Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 13 892
Sv: Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

Nu vet inte jag hur hennes sadlar ser ut, men de handgjorda sadlar som fanns till salu var ju hemska.... Det står att det stället ligger i Östersund, så om du kan anlita dom och åka dit måste du välm kunna åka till Östersund, för jag vet att Ingdams kommer till Östersund.

Men att bommen är FLEXIBEL är inte detsamma som att den följer hästens rörelser. Det är en fast bom, och om den ska följa hästens rörelser är det inte en fast bom. Och att alla ÅF som säljer Passier skulle säga till dig att Passiers bom följer hästns rörelser tror jag inte ett dugg på....

Det jag gillade med Ingdams är att Olof är väldigt noggrann och att han gör stoppningen precis efter hästens rygg. För jag har pratat med andra Passier ÅF, men det är inte många som kan erbjuda sån bra service som Ingdams kan jag lova.

Tyvärr är det ganska mycket skitsnack om Jensen snubben. När jag hade en tråd uppe om Jensen fick jag en del pm av folk som hade dåliga erfarenheter av honom. Tre i stallet har pratat/anlitat honom och de säger alla tre att han är bra på att sälja, han låter övertygande (vilket jag också tyckte) men han har svårt att leva upp till allt han lovar.

Diabolical_Kitten skrev:
Nu vet inte jag hur hennes sadlar ser ut, men de handgjorda sadlar som fanns till salu var ju hemska.... Det står att det stället ligger i Östersund, så om du kan anlita dom och åka dit måste du välm kunna åka till Östersund, för jag vet att Ingdams kommer till Östersund.

Men att bommen är FLEXIBEL är inte detsamma som att den följer hästens rörelser. Det är en fast bom, och om den ska följa hästens rörelser är det inte en fast bom. Och att alla ÅF som säljer Passier skulle säga till dig att Passiers bom följer hästns rörelser tror jag inte ett dugg på....

Nej det är bara det ...Hon kommer till en ridskola 12 mil härifrån 1 ggr/år ungefär....hon ska höra av sig till mig när dom är på väg upp....Det är henne vi skickar våra sadlar till när vi vill ha dom genomgångna(men det kan ju dröja)

Givetvis fick jag rätt sadel men bara för att dom är ett känt namn behöver väl inte det betyda att dom kan bäst! Dom vet hur dom ska plocka pengar av folk kan jag ju säga och jag visste inte att det jag beställde extra ska ingå gratis i en optimum, nej det lönar sig att leta efter andra återförsäljare!

Vad betalade du extra för då?

Jag hade inte sagt att bara för att dom är ett känt namn är dom bäst, men när jag träffade Olof blev jag imponerad över hur professionell och vänlig och positiv han var. Vid honom kände jag verkligen att han inte behövde pracka på mig nåt dyrt märke, även om han gillade Passier mer till min häst (pga att han är en unghäst som inte är färdigvuxen och man kan ändra bomvidden på Passieren och pga att den är av superbra kvalitet som håller, och jag vill slippa byta sadel varje år) sa han att Kieffer Donau skulle kunna funka väldigt bra (jag gillade dock inte lädret för fem öre, och 10-11 000 för det lädret... Nej...) och en Clincher Excellent skulle nockså kunna bli jättebra. Och även om han säkert hade KUNNAT sälja en Passier Comet II (som han tyckte var den bästa och billigaste som uppfyllde mina krav och önskningar) för 19 000 + kostnad för omslipning av säte för att passa mina sittben, föreslog han att vi skulle kolla in en begagnad PSL han hade som skulle kosta 14 000 med bomändring osv.

Dessutom har jag blivit lovad att om PSLn inte passar (gick inte att provrida den, den avr 5 bomvidder för liten och för smal ryggkanal) får jag tillbaka mina pengar och vi beställer en annan sadel. Och DET finns det inte många ÅF som lovar... Framförallt inte när sadeln är måttbeställd och stoppningen är fixad till min häst.

Så anledningen till att JAG hejar på Ingdams just när det gäller Passiersadlar (och andra sadlar med, då de är ensam ÅF för vissa märken) är för att man får bra service, och även om jag tyckte läget var hopplöst och kände att jag skulle skita i allt vad sadlar heter var Olof positiv och sa att han skulle hitta en sadel till mig som vi trivdes med, för han ville att jag och hästen skulle bli glad. Och han förstod min desperation när jag inte hade haft en passande sadel på så länge och jag hade provat så många som bara var helt åt helvete fel. Och många utprovare tycker då att jag bara ska nöja ig med nåt annat, men att lägga 15000 på en sadel som är sådäääär.... Det vill jag inte.

Det är möjligt, men något sådant har jag inte märkt av.

Jag köpte min Jensen Amiral sommaren 2001 och har aldrig ångrat mitt sadelval en sekund. Sadeln ligger som gjuten på min häst, och den är underbar att sitta i. Superkvalitet i lädret, dessutom.
Omstoppning har också fungerat bra, "Jensensnubben" har kommit hem till mej och stoppat om sadeln på plats. Senast kostade det 700 kronor och det blev jättebra.

Immer

Immer skrev:
Det är möjligt, men något sådant har jag inte märkt av.

Jag köpte min Jensen Amiral sommaren 2001 och har aldrig ångrat mitt sadelval en sekund. Sadeln ligger som gjuten på min häst, och den är underbar att sitta i. Superkvalitet i lädret, dessutom.
Omstoppning har också fungerat bra, "Jensensnubben" har kommit hem till mej och stoppat om sadeln på plats. Senast kostade det 700 kronor och det blev jättebra.

Immer
hur är dom sadlar som Jensen säljer? Finns det fakta om dom någonstans? du vet väl om dom är mjuk i sits,smal midja bra kåpor osv...finns den i olika modeller Berätta är du snäll

Självklart har jag också hört av folk att de är nöjda, men man blir ju vaksam när man hör såna historier.
Vad bra att du fick en sadel som passar bra :)

Jjeg:
Kolla på www.jensensport.se och har du frågor så ringer du abra till dom.

Diabolical_Kitten skrev:
Självklart har jag också hört av folk att de är nöjda, men man blir ju vaksam när man hör såna historier.
Vad bra att du fick en sadel som passar bra :)

Jjeg:
Kolla på www.jensensport.se och har du frågor så ringer du abra till dom.

Det verkar ju vara smal midja på alla deras dressyrsadlar ,vad jag kunde läsa åtminstonde jensen sadlarna men sen fanns det även
HÖPFNER Dressage F

Har någon provridit dessa sadlar...Jensen och höpfner

Diabolical_Kitten skrev:
För jag kan lova dig: Passier är INTE mjuka. De är jämförbara med Stubben, med undantag för sadlarna med syntetbom. De har mjukare säte, men de med PS bommen är ändå ganska hårda när man jämför med t.ex. Albion, Globus, County etc.

Har du ridit i en Optimum?

Nej inte ännu .Tänkte kolla runt lite olika märken först....sen om jag inte får hit en återförsäljare....så måste jag åka iväg och testa.
(30 mil till närmaste återförsäljare).
Har hört att dom ska ha en hel del märken så det är ju positivt......Ser hellre att dom kommer hit förståss för då kan man provrida på sin egen häst och inte bara provsitta....

Nej, men i en ny Pegasus & begagnade PSL av olika årsmodeller.

Däremot provade vi Optimum, Comet FS och Optimum dressyr på hästen, och jag tyckte inte de kändes mjukare än Pegasus när jag klämde på dom. Comet var hårdare än Optimum kommer jag ihåg, dock skilde det sig inte mkt. Det var 3 helt nya sadlar.

Ja jag som har en optimum tycker iallafall att den är mjuk i sitsen. (Fast inte som min torsion förstås)

Men vad tycker du om de andra Passiersadlarna då? Eller har du provat fler Passiersadlar?
Jag kan tycka att PSL är väldigt skön, men jag gillar hårdare sadlar. Jag tycker verkligen inte att den är mjuk nånstans....

Har fått tag i sadelförsäljaren .....har ju ringt honom som en tok till och från i månader nu...Så fick jag se att han hade mailadressen i telefonkatalogen....YES....tänkte jag då. Skrev ner allting, mina problem osv. Till saken hör ju att han har varit här i vårt stall för 1 1/2 år sedan , men då hade jag inte insett att det var fel på sadeln utan jag trodde att det var mig det var fel på....Han provade ut en sadel åt en islänning som hyr in sig hos oss.
Fått svar nu han hör av sig till mig nästa vecka.....Guuuud va bra.Han var nämligen på älgjakt i veckan....Hoppas allt löser sig nu......Vet att han hade så många olika märken som han sålde ......hoppas han har dom märken som jag är intresserad av..

Min PSL hopp är hård i jämförelse med optimumen men väldigt skön ändå. Jag har iofs stretch-skinn i sits och på vulster på PSL:en.

förhoppningsvis kommer sadelutprovaren hit med ett gäng olika sadlar ;) Vad jag vet så har han passier sadlar oxå.....Låter väl bra...annars får jag väl åka ned till honom och provsitta i alla fall.Får veta nästa vecka

Liknande trådar

Hoppning Behöver lite uppslag! Efter en steloperation av min rygg behöver jag en ny hoppsadel! Min gamla Prestige Black Star som jag älskat...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: MoQ
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur