Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 13 892
Sv: Smal midja, mjukt säte vilka sadlar ??

Min kompis PSL hade stretchskin i säte och vulster, men min PSL har ett annat säte. Liknar kalvskinn, och den är modell 03 så den är mjukare än min kompis psl.

Men jag tyckte ju inte att PSLn var sdå hård att jag fick ont efter 1½ timmes hoppträning, på en Lemetex jag red i kändes det som om jag hadd blödande köttsår i rumpan, men PSL var ju bekväm hela tiden. Men om man har väldigt känsliga sittben skulle jag inte rekommendera PSl jsut pga att den inte är riktigt mjuk. Den är mer till för folk som gillar hårdare sadlar.

PSL det är en hoppsadeln eller hur.....men dressysadeln är väl mjukare.

PSL är en annan/äldre modell. Finns både i hopp och dressyr. Precic som Optimum finns i både hopp och dressyr.

PSL hopp är en "klassisk" hoppsadel med normal/djupt säte och klossar fram och bak. Mkt trevlig att rida i men den har tyvärr inte lika bred kanal som Optimum tex.

De har dressyrsadlar som är lika hårda som PSL med.
Men om Optimum är så mkt dyrare kanske den har ett annat säte.

Det har jag märkt av... Vi ska hämta min hoppsadel IDAG! :banana: Så kan jag mäta hur bred kanalen är (vid Optimum och Pegasus var det mint 3 fingrar, på min var det drygt 2 men de ska ha breddat den)

Guuud va´spännande , berätta gärna sen och jag håller tummarna.Du som haft såååå mycket strul
Jag har inte hört någon som sagt att optimum ska va hård. Det kan ju faktiskt tänka sig som du skrev att den har ett annat säte......den är väl den nyaste modeller oxå....
Läste lite om Röölsi sadlarna....såg dessutom att många toppryttare anv. denna sadel hmmmm bla . Brink , L ussan mm mm
Frågade jag om bomvidden i grader på passier sadlarna.
Fick en vink om att bomvidd 30 möjligtvis 31 skulle passa min pålle.Fundersam .....Passier måste ha andra mått än "standard" har en 34 i dag (globus clic)

Passiers normala bom ligger på 27,5.

Och jag har också en Globus Clic i 34 bom, min Passier på 30 eller 30,5 är lika bred.
TYvärr.

Så 34 globus = 30-30,5 passier....har jag fattat rätt ;))

En sadel med smal midja och i särklass det mjukaste säte jag suttit i är Pfiff Amaretto. :love:
Har en sån på min unghäst, krävde också att den skulle va smal i midjan och mjukt säte, Pfiffen var överlägset bäst! Plus att den har djupt säte och stora knästöd, så att sitta fel är nästan omöjligt.. :)

DressyrBecca skrev:
En sadel med smal midja och i särklass det mjukaste säte jag suttit i är Pfiff Amaretto. :love:
Har en sån på min unghäst, krävde också att den skulle va smal i midjan och mjukt säte, Pfiffen var överlägset bäst! Plus att den har djupt säte och stora knästöd, så att sitta fel är nästan omöjligt.. :)
Vem säljer sådana?

Diabolical_Kitten skrev:
Ja du har förstått rätt... :)
Visst har jag rätt när jag säger att Globusen INTE har smal midja som det skrivs av försäljarna, på diverse hemsidor osv...
Kan du förstå varför man skriver smal midja när den inte är det? Har jag fel eller.

Det dumma med Pfiff är att de har problem med ojämnt sydda bossor, svaga och sneda bommar, olika stora bossor, dålig stoppning, dålig kvalite osv osv... Och för de pengarna är Globus mkt bättre. Jag lovar!

Det beror ju på hur man ser det. De har ju såpass smal midja att många inte får problem med bäckenet. Men de har inte ultrasmal midja precis, men jag tycker midjan på Globussadlar är bara lite bredare än Passier. Stubben har riktigt smal midja, men Globus, Passier osv har normala midjor.
För dig kanske det har stor betydelse att Globus bara är lite bredare i midjan än Passier, men inte för mig.

Men så beror det också på vilken bomvidd man väljer osv, så jag tycker ÅF ahr rätt när de säger att sadeln har en smal midja, för om du vill se en bred midja, då ska du se Griffin i XW. Fyyyyy säger jag bara.
Den var nog 5 (!!!) cm bred!

Men bara för att en ÅF skriver nåt om ett märke betyder ju inte att det är sant... Hur många ggr har jag inte hört "tyskt kvalitetsläder" eller "engelskt kvalitetsläder" när de pratar om sadlar som Jacson och Pfiff. Ingen vidare kvalitet med andra ord....

Ja precis....man ska inte tro på allt ....
Jag har jämfört min Fryso(mycket skön i sätet för mig) och globusen, fryson är ju dels djupare men har mycket smalare midja.Globusen är ungefär en storlek större i bommen inte alls djupt säte.

Har du en Globus Clic dressyr?

Globus har ett djupare säte än Fryson tycker jag (beror ju på vilken modell du har, jag har provat den vanliga) men Fryson har ett mindre säte och ett högre bakvalv, och upplevs som djupare på det sättet att man sitter mer låst.
Jag kommer dock inte ihåg hur bred midjan var på Fryson, men det är mkt möjligt att de har smal midja med tanke på att ´man gärna har väldigt smala midjor i holländska sadlar (tänk Stubben)

Jo, en Globus clic och en fryso dressyrsadel (med djupt säte ,tror den finns i lite olika varianter av dressyrsadel).
Globusen kommer inte i närheten av komforten (enligt mig och mina sittben;)) i just sätet på fryson.När jag jämför dom mot varandra så har globusen ett mer öppet och inte så djupt säte som fryson. På Fryson är Dels bakvalvet högre men även framvalvet sen är den mycket smalare i midjan och tusen gånger mjukare.Däremot har jag lättare att sitta rätt i Globusen.

Diabolical_Kitten skrev:
Det dumma med Pfiff är att de har problem med ojämnt sydda bossor, svaga och sneda bommar, olika stora bossor, dålig stoppning, dålig kvalite osv osv... Och för de pengarna är Globus mkt bättre. Jag lovar!

Min Pfiff är inte alls ojämn eller sned, varken i stoppning eller bom. Var jättenoga med att kolla det när jag fick den, man vill ju inte köpa en kass sadel :smirk:
Givetvis finns det mycket som är bättre, och sämre, men det är ingen "superkvalitétssadel" som kommer hålla för alltid (som typ Stübben :D ). Men för de pengarna är det en riktigt bra sadel, tycker jag! :)

Okej.. Jag håller med dig i att sätet är mjukare i Fryson, men jag tycker Globusen är jätteskön, jag gillar när det blir en lite bredare midja.

När kommer utprovaren då? Har du ahft möjlighet att provsitta några olika sadlar än?

Det är ju bara bra att du har fått ett bra exemplar, men jag har sett många som inte har ett bra exemplar... Tyvärr är det så att det finns för få billiga sadlar som är bra...

Liknande trådar

Hoppning Behöver lite uppslag! Efter en steloperation av min rygg behöver jag en ny hoppsadel! Min gamla Prestige Black Star som jag älskat...
Svar
2
· Visningar
2 093
Senast: MoQ
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur