Smärta i ryggen, vad kan det vara?

Hoppas det är ok att jag lånar tråden för en "liknande" fråga. Eller ja, det är kanske en dum fråga, men jag är duktig på att tycka att jag nog överdriver och "vill inte belasta vården".

Undrar helt enkelt när man egentligen kan ringa efter ambulans? :o

Jag har bokat (eller skickat meddelande om att beställa tid) på vårdcentralen. Det var ett par dagar sedan och det skulle ta tre dagar innan svar kom. Mitt problem har blivit avsevärt värre under tiden. Den senaste veckan har jag haft ont fem av sju dagar. Kortfattat har jag ont i bröstkorgen. Antingen genom kraftig smärta eller obehag/hugg som varar i några timmar (eller som de senaste tre dagarna: dygnet runt). Jag har beskrivit detta i mitt meddelande till vc.

Det största problemet är inför natten. De senaste två dagarna har jag haft problem att ligga ner. Jag får en tyngd över bröstkorgen som gör att det känns svårt att andas. Det tar emot, speciellt inandningen. Jag blir andfådd, får huvudvärk, osv.

Jag fattar att det inte låter så nyttigt, men är det tillräckligt för att ringa 112? När jag ringde 1177 i måndags (innan problemen ovan dök upp) tyckte de att jag kunde vänta på tid hos vc. Så .. hade ni ringt vid något liknande, eller när kan man ringa?

Varför jag tvekar är mest för att smärtan/obehaget är överkomligt om jag sitter eller står upp. Jag har bara sökt mig till akuten tidigare när jag inte kunnat stå upprätt..

Man kan be om sjukresa eller åka på annat vis även till akuten. Ambulans är ju till för rejält dåliga.
 
Har man "nya" problem som är problem NU är det bättre att ringa till vårdcentralen, tom jag som avskyr telefoner gör det.

Att boka via mina Vårdkontakter kan ta evigheter.
 
Hoppas det är ok att jag lånar tråden för en "liknande" fråga. Eller ja, det är kanske en dum fråga, men jag är duktig på att tycka att jag nog överdriver och "vill inte belasta vården".

Undrar helt enkelt när man egentligen kan ringa efter ambulans? :o

Jag har bokat (eller skickat meddelande om att beställa tid) på vårdcentralen. Det var ett par dagar sedan och det skulle ta tre dagar innan svar kom. Mitt problem har blivit avsevärt värre under tiden. Den senaste veckan har jag haft ont fem av sju dagar. Kortfattat har jag ont i bröstkorgen. Antingen genom kraftig smärta eller obehag/hugg som varar i några timmar (eller som de senaste tre dagarna: dygnet runt). Jag har beskrivit detta i mitt meddelande till vc.

Det största problemet är inför natten. De senaste två dagarna har jag haft problem att ligga ner. Jag får en tyngd över bröstkorgen som gör att det känns svårt att andas. Det tar emot, speciellt inandningen. Jag blir andfådd, får huvudvärk, osv.

Jag fattar att det inte låter så nyttigt, men är det tillräckligt för att ringa 112? När jag ringde 1177 i måndags (innan problemen ovan dök upp) tyckte de att jag kunde vänta på tid hos vc. Så .. hade ni ringt vid något liknande, eller när kan man ringa?

Varför jag tvekar är mest för att smärtan/obehaget är överkomligt om jag sitter eller står upp. Jag har bara sökt mig till akuten tidigare när jag inte kunnat stå upprätt..

Ambulans ringer man när man är så sjuk/skadad att man omöjligt klarar av att åka bil/ta sig på annat sätt till akuten. Man ringer t ex efter ambulans om man blöder så ymnigt att man måste få hjälp omedelbart, inte kan andas eller är medvetslös och därför måste få hjälp omedelbart. Ambulans är ju ingen sjuktransport utan kan man ta en taxi istället så gör man det. För självklart kan man åka till akuten ändå om man har så stora problem att man tycker att det är motiverat. Man behöver ju inte komma till akuten med ambulans.

Om smärtan är överkomlig när du sitter eller står upp så hade inte jag åkt till akuten och riskerat att få sitta och vänta där i 8-10 timmar utan jag hade ringt vårdcentralen genast i morgon bitti eller åkt till en jourcentral/närakut/annat som är samma som vårdcentralen men som är öppet på kvällar och nätter. Där är förmodligen väntetiden betydligt mycket kortare än på akuten.

Jag hade inte förlitat mig på mina vårdkontakter. Vissa vårdcentraler svarar överhuvudtaget inte på sådana meddelanden. Jag skickade ett meddelande om förnyelse på recept till min förra vårdcentral för 2 år sedan och under det året jag var kvar på den vårdcentralen så fick jag aldrig något svar överhuvudtaget.

Ring 1177 och rådgör med dem om du ska vänta tills vårdcentralen öppnar eller om du ska åka till akuten eller åka till jouren. Ambulans ser jag ingen anledning till att ringa när du kan sitta upp för då kan du ju åka bil. Skulle du däremot få svårt att andas även när du sitter upp så ska du självklart ringa efter ambulans.
 
@TinyWiny @lil-sis Kanske ska förtydliga att jag inte hade ringt 112 så länge jag kunnat sitta upp. Utan det hade jag i så fall gjort om jag haft svårt att andas. Det får jag även när jag sitter eller står upp, om jag legat ner innan. Igår tog det någon timme från det att jag gått upp tills jag kunde andas normalt och problemen var "överkomliga" igen. Allvarligt talat var jag nog bara rädd att jag skulle bli så dålig igen över natten, när jag skrev det inlägget. Men tack för svaren.

@Saeta Du kanske bör ringa vårdcentralen. Det kan ju vara vad som helst. Sorry att jag lånade din tråd, jag trodde den var klar sas.
 
Åhh!! Nu ikväll kom värken tillbaka. Känt mig lite konstig på kvällen, men nu blev det så pass att jag tog två alvedon för typ 15min sen. Dom har väl antagligen inte börjat verka än...

Jag kommer nog höra av mig till vc imorgon och boka tid. Det enda sambandet jag kan komma på från förra "attacken" är att jag gick mer än jag brukar (alltså, sen jag blev förkyld). Även att jag ätit friterat. Dock inte i mängder så det är inget överdrivet.

Tog en sömntablett för ett tag sen så jag hoppas att jag får sova lite. Men är riktigt rädd nu. Så rädd att må illa dessutom och nu börjar illamåendet komma... Fan!

Fet mat är en typisk trigger för gallbesvär. Prata med VC, om det är gallan är det oftast lätt konstaterat eller uteslutet. Konstateras det vara gallan finns det mycket man kan göra för att lindra eller helt slippa besvären, men det försvinner sällan av sig självt.
 
@TinyWiny @lil-sis Kanske ska förtydliga att jag inte hade ringt 112 så länge jag kunnat sitta upp. Utan det hade jag i så fall gjort om jag haft svårt att andas. Det får jag även när jag sitter eller står upp, om jag legat ner innan. Igår tog det någon timme från det att jag gått upp tills jag kunde andas normalt och problemen var "överkomliga" igen. Allvarligt talat var jag nog bara rädd att jag skulle bli så dålig igen över natten, när jag skrev det inlägget. Men tack för svaren.

Jaha! Jag ber om ursäkt om jag lät lite brysk. Jag missuppfattade och trodde att du var okej så länge du satt eller stod upp och hade då svårt att förstå varför du funderade på att ringa efter ambulans. Men ring vårdcentralen nu direkt om du inte redan har gjort det för du måste ju absolut kolla upp det.
 
Trist att det kom tillbaka.
Vill du fortfarande inte kontakta vården så kan du ju prova att utesluta matintag som är jobbigt för magen (vilket du ju fått tips om otaliga gånger! ) då en hel del symptom och problem hör ihop med vad man stoppar i sig! Betydligt mer än man kan tro!
Så, igen, tänk på vad du äter!
Salta, starka/kryddiga, feta saker - och onödiga tillsatser/E-ämnen o.s.v. så tror jag att du kommer rätt långt - och JA jag VET att det inte är det svar du vill ha och JA jag vet att du tycker att det är jobbigt/tråkigt/onödigt att försöka förändra, men det är ändå mitt svar, och mitt förslag till dig, i all välmening.
Men som med allt annat så är det upp till dig om du tänker förändra eller försöka, eller fortsätta krångla och ställa till det för dig. JA "din diagnos" är försvårande omständigther - men det är fortfarande inte eyy större hinder än vad du själv väljer att göra det till. Hoppas det löser sig, hur du än väljer att göra (japp, det kommer alltid vara dina val) så lycka till. :)
 
Senast ändrad:
@Sasse låna på! :) np

@Tassetass , mjo. Skrämmande! Har kontaktat vc nu.

@whwycd , Vadå "fortfarande inte?" Jag har ju kontaktat vården en gång, då det hände på natten. Jag har inget emot att kontakta vården, OM det behövs. Men jag kontaktar dom verkligen inte i onödan. Vill inte vara en sådan som åker dit för minsta lilla krämpa som dom ändå inte kan göra något åt. Tyvärr finns det så många som åker in trots att det inte görs något, och så får en åka hem.

Det känns som du försöker dumförklara mig med alla dina paranteser.
Vad har du fått det där ifrån att jag tycker det är jobbigt/tråkigt/onödigt att förändra?

Bara den grejen känns så fruktansvärt onödig att säga. Tycker jag. Vad har det med saken att göra? Nu stämmer det ju inte ens.

Och vad har min diagnos med detta att göra? :S
 
För att dina frågor, svar och problem är ständigt återkommande.
Jag ser det (baserat på dina tidigare trådar, egna erfarenheter o.s.v) som väldigt troligt att det både är relevant och hänger ihop. Däremot är jag inte ett dugg förvånad över du inte ser det. Nu skrev jag som jag gjorde, sedan är det ju upp till dig hur du vill tolka det hela. Men dunförklarat har jag INTE gjort, eller tänkt göra. Som sagt, läs och tolka det hur du vill. För oavsett hur du väljer att tolka det så är det skrivet i all välmening.
 
Okej. Så egentligen spelar det ingen roll vad du skriver. Det är hur jag uppfattar det som spelar roll?
 
Jo det är riktigt skrämmande! Att bara tänka tanken på en operation skrämmer livet ur mig! Var det en enkel operation?
Skönt att du mår så bra nu efteråt :)
 
Jo det är riktigt skrämmande! Att bara tänka tanken på en operation skrämmer livet ur mig! Var det en enkel operation?
Skönt att du mår så bra nu efteråt :)

Jag rullades in, sövdes ner, vaknade och mådde rätt risigt efter narkosen (aldrig reagerat på narkos förut). Var rätt spak några dagar men sedan vände formkurvan snabbt uppåt. Var iväg och tränade som vanligt efter en sju-tio dagar. Har fyra pyttesmå ärr eftersom de gjorde operationen med titthål.

Det värsta med hela grejen var att sätta infarten i handen, det gjorde fan ONT, men i övrigt var det så in i bänken värt det (och på det stora hela mycket mindre smärtsamt än ett alldeles vanligt gallstensanfall). Hade lätt gjort om den där operationen varje år om det krävts.
 
Då låter det ju ändå som det är en positiv operation även om det aldrig är kul att bli opererad :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 147
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp