Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare VLMF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 1 824
Stirra inte blind på hur mycket järn det innehåller utan hur mycket järn kroppen kan tillgodose sig.
Lite förenklat så järn från spannmål och grönsaker är det 1-5% som kroppen kan tillgodose sig med och kött mellan 15-35%.
Variationer beroende på vad som äts till så som mycket c-vitamin och även kött höjer upptaget på icke hemjärn medan fytater, oxalsyra och lektioner minskat upptaget av järnupptaget i maten.

Ja fullkorn innehåller massa järn men vi är dåliga på att tillgodose se oss det då järnet och även zink sitter sitter fast i fytater om det inte groddas eller fementeras.

Göteborgs universitet kom ut med detta nyligen och är intresat för alla med barn i skola även om det här handlar om en kille så är det en fingervisning (gissar att förskola ger liknande mat)
"Ingen av de närmare 80 skolmenyer som ingick i studien innehöll tillräckliga mängder absorberbart järn för tonårsflickor med högre behov."
https://www.forskning.se/2025/05/07/klimatsmart-skolmat-kan-ge-jarnbrist/
Och tonårsflickor hade väl nära järnbrist i stor omfattning redan som det var innan?

Det hemska är att ingen vet riktigt men mellan 26-45% av tjejer i åldern 16-18 år uppskattats ha tomma järndepåer enlighet läkartidningen 2023.

Vad som räknas som tomma här vet jag inte.
Ja jag hade också läst de siffrorna men inte nyligen så tog bort igen ur min post. Jag tror att man inte vet eftersom man gissningsvis inte testar allmänt för det. Tomma järndepåer borde väl rimligen räknas från samma värden på serumjärn som då man ger tillskott?

(ser det som extremt irriterande hur mycket av ett litet särintresse det här med järn och flickor ses som. Hade själv järnbrist i många år som tonåring och det är dåligt på så många olika sätt. Och då var minst ett av de typiska symptomen behandlat utan att de kollade om det fanns brist. De verkar inte göra bättre ifrån sig nu.)

Ja jag hade också läst de siffrorna men inte nyligen så tog bort igen ur min post. Jag tror att man inte vet eftersom man gissningsvis inte testar allmänt för det. Tomma järndepåer borde väl rimligen räknas från samma värden på serumjärn som då man ger tillskott?

(ser det som extremt irriterande hur mycket av ett litet särintresse det här med järn och flickor ses som. Hade själv järnbrist i många år som tonåring och det är dåligt på så många olika sätt. Och då var minst ett av de typiska symptomen behandlat utan att de kollade om det fanns brist. De verkar inte göra bättre ifrån sig nu.)
Jag har själv haft järnbrist hela livet fram tills nu i vintras. Är otroligt dålig hjälp och kunskap hos både läkare och dietister jag träffat, krävdes att jag fick läsa studier och forskning själv i ämnet.

Ser det ändå positivt då fler och fler forskare och studenter är på ämnet och kommer ut med forskning och studier om järnupptag. Även om det går långsamt.

En stor fördel är väl att även kvinnor nu mera gör lumpen. Finns en liten studie som visade att järndepåerna var lägre efter lumpen än före, dock mycket få som var med på detta så statistiken säger inte något men visst på att det kan vara intressant att kolla närmare på.

Liknande trådar

Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 101
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 586
Senast: Dentaku
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 919
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 933
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31