Smärta i ryggen, vad kan det vara?

Gallsmärtor sitter uppe under revbenen (själva blåsan sitter precis ovanför sista revbenet, jättemysigt när de ska ultraljuda och trycker sig in under revbensbågen) och strålar ofta ut i ryggen. Jag hade i princip aldrig ont i "framsidan" av kroppen utan det satt mer i mitten och så bak mot ryggen. För de flesta sitter det mer åt högersidan men t.ex. för mig så satt smärtan mer i mitten, beror nog på lite var t.ex. stenarna fastnar och jävlas. Kraftig smärta, illamående, kräkningar och kallsvettning/frossa är typiska symtom.

Jaha okej! Då kan jag nog nästan utesluta gallan. Mamma hade för inte så längesen gallstensanfall och att döma av hennes smärtor så är det inte lika alls. Låter fruktansvärt med gallan hur som helst! Usch!!
 
Och för att svara på ditt ursprungsinlägg; nej du behöver inte söka läkarvård om det var en engångsgrej. Kommer det däremot igen kan det vara lämpligt!
 
Näe så tänkte jag med. Det känns så onödigt att belasta sjukvården om det bara är en engångsgrej. Kan ju ha med förkylningen att göra också och att söka läkarvård för det känns så himla himla dumt! Det är vad jag tycker då alltså :P
 
Jag tycker mest det låter som njursten jag, ena njuren sitter ganska långt upp på baksidan. Kan vara en engångsgrej, något skräp du hostat loss och som fastnade i gångarna där i njuren. Illamående/frossa osv kan iaf jag få av enbart smärta, även att få regelrätt rännskita pga smärta.
Pappsen har fått njurstensanfall ofta (visade sig bero på ngt med sköldkörteln som urkalkade skelettet och gav en massa njurstenar..) i princip fick han ju rådet att stanna hemma och äta smärtstillande så länge han pallade, det de gjorde när han åkte in var egentligen bara att proppa i honom starkare grejer och låta honom passera dem själv. Går det inte så åtgärdar de förståss.
Fast detta var ju efter att de visste att det var just njursten, så återkommer det kanske du ska passa på och åka in snarast så de kan se om det är det. Det går ju inte att se i efterhand sas.
 
@skuggi okej! Läskigt med njursten. Jag har ju också sköldkörtelproblem och käkar Levaxin. Sköldkörtelproblem hör ju ihop med det mesta...
 
@Saeta Ja alltså, jag har levt med en icke fungerande sköldkörtel i 22 år och har aldrig någonsin hört talas om att den är "roten till allt ont" i form av de mesta sjukdomar som finns faktiskt. Därav :confused:

Obehandlad ger den en del nasty symptom ja, men äter man levaxin och har rätt dos inställd, så går det liksom inte att skylla andra hälsoproblem man har på just sköldkörteln.
 
@Gnist Åh, vad jobbigt. Jag har nog också haft en icke fungerande sköldkörtel hela mitt liv, eller så länge jag kan minnas. Dock inte diagnosticerad för ens ca 3 år tillbaka. Roten till allt är det verkligen inte. Men det finns många saker som man kan relatera till just sköldkörteln. Det är iallafall vad jag fått lära mig (och erfara) i mina 25 år.

Det där med rätt dos är en djungel.
 
Jag tycker inte det är speciellt jobbigt så länge diverse stafettläkare ger fan i att laborera med min dos dock. Jag tar mina piller varje morgon, lever precis som vanligt utan några problem relaterade till sköldkörteln just för att jag faktiskt äter levaxin.
 
Även jag har sköldkörtelproblem och har ätit Levaxin sedan 28 år. Har aldrig haft problem med det, mig veterligen. Jag har heller aldrig hört att det kan ställa till med saker så länge man är medicinerad, men jag säger inte att det *inte* är så. Jag och de jag känner (vi är några i familjen) som har sköldkörtelproblem har inga problem. Vilket jag är glad över.

Man kan få riktigt riktigt ont i ryggen av njursten. Min sambo drabbades för något år sedan. Herregud vad ont han hade och fy vad dåligt han mådde.
TS, jag hoppas att ditt ryggonda håller sig borta fortsättningsvis. :)
 
Har du haft feber? Nån känning åt urinvägarna?
Njurbäckeninflammation gör jligt ont, och minns den gången jag fick den mkt väl trots 20 år sen.
Just den ställningen du nämnde var den jag fick minimal men dock lindring av. Klagade på ryggont.
Har inget minne av inledande blåskatarr utan att den kom smygande.
 
Jag tror på: Fis på tvären som ngn nämnde... :D

För mig är det nästan vardag. (IBS)

Om det återkommer, kanske du bör överväga VC alt akuten? Kan ju vara vad-som-helst.
 
Det är väl lika bra att inleda tråden med att Jag vet att en inte bör ställa vård-frågor på ett internet forum. MEN, någon kanske har varit med om liknande och jag känner inte riktigt att jag vill belasta sjukvården om det är något som inte är akut.

Igår hände det något väldigt väldigt konstigt med min kropp.
Jag gick och la mig vid 00 tiden. Ungefär vid 03.50 vaknade jag och mådde förjävligt rent utsagt. Jag mådde fruktansvärt fruktansvärt illa, samtidigt som jag hade en grym smärta i ryggen, innanför revbenen. Det var så pass att jag tog två alvedon. Provade att avvakta för att se om det blev bättre. Nope, inte bättre. Jag sprang på toa kanske 3 gånger och hade tarmtömning varje gång...

Vid 05 hade smärtan fortfarande inte släppt. Inte ens förbättrats lite. Så då bestämde jag mig för att ringa 1177 och rådgöra med dom. Tyvärr (eller ja...) kunde dom inte svara på vad det kunde vara för något, utan sa att OM jag inte stod ut hemma så fick jag åka in till akuten. Men eftersom jag vet hur det är på akuten så valde jag att stanna hemma och försöka stå ut.

06 hade det fortfarande inte blivit bättre. Inte sämre, men inte bättre heller. Jag kunde varken sitta upp, ligga ner, stå eller gå omkring. Oavsett vad jag gjorde så blev det inte ens lite bättre. Hittade någon ställning när jag satt, och sträckte ut ryggen och benen och höll i fötterna. Det måste ha sett väldigt märkligt ut. Det gjorde att jag kunde andas lite, även om det inte hjälpte helt.

Jag lyckades på något sätt somna runt 08, vilket var skönt. När jag vaknade igen så mådde jag mycket bättre i ryggen. All smärta var borta. Det enda som var, var att jag hade en grymt jobbig huvudvärk, frös som jag hade feber och kände mig allmänt dålig. Så jag somnade om och sov genom hela dagen.

Nu har smärtan börjat komma tillbaka. Det är inte alls så farligt som det var igår, men inte heller helt bra. Jag är öm på ryggen där den gjort som ondast, men det syns ingenting utanpå.

Jag undrar om detta kan bero på att jag har varit förkyld hela veckan. Hostat som en rostad gnu (dvs mycket!) och att jag kanske har träningsvärk i lungorna/sträckt mig på något märkligt sätt. Det är det enda jag kan komma på som låter lite vettigt.
Går till Hälso cetralen. Som många skriver det går inte sitta & gissa på ett forum. :)

Dom kan ställa diagnos genom öppna/slutna frågor som om det blir bättre om du ligger still/bättre om du rör dig/bättre om ändrar ställning. Om du har smärta på bara en sida ryggen eller båda. Dom kan palpera och känna. mm mm mm. Då får du veta rätt på en gång eller så får du åka vidare för ytterligare us.

Lycka till! :)
 
Har du haft feber? Nån känning åt urinvägarna?
Njurbäckeninflammation gör jligt ont, och minns den gången jag fick den mkt väl trots 20 år sen.
Just den ställningen du nämnde var den jag fick minimal men dock lindring av. Klagade på ryggont.
Har inget minne av inledande blåskatarr utan att den kom smygande.

Nej inga känningar där alls. Om jag tänker efter kanske jag har varit lite mer kissnödig. Men det kan ju bero på att jag druckit mycket när jag varit sjuk :p. Feber har jag haft tidigare i veckan, och i söndags (tror jag).
 
Jag kommer inte söka vård för en grej som hände för 2 dagar sen :p det är ju bra nu. Vart bara lite fundersam på vad det skulle kunna vara. Men händer det igen/blir värre så kommer jag såklart att boka en tid. :)

@CillaW , det hade jag ingen aning om! Tack!! En lär sig något nytt varje dag.
 
Hoppas det är ok att jag lånar tråden för en "liknande" fråga. Eller ja, det är kanske en dum fråga, men jag är duktig på att tycka att jag nog överdriver och "vill inte belasta vården".

Undrar helt enkelt när man egentligen kan ringa efter ambulans? :o

Jag har bokat (eller skickat meddelande om att beställa tid) på vårdcentralen. Det var ett par dagar sedan och det skulle ta tre dagar innan svar kom. Mitt problem har blivit avsevärt värre under tiden. Den senaste veckan har jag haft ont fem av sju dagar. Kortfattat har jag ont i bröstkorgen. Antingen genom kraftig smärta eller obehag/hugg som varar i några timmar (eller som de senaste tre dagarna: dygnet runt). Jag har beskrivit detta i mitt meddelande till vc.

Det största problemet är inför natten. De senaste två dagarna har jag haft problem att ligga ner. Jag får en tyngd över bröstkorgen som gör att det känns svårt att andas. Det tar emot, speciellt inandningen. Jag blir andfådd, får huvudvärk, osv.

Jag fattar att det inte låter så nyttigt, men är det tillräckligt för att ringa 112? När jag ringde 1177 i måndags (innan problemen ovan dök upp) tyckte de att jag kunde vänta på tid hos vc. Så .. hade ni ringt vid något liknande, eller när kan man ringa?

Varför jag tvekar är mest för att smärtan/obehaget är överkomligt om jag sitter eller står upp. Jag har bara sökt mig till akuten tidigare när jag inte kunnat stå upprätt..
 
Åhh!! Nu ikväll kom värken tillbaka. Känt mig lite konstig på kvällen, men nu blev det så pass att jag tog två alvedon för typ 15min sen. Dom har väl antagligen inte börjat verka än...

Jag kommer nog höra av mig till vc imorgon och boka tid. Det enda sambandet jag kan komma på från förra "attacken" är att jag gick mer än jag brukar (alltså, sen jag blev förkyld). Även att jag ätit friterat. Dock inte i mängder så det är inget överdrivet.

Tog en sömntablett för ett tag sen så jag hoppas att jag får sova lite. Men är riktigt rädd nu. Så rädd att må illa dessutom och nu börjar illamåendet komma... Fan!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
792
Senast: cherie
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 148
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp