Smala bossor

sweet_knorven

Trådstartare
Hur vet man om bossorna på en sadel är för smala/små? Vad är minimistorleken, kan man mäta det i fingrar ungefär som med kanaler som ska vara minst tre fingrar breda (eller om det är fyra?)?

Sv: Smala bossor

Det beror ju lite på vilken häst sadeln ska ligga på också, helst vill man ju ha en så stor yta som möjligt. Personligen tycker jag (tex) (äldre) Stübben och HorseSaver ligger i absolut gränsfall, smalare än så tycker jag ingen häst ska ha.

Sv: Smala bossor

3-4 fingrar på det smalaste stället.

HS bossor är snarare 4 cm breda....

TS: De flesta sadlar är från ca 7 cm och uppåt på det smalaste stället på bossan. (sen brukar dom ju vara bredare längre bak och längre fram)
På min dressyrsadel tror jag bossan är ca 12-14 cm på det smalaste stället... På hoppsadeln är den ca 10 cm på det smalaste stället.
Men båda dessa sadlar är för en riktigt bred häst, man kan inte ha så breda bossor på en smäcker häst...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
982
Senast: Murray
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck