Bukefalos 28 år!

Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

ylvalill

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder alltså. Är det helt idiotiskt att ens tro att man skall få ihop ekvationen småbarn+häst+heltidsjobb utan att vränga in och ut på sig själv?

Fick min son för 15 månader sedan och fram tills alldeles nyligen har jag varit hemma med honom på heltid. Det innebär att det inte har varit några större problem för mig att sticka iväg till stallet ett par (ok 3-4...) timmar på kvällen efter att sambon kommit hem från jobbet, 3-4 dagar i veckan. Jag har ju ändå spenderat hela dagarna tillsammans med sonen och sambon har jag hunnit umgås med i alla fall ett par timmar på kvällen eftersom han har ganska sena kvällsvanor.

Men nu skall jag alltså börja jobba heltid igen. Vanliga "kontorstider" som innebär att jag är borta mellan 07:30-17:30 (minst!) varje dag. Har jag då dessutom hästen så träffar jag sonen max 30 min på morgonen (samtidigt som jag skall klä på mig och äta frukost osv) och sen kommer jag inte hem förrän han har gått och lagt sig. :cry:

Visserligen har jag för tillfället bra medryttare som har hand om hästen för mig 4 dagar i veckan så det blir egentligen bara 2 vardagar i veckan som jag kommer hem sent men jag vet inte om det här kommer att funka i längden. :crazy: Medryttarna är ju borta i perioder, på semestrar osv och då står jag där själv 7 dgr/vecka....

Sambon är förstående, han visste vad han gav sig in på när han skaffade barn med mig och det är väl tur det. Sen känner jag att hästen och ridningen är väldigt viktigt för mig. Jag behöver den "ventilen" där jag kan koppla bort allt annat och bara vara mig själv. Har ett stressigt och ansvarsfullt jobb som jag egentligen inte trivs så bra med så stallet är min lugna oas på något sätt, och hästen är en del av familjen, har haft honom i drygt 7 år...

Känner mig så otroligt splittrad. Längtar ju ihjäl mig efter sonen de dagar jag inte hinner hem och träffa honom och jag vill ju absolut inte tappa "kontakten" med honom genom att vara borta för mycket. Samtidigt är jag inte beredd att ge upp hästen. Vad skall jag göra?

Finns det någon som är, eller har varit, i samma situation som mig som har några bra tips eller bara några stöttande ord...?
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Snart är det vår och sommar. Då kanske du kan ta med sonen till stallet. Någon som håller ett öga på honom medans du rider.
Har du tur kan du få honom intresserad av hästar och kanske tycker han att det är dagens höjdpunkt att få följa med dej till hästen :)
Och dom växer i rasande tempo. Innan du vet ordet av tar han själv moppen till stallet och vill vara med. ;)
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Min story:

Jag har tre barn, studerar och har två hästar. Har nu under 5 veckor prövat på att läsa en kurs på heltid innan så har jag läst på kvällstid och på halvfart.
Hela familjens åsikt är nog att vi inte orkar med när jag pluggar heltid. Hemmet förfaller, jag är jättestressad över skolan, hemmet och barnen, barnen kommer i kläm och hästarna blir det ett tvång att rida, inge kul alls. Ändå så delar maken och jag på allt i hemmet, han rider även hästen.

Men hade jag bara ett barn så skulle det vara något helt annat. Märker på min syster som pluggar heltid och har ett barn som är 1½ och det går jättebra, inget stress utan lugn och ro.

Det är väl säkert lättare om man inte har en himla massa djur :angel:

Det kanske skulle kunna fungera om jag hade ett jobb att gå till men det skulle vara tvunget att vara antingen ett deltidsjobb eller 7-16 tider. Annars skulle det braka här hemma.

Detta är min erfarenhet. Mycket beror på hur organiserad man är och hur man ser på tid tillsammans, häst och hem.

Jag tror att det går jättebra för dig!

Lycka till!
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Jag håller med om att det är tufft att få tiden att gå ihop. Men precis som du älskar jag att ha den ventilen och även fast det då och då känns jävligt sugit att mest hinna mocka fodra vattna så de två - tre dagarna jag rider är det sååå värt det. Sen om min medryttare är borta får hästen delvis vila istället, han går på lösdrift så jag känner inget dåligt samvete över det. Eller jag gjorde det förut, men jag har släppt det. Dessutom har han ingen längre sammanhängande vila heller. Dessutom sa min medryttare att de har konstaterat att hästar nuförtiden har mer mun/tandproblem än förr och att en teori är att det pga av ridhusen rids friskt året runt numera och att munnen aldrig hinner vila/läka längre. Så det brukar jag tänka på att det är bra om han står lite ibland, för man orkar inte ha dåligt samvete för allt hela tiden - det tar ju tyvärr bort mycket av det roliga. Så mitt råd är; njut av hästen ett par dar i veckan och ha inte dåligt samvete de andra dagarna! Och helgmornar är guld att vara med hästen, man är hemma igen innan förmiddagen är slut så då hinner man njuta av familjen också!
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Varför inte åka till hästen efter att sonen lagt sig eller strax före? Eller möjligtvis stiga upp väldigt tidigt de morgnarna och göra bort hästen? Eller byt bort mockning och göra iordning mat med en stallkompis så fixar du det åt henne på helgen så kan hästen vila åtminstone en av dagarna och du har bara en kväll kvar.

För mig skulle det inte fungera att vara borta helkväll utan att hinna träffa barnen alls flera kvällar per vecka. Jo, praktiskt fungerar det men jag vill helt enkelt inte missa så mycket tid. Jag åker när barnen är på väg i säng men jag har turen att hinna ut under lunchen ibland om det bara gäller mockning, mat och visitering.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Varför tror du dom flesta lägger hästarna på hyllan under småbarnsperioden :angel:. Jag har fortfarande kvar mina hästar (är mammaledig), MEN om jag kommer känna det minsta ångest/dåligt samvete/stress över dem när jag börjar jobba igen är jag inte främmande för att avstå från häst ett tag. Småbarnsperioden är så kort och värdefull del av livet och hästar finns alltid kvar! Herregud, man kan ju rida tills man är 80 ;)
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Snart är det vår och sommar. Då kanske du kan ta med sonen till stallet. Någon som håller ett öga på honom medans du rider.
Har du tur kan du få honom intresserad av hästar och kanske tycker han att det är dagens höjdpunkt att få följa med dej till hästen :)
Och dom växer i rasande tempo. Innan du vet ordet av tar han själv moppen till stallet och vill vara med. ;)

Jo, dom växer fruktansvärt fort, ingen tvekan om den saken. Jag har tagit med sonen till stallet ibland under föräldraledigheten om jag inte skulle rida och det kan han väl tycka är spännande ibland, fast oftast tröttnar han innan jag är halvfärdig och det är inte så lätt att få någonting vettigt gjort heller när man måste fokusera på att han inte äter hästbajs eller springer ivägen för någon häst... Det är klart att det hade varit kul om han blev lite hästintresserad, men samtidigt är jag rätt så noga med att stallet är "min" privata sfär och där vill jag vara i fred och gå och pilla i min egen takt, det blir lite som min meditation... ;)
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Varför inte åka till hästen efter att sonen lagt sig eller strax före? Eller möjligtvis stiga upp väldigt tidigt de morgnarna och göra bort hästen? Eller byt bort mockning och göra iordning mat med en stallkompis så fixar du det åt henne på helgen så kan hästen vila åtminstone en av dagarna och du har bara en kväll kvar.

För mig skulle det inte fungera att vara borta helkväll utan att hinna träffa barnen alls flera kvällar per vecka. Jo, praktiskt fungerar det men jag vill helt enkelt inte missa så mycket tid. Jag åker när barnen är på väg i säng men jag har turen att hinna ut under lunchen ibland om det bara gäller mockning, mat och visitering.

Om jag bara skall mocka och så är det inga problem att åka när sonen har lagt sig. Men om jag skall rida blir det lite väl sent. Sonen lägger sig kl 20 och jag har en kvarts resväg till stallet, hästarna brukar få kvällsmat vid 21-tiden och jag tror inte pållen hade varit så sugen på ett träningspass efter kvällsmaten. Brukar dessutom ta mig ca 3 timmar att hinna med allt i stallet om jag rider och då skulle jag alltså inte vara hemma förrän halv tolv. :crazy:

Det där med att hinna mocka och så på morgonen eller lunchen har jag testat förut och i perioder har det funkat (när jag har jobbat på andra ställen). Nu går det dock inte lika bra eftersom jobbet ligger "åt andra hållet" mot vad stallet gör och det tar ca 40 min enkel väg från jobbet till stallet. Inte så smart planerat kanske men jag har tyvärr inte så många alternativ just nu.

Funderar allvarligt på att försöka gå ner i arbetstid för att hinna med att "leva" också men det blir i så fall inte aktuellt förrän min sambo börjar jobba igen. För tillfället är han hemma med sonen på dagarna. Blir väl till att ta en dag i taget och helt enkelt försöka pussla så gott det går.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Frågan lyder: Är det helt idiotiskt att ens tro att man skall få ihop ekvationen småbarn+häst+heltidsjobb utan att vränga in och ut på sig själv?

Mitt svar: ja det är idiotiskt. Du kommer att ha dåligt samvete för endera sonens, sambons eller hästens skull, varenda dag, tro mig jag vet... :crazy:

Har inget gott råd att ge, förstår ju att du inte vill sälja din häst. Jag skulle försöka låna ut den på foder för en längre tid, har du tur kan den ju stå kvar i närheten av där du bor, kanske kan du tom bli "medryttare" på din egen häst, typ en dag i veckan.
Det skulle vara en annan sak om du bodde på en egen gård och hade hästen hemma, trots att man kanske har mer pass varje dag kan man vara flexibel på ett helt annat sätt.

//Hälsningar Smirk
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Ja du jag är lite i samma sits som du. Jag har en son på 1 år och väntar en till i maj och den siste maj kommer min häst hem från fodervärden igen. Jag är ju föräldraledig men sambon jobbar heltid. Jag kommer åka till stallet när han kommer hem, jag har ju fördelen med att vara föräldraledig så jag träffar ju barnen ändå.

Känns som det blir tufft, men det ända man kan göra är att göra sitt bästa. På ett eller annat sätt löser det sig.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Om jag bara skall mocka och så är det inga problem att åka när sonen har lagt sig. Men om jag skall rida blir det lite väl sent. Sonen lägger sig kl 20 och jag har en kvarts resväg till stallet, hästarna brukar få kvällsmat vid 21-tiden och jag tror inte pållen hade varit så sugen på ett träningspass efter kvällsmaten. Brukar dessutom ta mig ca 3 timmar att hinna med allt i stallet om jag rider och då skulle jag alltså inte vara hemma förrän halv tolv. :crazy:

Välkommen i klubben!;)

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Själv ställde jag min tävlingshäst på lösdrift just för att kunna lösa själva skötselbiten på betydligt kortare tid. Mina 3h kan med lite effektivitet gå ner till 1,5h.
Märkte för övrigt ingen skillnad på tävlingsresultat och pållen höll sig i mkt god kondition under graviditeten trots att jag enbart tömkörde de sista 5 månaderna.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Jag har tre barn, make, en häst på lösdrift och heltidsjobb och det funkar bra. Jag jobbar tvåskift (för- eller eftermiddag). Det funkar mycket tack vare att min man nu jobbar halvtid och på ett självklart sätt gör sin halva av hushållsarbetet. Jag är hos hästen 3-5 gånger i veckan, övrig tid visiterar min kompis hästen (har honom hemma hos henne). Idag har jag haft båda småbarnen, snart 3 och snart 4 år, med mig och de mockade medan jag longerade. Ska jag rida ut tar jag inte med dem.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Jag tror ekvationen är näst intill omöjlig.

Pratade med maken om en annan liknande tråd, där någon skrev att hon lägger 3-4 timmar i stallet per dag. Min man sa att det skulle han aldrig acceptera. Jag funderade på om jag skulle acceptera att min man t ex spelade fotboll eller umgicks med kompisar lika många timmar... Nej, det skulle jag nog inte. I alla fall inte om det inte inbringade pengar.

Att lägga så många timmar på en hobby är nog ganska ovanligt om man samtidigt har familj.

För att pröva makens argument invände jag att man ju måste få ha ett fritidsintresse. Då svarade han att barnen ju faktiskt är ett intresse. Om man har en hobby som tar 20 timmar i veckan eller mer, då kanske man helt enkelt inte har tid för barn.

Som inbiten hästtjej har jag aldrig tänkt på det på det sättet. Men nu, som nybliven tvåbarnsmor, inser jag att hästeriet tar för mycket tid för att ses som en vanlig hobby. Det kan inte motiveras med egen-tid. När "vanliga" mammor pratar om egen-tid handlar det om att typ få en kväll för sig själv i veckan - inte flera timmar varje dag.

Jag tror att man visst kan ha häst även om man är småbarnsförälder, men att man kan fortsätta på exakt samma sätt som innan man fick barn, är nog ganska ovanligt.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

det här va en intressan tråd, jag har själv funderat över det här många gånger. hur det ska bli när liten kommer ut..

min familj o alla har sagt till mej att du kommer inte hinna/orka men hästen helt om ens lite till en början.. -jodå, säger jag o en hund vill jag oxå ha... :angel::p
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Välkommen i klubben!;)

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Själv ställde jag min tävlingshäst på lösdrift just för att kunna lösa själva skötselbiten på betydligt kortare tid. Mina 3h kan med lite effektivitet gå ner till 1,5h.
Märkte för övrigt ingen skillnad på tävlingsresultat och pållen höll sig i mkt god kondition under graviditeten trots att jag enbart tömkörde de sista 5 månaderna.

det ar ju en bra idé, att ställa på lösdrift! jag har ju ändå tänkt att betäcka mitt sto till nästa år eftersom jag så gärna vill ha ett föl från grunden igen, men lösdrift har jag inte ens tänkt på... tack! :)
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

som små barns förälder har man väll rätt att jobba 75%...:confused:

då om man får det tajt ekonomiskt kan man ta ut Föräldrapenning resterande tiden.

men detta är väll ett klassiskt dilemma... suck!

Har själv en som på 2 1/2, men just nu e jag sjukskriven så jag har all tid i världen dagtid, men sen har jag en icke så förstående man som gnäller om det blir mer än två kvällar i veckan:(
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

det ar ju en bra idé, att ställa på lösdrift! jag har ju ändå tänkt att betäcka mitt sto till nästa år eftersom jag så gärna vill ha ett föl från grunden igen, men lösdrift har jag inte ens tänkt på... tack! :)

Varsågod:D!
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Jag hade försökt att få ner mängden stalljobb så att det går fortare i stallet. Vad är det som tar 3 timmar?

I vårt stall, som sköts kollektivt, delar vi på ALLT jobb. Vi är sju hästar i stallet och varje häst har ett morgonpass och ett kvällspass var i veckan. Om man har morgonpasset fodrar man, mockar, strör, sopar, lägger in hö, fyller vatten, åt alla hästar. Den som har kvällspasset tar in hästarna och fodrar dem. Vi har rundbalar i hagarna så det är ingen fodring ute. På det här sättet behöver man bara komma och rida de dagar man inte har något stallpass, eller så kan välja att inte komma ut till stallet alls. Jag har lagt upp det så att jag alltid rider på mina stalldagar och sedan ytterligare tre dagar i veckan, dvs fem dagar sammanlagt, och sedan vilar min häst två dagar. Då är jag hemma. På det här sättet fungerar det jättebra för mig med heltidsjobb, barn och (en) häst.
 
Sv: Småbarn+häst+heltidsjobb=omöjligt?

Jag tycker det är svårt att få tiden o räcka till men här lyckas det iaf ganska så bra. Visst min sambo får ta väldigt mkt men det var han införstådd med när vi bestämde oss för o skaffa barn. Dock bor vi juh på gård och jag har även turen att jobba på vårt familjeföretag o har gått ner till 75% just för o hinna med sonen innan jag tar stallet, vill absolut inte behöva stressa med hästen utan vill kunna gå o pilla i lugn o ro! Hade inte mått bra utan stallet o hästarna så det har aldrig varit ett alternativ för mig att dra ner på de eller sluta under en tid... För tillfället har jag ingen medryttare o de e lite väl tufft kanske men pållen får då stå nån dag mer ibland när jag känner att de kör ihop sig, det dör han inte av. Dock så hoppas jag få tillbaka min medryttare igen på 2 dagar i veckan så man har lite ledigt. Hoppas du kan lösa din situation o få tid till allt! Allt går bara man fixar o trixar o planerar lite o sen inte har för höga krav på sig själv! :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Miiikaela_
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 805
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 314
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp