladpudding eller kräm.
Glass får han i princip varje dag på semestern och när det är varmt. Han har aldrig varit för de små glassarna utan äter oftast en magnum. Nu får han ibland glass när han och hans pappa badar på onsdagar, men vi har bytt ut det till en risifrutti istället.
Visst han kan få några bokstavskex en vardag någon gång i väntan på midddagen och omotiverat en kanelbulle mitt i veckan men det händer sällan.
Han dricker mjölk eller vatten till det mesta. ibland har vi äppeljuice. Läsk vill han dricka, men vi har det kanske hemma varannan månad och då får han smaka ett halvt glas (1 dl) om det inte är cola för det får han inte alls. Saft har vi aldrig. till fika vill han oftast ha mjölk.
Hamburgerställe/kebabställe kanske 1-2 gånger per månad. Då får han pommes frites men äter helst bara kebabkött.
Han är smal och vi föräldrar är småtjocka, men det beror nog mer på att vi äter för mycket mat och motionerar för lite.

Tv tittar han på en 15-20 min före förskolan på morgonen och kanske 30 minuter på kvällen. Ibland vill han hellre se något från bolibompa på datorn och då blir det kortare.

Våra tjejer började väl förstå i 2-årsåldern. Har barnen äldre syskon blir det säkert tidigare.

Vi har haft naturlig reglering. Dvs vi vuxna har ju inte ätit sånt och då blir det inte för barnen heller. Snacks på fredag till en film, lördagsgodis och fika om man blir bjuden. Mina barn är helt normalviktiga kanske åt det smala hållet och trots att det är en STOR godisskål man får äta fritt ur tas det bara ett par bitar sen är de nöjda. Visst, får de plocka själva plockar de massor men själva ätandet är inte så viktigt.

Du är inte ensam.

Mina små på 3 och 4 år äter godis på helgen. Det blir popcorn, choklad eller Ahlgrens bilar. De dricker saft oxå.
Efterrätt äter vi aldrig.
Har 3 tonåringar hemma så det går inte att låtsas som att godis inte finns.

4-åringen började äta godis när han var runt 3 och då blev det ju att 2-åringen oxå fick smaka.

Vi köper pizza och mcDonald nån gång i månaden.

De äldre barnen äter inte överdrivet mkt fast vi alltid har nåt hemma.
Det blir väl inte så intressant när det aldrig varit förbjudet.

Ingen av 6 barn är överviktiga.

Fika kan det bli på helgen om pappa köper hem.

Dom tittar på barnprogram, dvd och spelar Wii och gamecube en stund varje dag. De leker oxå andra fantasilekar och är ute.

Vi är kanske ingen perfekt familj, men vi tycker att vi lyckats hyfsat med de 4 över 13 iaf.

Vad hemsk och lat jag känner mig nu :D Men det här är min bekännelse.

Vet du, jag tankte innan jag fick barn att mina barn skulle minsann bara fa titta pa tv en hogst begransad tid varje dag, helst inte alls! Hahajaja som man kan andra sig :D gud vad skont det var nar de kunde sitta stilla 20-30 min sa man fick vila en stund, eller hinna med att plocka ur en maskin eller sa... Jag styr (an sa lange) VAD de tittar pa, men det blir bade morgon och kvall i princip varje dag hemma hos oss - och vi tycker allihop att det ar mysigt. Djungelboken och Fireman Sam ar favoriterna just nu ;)

Men det dar med maten tycker jag ar lite storigt for var del - det kanns som om jag maste begransa vad jag ger dem for att skolan vraker pa med efterratter varje dag. Sjalva maten ar det inget fel pa, dock, den ar nyttig och vallagad. Men idag t.ex. fick de nagon form av mjuk kaka med vaniljsas efterat. Pa torsdag vet jag att det blir rulltarta. Kanske ar jag for tuff i omdomet :confused:
Vi ater ju nyttigt hemma helt naturligt, ingen av oss vuxna dricker t.ex. lask, ater chips etc, sa det kanske inte ar sa mycket att oroa sig over egentligen.

Vi har nog inga särskilda regler... Utan barnen får väl smaka både godis, glass, saft mm. Men det blir inte regelbundet och inga större mängder vid de tillfällena. Ibland har vi lite godis kanske en gång i veckan och då får barnen lite också, men andra perioder kan det gå flera veckor/månader då vi inte har varken godis/glass eller liknande.
Tv tittar vi på en del, men det är samma där. Vissa veckor blir det knappt nåt tvtittande och andra veckor tittar vi kanske en stund varje dag. Men det brukar vara "barnvänliga" program då + att vi gärna styr det lite åt de snällare barnprogrammen.

Vi är däremot rätt noga med att vara ute mycket, röra på oss osv.

Våra barn är 4 och 1.5 år gamla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka