Småhundar och rumsrenhet

Ja det är svårare att få små hundar rumsrena (och med småhundar menar jag chihuahua, papillon, toypudel, nakenhundar, och liknande, inte raser som dvärgschnauzer, dansk svensk gårdshund, eller liknande)

Jag tror att det finns en ärftligt beteende problem, men även att det kan bero på att för att dessa små hundar inte ska få köld kramp måste man klä på dem massor med kläder, vilket gör att de knappt kan gå, och då inte vill kissa eller bajsa pga alla kläder, och utan kläder så vill de inte gå pga det dåliga vädret.
Så det är helt enkelt mer svår rastade vid dåligt väder (vilket det oftast är i Sverige enligt en chihuahua)

Men jag tror också att många ägare "ger upp" med träning efter ett tag, jag tror man måste vara extremt ihärdig och verkligen vara envis för att få en liten hund så rumsren som möjligt, jämfört med en större hund som nästan verkar bli rumsren av sig själva ganska snabbt.

Minns fortfarande kvinnan som hade chihuahuor/chihuahua korsningar, och eftersom hundarna vägrade kissa ute hade hon handdukar inomhus där hundarna gjorde sina behov :yuck:
En ägare som gett upp och lärt sina hundar att det är okej att kissa inomhus helt enkelt...
Fast nä..
Ena nuvarande hund fick vi i somras. Alltså bra väder då hon skulle bli rumsren. När nästa kom var det lagom till ösregn, kyla och sen snö. Vi tänkte då att det kanske skulle bli knepigare med henne. Men hon var faktiskt mycket enklare än den första.
Med henne var det väl tvärtom så att det blev så himla kul och lek-relaterat att gå ut att hon ville ut för att larva runt och inte bara gå på toa.
Vi frågade uppfödaren om det innan, om det skulle bli svårare med kyla etc. Uppfödaren sa tvärsäkert nej och att det brukade gå fort iaf. Bara man tog ut efter sömn, mat, bus etc. Hon hade rätt och det gick fort.
Uppfödaren har väl hållit på i typ 30 år med pappisar och innan det bruksras.

Mina första pappisar var från annan uppfödare och hade tyvärr levt i bur och släppts ut 15 min per dag på tomten. Det gick fort att få de vuxna hundarna rumsrena.

Sen finns det säker pappisar och andra småhundar med besvär. Men att det är en genomgående grej i rasen känner varken jag eller flera mer rutinerade uppfödare igen.
 
Min Dvärgschnauzer var näst intill rumsren vid 10 v. Helt rumsren vid 12v. Det är mycket tidigare än mina Schäfrar, labben, Keeshonden eller blandrasen av större raser varit. Men jag tycker hanar tenderar bli rumsrena snabbare.
 
Min Dvärgschnauzer var näst intill rumsren vid 10 v. Helt rumsren vid 12v. Det är mycket tidigare än mina Schäfrar, labben, Keeshonden eller blandrasen av större raser varit. Men jag tycker hanar tenderar bli rumsrena snabbare.
DS tänker jag nästan inte ens på som småhundar, deras aura är ju liksom 3 ggr större än deras faktiska fysik. :D Men har heller aldrig hört rumsrenhetsproblematiken nämnas i samband med dem.
 
Bra att du säger det. I tråden jag läste är det ett 30-tal som säger att deras papilloner gör det. En del när de är hemma hos någon annan, någon där de skaffade katt men de flesta verkar tycka att "såna är de, inte mycket att göra". För några har de försvunnit med (kemisk) kastrering, för andra har det fortsatt trots det.
Men: de flesta i den gruppen verkar ha sina papilloner som gulligt sällskap, de verkar inte träna något. Så de kanske inte har medvetna nog att lägga ner mycket tid på rumsrenheten i början.
Jag har ju haft stora hundar enbart. Ända tills jag skaffade papillon. Har aldrig haft bekymmer med rumsrenhet men slet mitt hår med denna.

Numera har han skvättskydd med dambinda i när vi är på främmande ställen. För han markerar. Jag blir GALEN! Aldrig har nån av mina tidigare hanar markerat inne hos andra.

Dessutom skiter han gärna inne om jag sover längre än till 7 om mornarna. Oavsett hur sent vi var ute på kvällen. Han har lagt högar när vi varit hemma hos andra också.

Skita inne har jag bara upplevt med en flat som blev lite senil på gamla dar. Pappisen är strax över två år så det går inte att skylla på.

Jag fick honom när han var 4 månader och uppfödaren påpekade särskilt att han inte var rumsren. Så om det beror på "tragisk barndom" har jag ingen aning om. Jag fäste inte så stor vikt vid det då. Tänkte aningslöst att det är väl enkelt. Det har det varit med alla tidigare hundar, Tji fick jag. :meh:

.
 
Minns fortfarande kvinnan som hade chihuahuor/chihuahua korsningar, och eftersom hundarna vägrade kissa ute hade hon handdukar inomhus där hundarna gjorde sina behov :yuck:
En ägare som gett upp och lärt sina hundar att det är okej att kissa inomhus helt enkelt...
Det borde ju vara betydligt enklare att ordna med kattlåda då i så fall... :cautious: (Hade jag av någon anledning skaffat mig hundar som inte gick att få att kissa ute, så tja, hellre kattlåda än hejvilt överallt...)
 
Jag har ju haft stora hundar enbart. Ända tills jag skaffade papillon. Har aldrig haft bekymmer med rumsrenhet men slet mitt hår med denna.

Numera har han skvättskydd med dambinda i när vi är på främmande ställen. För han markerar. Jag blir GALEN! Aldrig har nån av mina tidigare hanar markerat inne hos andra.

Dessutom skiter han gärna inne om jag sover längre än till 7 om mornarna. Oavsett hur sent vi var ute på kvällen. Han har lagt högar när vi varit hemma hos andra också.

Skita inne har jag bara upplevt med en flat som blev lite senil på gamla dar. Pappisen är strax över två år så det går inte att skylla på.

Jag fick honom när han var 4 månader och uppfödaren påpekade särskilt att han inte var rumsren. Så om det beror på "tragisk barndom" har jag ingen aning om. Jag fäste inte så stor vikt vid det då. Tänkte aningslöst att det är väl enkelt. Det har det varit med alla tidigare hundar, Tji fick jag. :meh:

.
Fy, det låter verkligen jättejobbigt!

4 månader = 16 veckor, vet du om han fick någon rumsrenhetsträning alls under den tiden?
 
Fy, det låter verkligen jättejobbigt!

4 månader = 16 veckor, vet du om han fick någon rumsrenhetsträning alls under den tiden?
Ingen aning. De hade ett tjog hundar i en vanlig villa.
Han luktade så starkt av hundskit när han kom att jag badade honom rätt omgående... Trots att pälsen kändes nybadad.

Han betedde sig som om han inte tränats alls. Och jag behandlade honom som en 8-veckors. Dvs bar ut stup i ett. Han fick sova i kompostbur med bädd första tiden. Det tog tiiiid.
 
Ingen aning. De hade ett tjog hundar i en vanlig villa.
Han luktade så starkt av hundskit när han kom att jag badade honom rätt omgående... Trots att pälsen kändes nybadad.

Han betedde sig som om han inte tränats alls. Och jag behandlade honom som en 8-veckors. Dvs bar ut stup i ett. Han fick sova i kompostbur med bädd första tiden. Det tog tiiiid.
Det tog tid men lyckades inte fullt ut, alltså?

Det låter väl kanske som att ingen brydde sig om att träna honom från början, med de förutsättningar du beskriver. Och det låter inte optimalt för en kennel. "Uppfödning i hemmiljö" är starkt på plussidan för mig - men då har jag ju aldrig föreställt mig ett tjog hundar i en villa 😳
 
Leffe är inte rumsren än heller. Jag har väl inte varit tillräckligt noggrann. Han säger inte till utan rätt som det är så står han och pinkar bara. Har skaffat såna där pinkemattor och dom brukar han hålla sig på. Har börjat flytta dom närmare dörren hemma. På natten så brukar jag ha honom att pinka en gång (på mattan) eftersom jag är uppe flera gånger själv och pinkar under natten. Så tänker jag att han kanske blir pinkenödig när jag springer upp. Skiter gör han däremot ute. Det är bara på morgonen som det blir inne. För då hinner jag inte ut, men jag kanske får lägga om strategi. Hos pappa går det inte riktigt lika bra med pinkandet. Pappa är inte så noggrann och ser inte om Leffe börjar visa nått. Men jag har fått han att ta ut honom oftare. Men här kan han faktiskt strunta i mattorna ibland. Och när har blir sur så går han och pinkar i sin korg istället. Måste säga att det var mycket lättare med Plyma. Det gick snabbt och smidigt.
 
Leffe är inte rumsren än heller. Jag har väl inte varit tillräckligt noggrann. Han säger inte till utan rätt som det är så står han och pinkar bara. Har skaffat såna där pinkemattor och dom brukar han hålla sig på. Har börjat flytta dom närmare dörren hemma. På natten så brukar jag ha honom att pinka en gång (på mattan) eftersom jag är uppe flera gånger själv och pinkar under natten. Så tänker jag att han kanske blir pinkenödig när jag springer upp. Skiter gör han däremot ute. Det är bara på morgonen som det blir inne. För då hinner jag inte ut, men jag kanske får lägga om strategi. Hos pappa går det inte riktigt lika bra med pinkandet. Pappa är inte så noggrann och ser inte om Leffe börjar visa nått. Men jag har fått han att ta ut honom oftare. Men här kan han faktiskt strunta i mattorna ibland. Och när har blir sur så går han och pinkar i sin korg istället. Måste säga att det var mycket lättare med Plyma. Det gick snabbt och smidigt.
Hör han också till småhundsraserna, alltså, och hur gammal är han?

Funderar på det där med mattor och liknande att kissa inomhus på, förstärker man inte att det är okej att kissa inne då?
 
Hör han också till småhundsraserna, alltså, och hur gammal är han?

Funderar på det där med mattor och liknande att kissa inomhus på, förstärker man inte att det är okej att kissa inne då?
Han är en Västgötaspets. Så han är ingen riktig småhund. Har haft schäferblandis innan och pudel och papillon när jag var mindre. Ingen av dom var så här svår. Nu bor jag visserligen i lägenhet, det gör det lite svårare. Det har jag inte gjort när jag har haft dom andra valparna.

Jag tänkte också så men tanken med mattorna är att man lägger dom på valpens favoritkisseställen och sen flyttar man dom mot dörren för att valpen ska lära sig att gå dit när den behöver ut. Och så slipper man hålla på att torka upp hela tiden
 
Han är en Västgötaspets. Så han är ingen riktig småhund. Har haft schäferblandis innan och pudel och papillon när jag var mindre. Ingen av dom var så här svår. Nu bor jag visserligen i lägenhet, det gör det lite svårare. Det har jag inte gjort när jag har haft dom andra valparna.

Jag tänkte också så men tanken med mattorna är att man lägger dom på valpens favoritkisseställen och sen flyttar man dom mot dörren för att valpen ska lära sig att gå dit när den behöver ut. Och så slipper man hålla på att torka upp hela tiden
Ok, förstår! Ja det låter ju vettigt, det där med att flytta mattorna successivt mot dörren.
 
Det tog tid men lyckades inte fullt ut, alltså?

Det låter väl kanske som att ingen brydde sig om att träna honom från början, med de förutsättningar du beskriver. Och det låter inte optimalt för en kennel. "Uppfödning i hemmiljö" är starkt på plussidan för mig - men då har jag ju aldrig föreställt mig ett tjog hundar i en villa 😳
Ja och nej. Han är snarare rumsren med enstaka olyckor.
Det jag inte fattar är hans skitande. Han stannar bara upp och lägger en hög. Mitt på gångvägen, mitt vid förstubron eller när som helst. Jag kan stanna och prata med en vän och han sätter sig.
Alla mina tidigare hundar har gått undan och gjort ifrån sig lite undanskymt. Inte denna. Jag går med spaden och plockar upp på tomten.

Ja, jag tyckte det var lite udda att ha så många hundar på så liten yta. men de är ju små,,,
 
Jag tror definitivt att det är genetiskt. Alla mina små har tagit längre tid på sig att bli rumsrena och inte haft riktigt samma spärrar att göra ifrån sig inne som de stora. Skulle schäfern göra inne så har hon garanterat haft panik innan.

Inte för att mina små har gjort inne mer än någon enstaka gång som vuxna. Men de har absolut behövt lära sig att ute gör man sina behov, medans schäfrarna från valpstadiet har talat om och velat göra ute på ett helt annat sätt.
 
Vår äldsta och minsta hund (sällskaps mix) skaffade vi i lägenhet tre trappor upp, hon blev rumsren typ direkt. Sen vet jag inte om det hade varit lika lätt om det var vinter som när vi skaffade henne på sommaren. Hund två blev också rumsren nästan på en gång (corgi) utan ansträngning. Hund tre (mas) kom när det fortfarande var snö och var fyra månader och inte rumsren och tog lite längre tid på sig att bli helt rumsren. Hund fyra (corgi) blev rumsren direkt, kom på vintern men hade inget emot dåligt väder. Hund fem (bc) kom i januari, var lite trixig att få rumsren då han inte gillade slask väder.

Äldsta hunden är en hejare på att hålla tätt också och går lätt tolv timmar utan rastning när det dåligt väder. Numera har hon lärt sig kommandot "gå och kissa" så hon gör det hon ska så får hon gå in sen.

Visst kan det vara genetiskt med små hundar men jag har inte varit med om nån i bekantskapskretsen som inte gått att få rumsren. Däremot att intakta hanar lyfter benet och markerar men det tror jag kan ha att göra med att man liksom inte ser dom på samma sätt som en större hund. Bcn lyfte benet en gång inne när han började bli könsmogen och inte mer efter ordentlig tillsägning men en mindre hund kanske man inte ser när de börjar markera då de liksom är små. Lyckas man på dom tidigt tror jag det lättare än om de hunnit få in en vana.
 
Min dvärgpinscher var fullkomligt omöjlig. Vi gjorde ALLT. Följde skolboken, pratade med instruktörerna på valpkursen, pratade med hans uppfödare. Vi tog honom till veterinären för att kolla UVI, när han fyllt ett år kastrerades han. Inte på grund av kissandet utan att han var kryptokid, men vi hoppades ändå på att det kanske skulle hjälpa som en bonus. Men icke. Jag fick höra att små hundar är lite kvickare och att det kan vara därför det är svårare, man hinner inte se signalerna utan plötsligt skvätter det bara till i farten medan med stora hundar så kanske man hinner läsa av kroppsspråket mer. Jag vet inte hur väl det stämmer.

Hur som helst, vi arbetade enbart med positiv förstärkning som vi lärt oss att man ska. Vi hade tålamod, väntade på att det skulle ge utdelning. Så var jag i montern på hundmässan med honom en dag och träffade en annan pinneägare som sa att ärligt talat, pinnar måste man ha en fastare hand med. De behöver få höra ”nej” och få tydliga regler. Så jag testade, i stället för att bara lyfta upp honom och gå ut när han satte sig inne så la jag till ett tydligt ”nej!” Ett par veckor senare hade polletten trillat ner 🤷‍♀️ Ett år och tre månader gammal. Vi skulle aldrig ryta åt eller bestraffa Bruce på något otrevligt sätt, men jag lärde mig definitivt att denna ras och han ibland behöver lite mer tydlighet än enbart positiv förstärkning, trots att valpkursen verkade lära ut att man är en hemsk hundägare då.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 889
Senast: tanten
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 348
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp