Småprat -guide

Jag tankte pa den har traden i dag. I forsta butiken borjade jag och kasorskan prata om den dinosaurie t-skjortan jag kopt till son dottern, det var det faktum att den var till en tjej som drog igang samtalet. Sedan fortsatte vi med lite allt mojligt ... och det hela slutate med att hon gravde fram rabatter som inte fanns synliga nagon stans sa jag tjanade over 400 kronor pa en 1000 kronors summa.

Sedan stod jag i kon (som var monsterlang) pa en matbutik. Jag var sa sugen sa jag oppnade en pase med choklad doppad mango. Kvinnan framfor mig fragade om de smakade bra ... sedan pratade och skrattade vi tills det var dags for henne att betala. Hon vet att jag gillade mango chipsen och att jag hade planerat att borja diet den har veckan men att jag nog far kopa nya byxor som haller at battre i stallet. :p
Jag vet om henne att hon ar larare pa en K-12 skola och att de har "field day" (sport dag) i morgon. Jag vet var skolan ligger och att hon gillar sitt job men inte kan vanta pa sommarlovet. Hon gillar verkligen sitt jobb, men det vore enklare om hon inte hade sa forbaskat manga foraldrar att ta hansyn till. :D

Oh, och jag har forstatt fran en kompis nar jag var i Sverige att det ar en ABSOLUT no-no i Sverige att oppna en forpackning godis, flaska vatten, eller vad det an ma vara innan man betalt den. :o Har ar det sjalvklart att man gor det om man vill. Man betalar ju i alla handelser aven om det redan tagit slut. :)
 
Jag tankte pa den har traden i dag. I forsta butiken borjade jag och kasorskan prata om den dinosaurie t-skjortan jag kopt till son dottern, det var det faktum att den var till en tjej som drog igang samtalet. Sedan fortsatte vi med lite allt mojligt ... och det hela slutate med att hon gravde fram rabatter som inte fanns synliga nagon stans sa jag tjanade over 400 kronor pa en 1000 kronors summa.

Sedan stod jag i kon (som var monsterlang) pa en matbutik. Jag var sa sugen sa jag oppnade en pase med choklad doppad mango. Kvinnan framfor mig fragade om de smakade bra ... sedan pratade och skrattade vi tills det var dags for henne att betala. Hon vet att jag gillade mango chipsen och att jag hade planerat att borja diet den har veckan men att jag nog far kopa nya byxor som haller at battre i stallet. :p
Jag vet om henne att hon ar larare pa en K-12 skola och att de har "field day" (sport dag) i morgon. Jag vet var skolan ligger och att hon gillar sitt job men inte kan vanta pa sommarlovet. Hon gillar verkligen sitt jobb, men det vore enklare om hon inte hade sa forbaskat manga foraldrar att ta hansyn till. :D

Oh, och jag har forstatt fran en kompis nar jag var i Sverige att det ar en ABSOLUT no-no i Sverige att oppna en forpackning godis, flaska vatten, eller vad det an ma vara innan man betalt den. :o Har ar det sjalvklart att man gor det om man vill. Man betalar ju i alla handelser aven om det redan tagit slut. :)

Här är ett ypperligt exempel på då jag är värdelös på småprat. I situationer då jag inte är beredd på det som i en matbutik.
Tex dinosarietröjan hade jag säkert inte ens diskuterat utan möjligen kollat på personen som kommenterade att det är till en flicka. Lite som ja ok?

Senast jag var och handlade på Lidl kom en man och frågade mig om jag viste vilket datum det var. Alltså ingen märklig fråga alls och jag svarade.
Grejen var den att han inte fattade först vad jag sa eftersom jag sa datumet på svenska och han hade tydligen frågat mig på engelska. Inte förrän han upprepade frågan kopplade jag att han pratade engelska :crazy:
 
Här är ett ypperligt exempel på då jag är värdelös på småprat. I situationer då jag inte är beredd på det som i en matbutik.
Tex dinosarietröjan hade jag säkert inte ens diskuterat utan möjligen kollat på personen som kommenterade att det är till en flicka. Lite som ja ok?

Senast jag var och handlade på Lidl kom en man och frågade mig om jag viste vilket datum det var. Alltså ingen märklig fråga alls och jag svarade.
Grejen var den att han inte fattade först vad jag sa eftersom jag sa datumet på svenska och han hade tydligen frågat mig på engelska. Inte förrän han upprepade frågan kopplade jag att han pratade engelska :crazy:

Fast det hade ju inte blivit nagot smaprat om ingen varit upplagd for det. Om jag inte varit upplagd for smaprat hade jag mojligen kommit upp med ett leende nar expediten tyckte dinosaurie trojan var fin och att sadana inte fans nar henne's son var liten och inte alls brytt mig om att saga att den var till min sondotter.
I affaren med mango "snack" pasen hade jag artigt svarat att, "Ja, det ar gott".
Det ar en typ av smaprat som inte staller nagra som helst krav utan sker nar man anda star dar och vantar och inte har nagot for sig.

Jag brukade ga pa cocktail parties pa ambasader och mer formella stallen runt varlden ... och nagot mer meningslost smaprat finns inte, men visst kan det vara trevligt i sma doser och ganska lange emellan. Det staller dock mycket storre krav och ger inte nagot mer. Det forekommer formodligen aldrig att nagon traffar en ny (riktig) van, konversationerna ar oerhort artificiella och upprepar sig fran stalle till stalle ... Jag gillar smaprat i affarer och hissar mycket mer. :D
 
Undrar hur det kommer sig? Varför som du och jag och säkert flera till har så svårt för detta? Något som borde vara enkelt och självklart och komma naturligt?
Jag tror de flesta ”kopierar” eller tar tills sig av hur andra gör. Men vi kanske måste göra det mer medvetet till skillnad mot de flesta andra?

+ @Görel
För min del så har jag svårigheter inom det sociala området på flera sätt, vissa saker har jag lyckats förbättra och vissa inte. Det här med småprat förstod jag först inte ens att det anses som viktigt av många, jag tyckte mest att det var konstigt att folk kunde ha så mycket att prata om.

Egentligen tycker jag att det är synd att det ska vara så viktigt att fylla tystnaden med ständigt prat. Varför ses det som pinsamt om det blir tyst en stund?

Numera när jag har övat upp småpratet bättre känns det ofta som att jag är en skådespelare, jag går in i en roll en stund. Det är liksom inte jag. Så jag orkar bara med det i små doser.
 
Det borde räcka att bara vara sig själv @Umbria? Men om alternativet är att antingen är man sämst på detta med småprat eller så får man ”kopiera” andra eller ha listan i bakhuvudet då kanske det ändå är bättre att fejka?
 
Jag kör ju färdtjänst nu och det känns ju så mycket roligare om man kan prata lite med kunderna. Men folk är ju olika. Vissa är enkla meddans vissa är otroligt svårpratade. Ju mer jag lär känna kunderna desto lättare känns tystnaden när ingen orkar prata. Då känns tysnaden inte jobbig alls tycker jag.

Men i måndags frågade en kund vad jag tyckte om valet och det vill jag verkligen inte diskutera med folk som jag inte känner väl. Privat kan jag gärna prata politik men inte med kunder.
 
Jag kör ju färdtjänst nu och det känns ju så mycket roligare om man kan prata lite med kunderna. Men folk är ju olika. Vissa är enkla meddans vissa är otroligt svårpratade. Ju mer jag lär känna kunderna desto lättare känns tystnaden när ingen orkar prata. Då känns tysnaden inte jobbig alls tycker jag.

Men i måndags frågade en kund vad jag tyckte om valet och det vill jag verkligen inte diskutera med folk som jag inte känner väl. Privat kan jag gärna prata politik men inte med kunder.
Hur brukar du inleda?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp