Smällandet skrämmer slaget på både hästar och andra djur

R

rocki

Vet inte vad man ska göra, det tar ca 1,5 månad varje år efter allt smällande med nyårssmällarna innan hästarna börja bli någelunda harmoniska igen. Min ena häst är så rädd för smällare och så smittar det ju av sig på de andra:cry: höll på att åka av här om dan, pratade med deras föräldrar förra året, undrade om de kunde vara längre upp i skogen åt deras håll, men de verka inte bry sig, dem har egna hästar:confused:

Här började smällandet ett par dagar innan jul:crazy: :cry:

Snälla har ni några bra råd?

Sv: Smällandet skrämmer slaget på både hästar och andra djur

Inte mer än att stoppa bomull i öronen, stänga alla fönster och dörrar och kanske ha radion på så att smällarna dämpas lite. Man kan ju få lugnande till hundar utskrivet av veterinären, borde man inte kunna få det till häst med?

:eek: De är ju ute hela dagarna,bommullen trilla ut:crazy: På kvällen stå radion på och den kan man inte ha på imorgon vid 12-slaget, smäller ju i den med:eek: få sätta på dansbandmusik till dem och de stackarna ;) Angående lugnande medel, de kan ju inte gå drogade i flera veckor medans smällandet pågår:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Har EXAKT samma problem. Börjar ett par dagar innan jul och slutar ett par dagar efter nyår. :mad: :( Min häst mår inte bra, är stressad och äter dåligt och på nyår är det panik. :( Sen tar det 1-2 veckor innan han lugnat ner sig. Kan inte ens rida en del dagar.

På nyår gäller:
*Bomull i öronen
*Radio på
*Lyse på
*Lakan för fönster

Men de är ju på nyår, går ju inte att ha så dygnet runt i ett par veckor. Det är väl bara stå ut. Men tycker så synd om djuren.

tycker så synd om djuren.

Det är så ledsamt att se dem fara så illa:cry: igentligen skulle det inte behöva vara så här, där vi bor, närmaste granne med en pojk i 11-årsåldern bor ca 500 meter bort, skulle han gå en bit bort bakom deras hus, där skogen är ganska tät så skulle det inte vara så farligt, men i stället gå han till våra hagar och smäller av dem där och sen springer han:( förstår ju att det är kul när man är liten, men lite hänsyn vore inte så dumt och att komma överens:smirk:

Det borde vara förbjudet med hemmasmällare och hemmafyrverkeri!! (Och egentligen är det ju det också....)

Enda tipset är att flytta långt ut på landet där antalet grannar är riktigt litet, lång bort från alla stora städer. Vi har det ganska väl förspänt med ett fåtal raketer som skjuts av och det endast på nyårsafton. I år har vi inte hört en enda smäll än, riktigt skönt!

Men 11-åriga pojkar får inte köpa smällare. Det måste vara en vuxen som av ren dumhet gett pojken smällare att leka med på egen hand. Gå och prata med föräldrarna, de borde förstå. En häst kan verkligen bli livrädd av smällare, och är hästen redan stressad och svag så KAN den faktiskt dö av stress. Om inte annat så kan den skada både sig själv och andra i flykten.

Hoppas det ändå går bra för er!

Jag fullkomligt HATAR föräldrar och ungdomar som smäller och låter barnen smälla smällare och raketer INNAN och EFTER nyårsafton. Tolvslaget OK om man absolut måste , innan och efter är trakasserier av våra stackars djur.

min häst brukar inte bry sig så mycket men i torsdags när jag skulle rida var det några fjortis grabbar som sköt hejdlöst med smällare o raketer ett par hudra meter bort... då blev han spänd o nervös o jag fruktansvärt förbannad!!!
så jag ställde in hästen o stegade i väg o berättade precis va jag tyckte om deras beteende... o de hörde inte ens till byn... dock stack de väldigt hastigt :devil: :cool:

Det här problemet skrivs om varje år, även på hundforum, och för mig är lösningen solklar(!). Immunicera djuren! Jag har beskrivit vårt tillvägagångssätt flera gånger på hundforum.

Man kan vänja dom vid det mesta (att det finns undantag kan vi kanske hoppa över?) om man bara lägger ner tid och intresse.
Så sent som idag hade vi en "smäll och raket-lektion" med vår unghund. Hästarna? Dom kom farandes och ville vara med. :) Som alltid när något avvikande händer. Dom är alltså också skolade i ämnet.

Så istället för att till varje pris försöka "skona" djuren för oljud etc är det bättre att vänja dom vid det.

LIA

Hoppas det ändå går bra för er!

Tack, vännen:smirk: det hoppas jag med, är ju lite vanskligt bara när man rider/tränar på unghästar själv och de råkar smälla inärheten:crazy: men det går förhoppningsvis bra:smirk:

Gott nytt år

Så istället för att till varje pris försöka "skona" djuren för oljud etc är det bättre att vänja dom vid det.

Håller jag fullständigt med dig om:smirk:

Men här ska hästarna ha det bra att det smäller en bit bort ngn dag är helt okey, men att de smäller inärheten av mina hästar i 3 veckor och kan hålla på i timtals och hon lär nog aldrig vänja sig vid det, så vad gör man:confused: stor vana av både unghästar/problemhästar.
Någon måtta får det vara, min ena häst har alltid varit livrädd för smällare, blir bara mer o mer nervös, vissa hästar är bara totalt livrädda och då kan de bli farligt om man kommer imellan och det tråkiga är att det smittar av sig på de andra, som i vanliga fall är väldigt coola:crazy:

igentligen skulle det inte behöva vara så här, där vi bor, närmaste granne med en pojk i 11-årsåldern bor ca 500 meter bort, skulle han gå en bit bort bakom deras hus, där skogen är ganska tät så skulle det inte vara så farligt, men i stället gå han till våra hagar och smäller av dem där och sen springer han:( förstår ju att det är kul när man är liten, men lite hänsyn vore inte så dumt och att komma överens:smirk:

Har du provat att prata med honom, eller hans föräldrar?
Det vore annars en bra början!

Immer

Ett etablerat "felbeteende" är förvisso svårare att komma tillrätta med, men finns det någon anledning till att du inte skulle kunna vänja dina hästar vid raketer och smällare?

"Tränade" hästar struntar i om det smäller en dag eller tio.

LIA

Det är så ledsamt att se dem fara så illa:cry: igentligen skulle det inte behöva vara så här, där vi bor, närmaste granne med en pojk i 11-årsåldern bor ca 500 meter bort, skulle han gå en bit bort bakom deras hus, där skogen är ganska tät så skulle det inte vara så farligt, men i stället gå han till våra hagar och smäller av dem där och sen springer han:( förstår ju att det är kul när man är liten, men lite hänsyn vore inte så dumt och att komma överens:smirk:

Oansvariga föräldrar det är vad det är....Det enda som får upp ögonen är väl troligen om han smällar bort några fingrar eller blir blind. Då kanske de får upp ögonen och någon cell i hjärnan vaknar till liv.

Jag gjorde det förra året, men de verkade inte bry sig:crazy: sånt där kan ju vara väldigt känsligt för många:(
Ett annat exmpl med samma pojk för ca 2 år sedan. En motorcyklist körde förbi deras infart, strax innan kastade pojken och en kompis till honom ut stenar på vägen, han svängde in och pratade med pojkens pappa och fick till svar, vad gjorde du själv när du var liten:eek:
som sagt vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det, utan att man blir ovänner:confused:

Säg det till alla dem som äger djur som mår jätte dåligt pga smällare i flera veckor, du får gärna komma hit och försöka träna bort detta på denna väldigt speciella dam, men på egen risk, .... så kanske du förstår vad jag menar...hästar är så olika som jag hoppas du vet, finns undantag tyvärr

Senast ändrad av en moderator:

Kan du försöka förklara för dem att hästarna kan komma till skada, och att det är de som föräldrar som kommer att få betala? Sådant brukar ta skruv.

Vad gjorde du själv som barn? Jag kan bara svara för mig själv: Inte skrämde jag några djur i alla fall, mina föräldrar lyckades tydligen uppfostra mig rätt.

Immer

Jag har alltid älskat djur sen jag var liten och fått lära mig att respektera både dem och allt annat levande:smirk:

Jag får väl ta mig i kragen och gå bort en ggr till:smirk: men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det, utan att det blir missuppfattningar, det är nämligen det värsta jag vet:crazy:

Undrar igentligen vad som händer om vi/hästen/jag skulle bli skadade pga smällandet när man var ute och red.

Hände ju en tragisk olycka utanför karlskrona i går, tjejen avled pga av skenande häst som blivit rädd för ngt....:cry: Åh, jag tänker så på hennes familj, så fruktansvärt tragiskt:(

Säg det till alla dem som äger djur som mår jätte dåligt pga smällare i flera veckor, du får gärna komma hit och försöka träna bort detta på denna väldigt speciella dam, men på egen risk,
Det är det jag försöker framföra. Dom flesta djur behöver inte må dåligt av smällare (vilka förresten är förbjudna) om man "lär" dom smällare.
Din häst är ditt ansvar att ta hand om, liksom jag tar hand om mina. Du frågade efter bra råd, och det bästa jag kan ge är att du tar tag i situationen. Fyrverkerier kommer vi att få leva med vid olika tillfällen och på olika platser och vi kan inte alltid skydda våra djur från dom. Så liksom vi vänjer våra hästar vid ex trafik, kan vi vänja dom vid annat som annars skrämmer dom.

LIA

Våran Vicke och våran Timon blir jätteglada när det smäller och fräser och håller på....

För Vicke tror att dom smäller för hans skull och att det då snart ska komma en massa barn och beundra honom och klappa honom, och Timon han tycker såklart som Vicke.

Fast vi har ju skottränat hästarna....och snart när jag fått min startvapenslicens så kommer jag antagligen ha skottränings tillfällen för folk som är intresserade. (Startvapen smäller som ett riktigt vapen men kan bara skjuta sk knallskott).

/KT

Det är det jag försöker framföra. Dom flesta djur behöver inte må dåligt av smällare (vilka förresten är förbjudna) om man "lär" dom smällare.
Din häst är ditt ansvar att ta hand om, liksom jag tar hand om mina. Du frågade efter bra råd, och det bästa jag kan ge är att du tar tag i situationen. Fyrverkerier kommer vi att få leva med vid olika tillfällen och på olika platser och vi kan inte alltid skydda våra djur från dom. Så liksom vi vänjer våra hästar vid ex trafik, kan vi vänja dom vid annat som annars skrämmer dom.

LIA

Fast det finns ju faktiskt tillfällen när en häst har blivit skrämd av något specifikt. Och det är inte det lättaste att ändra något som redan är "förstört"

Min lilla Tysk bröt ju sitt ben här i somras vilket jag skrivit om flera ggr här. Han gjorde det i samband med att åskan slog ner precis utanför stallet. Knallen går inte att efterlikna OCH hästen är rädd för smällar nu. Han var det inte innan :crazy:

Kan säga att jag är så oerhört tacksam om detta väder vi har utanför just nu fortsätter :bow: Dvs storm och regn.

För jag vet faktiskt ärligt talat inte hur jag skall göra med honom ikväll. Antagligen får vi ge honom ngt för han är ju inte återställd från frakturen än :(

Sedan så är den lilla valpen vi har så rädd just nu så hon vill knappt gå utanför dörren. Hon har tidigare inte reagerat på vare sig åska eller när jägarna har klappjakt här utanför. Men eftersom hon för två dagar sedan mötte en raket som var rakt mot henne när hon kom utanför dörren så blev hon rädd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 599
Senast: Appetax
·
L
Avel Jag har ett halvblodssto e Eloge u Cassandra ue Hubertus hon är världens underbaraste jag älskar henne verkligen över allt annat. Jag... 2
Svar
33
· Visningar
2 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka