Bukefalos 28 år!

smalt föl!

P

piggelin

hej jag har precis köpt mig ett föl på 5 månader, hämtade honom idag tillsammans med mamma då jag ska börja med avvänjning, hingstfölet är lite tunt, man kan räkna revbenen på honom hur ska jag göra för att få upp honom i hull? vilket foder rekomenderar ni? han är även så uttråkad att han äter upp mammans svans, gnager på box väggarna, någon som har bra tips till att få honom att sysselsätta sig, ev leksaker som är föl vänliga? när jag hämtade honom gick han ute dygnet runt kommer nu börja med avvänjning på natten inomhus... vore tacksam för råd och tips :confused:
 
Sv: smalt föl!

Jag tycker att du ska vänta med avvänjningen i minst en månad tills han har fått mer hull och vant sig vid sitt nya hem. Att flytta är en tilrläckligt stor omställning utan att man börjar med avvänjning på en gång. Fem månader är dessutom lite väl tidigt att börja, de ska vara minst sex månader, helst mer. Matsmältningssystemet är inte färdigutvecklat förrän de är elva månader ungefär (men så länge är det ju sällan möjligt att vänta).

Under tiden fram till avvänjningen bör mamman och fölet få tillgång till ett bra, proteinrikt grovfoder. Dessutom behövs det kraftfoder, mängden beror på hur stora hästarna är, och du ska inte börja avvänja förrän fölet har vant sig vid att äta kraftfoder. Det finns färdiga blandningar att köpa för fölston och unghästar, med alla mineraler och vitaminer i och lämplig balans mellan protein och energi.

Efter avvänjningen ska fölet ha fri tillgång till grovfoder, helst dygnet runt, och kraftfoder beroende på storlek.

Bästa leksaken är andra föl.
 
Sv: smalt föl!

hej igen, anledningen till avvänjning redan nu e pga stoet, stoet ser ut som en ko på bakdelen och är tunn som ett staket på vissa ställen äger inga muskler alls, veterinären rekomenderade att dom skulle säras på för bådas skull, fölet har fått vitamin sprutor och dyl grov foder äter han utan bekymmer det har han och stoet fri tillgång på, där han varit innan hade han massa föl att leka med då stoet hade åkt för ombetäckning, varför äter han hennes svans tuggar på plankor och dyl?? :confused:
 
Sv: smalt föl!

Massor av mat att tugga på i stället för att tugga på mamma och boxen.
Proppmätta hästar är lugna hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: moster
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 062
Senast: exotic
·
Utrustning Då min lilla häst har börjat gnaga på boxväggar trots att han står på halm och kan pilla med det non-stop så behöver jag tips på...
Svar
17
· Visningar
2 249
Senast: RebelQueen
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 775
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp