Smart förvaring i litet kök?

Miingla

Trådstartare
Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har tänkt på.

Hit me! Flyttat till mindre kök och måste tänka smart med minsta pryl så allt ifrån disktrasa till skärbrädor. Har ni några life changer på lager? :D
 
Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har tänkt på.

Hit me! Flyttat till mindre kök och måste tänka smart med minsta pryl så allt ifrån disktrasa till skärbrädor. Har ni några life changer på lager? :D
Banta ner antalet prylar. Saker som inte används till vardags kan med fördel placeras i rum med bättre förvaring. Sätt hyllor ovanför huvudhöjd, ovanför dörren osv så kan du få loss lite mer yta.
 
Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har tänkt på.

Hit me! Flyttat till mindre kök och måste tänka smart med minsta pryl så allt ifrån disktrasa till skärbrädor. Har ni några life changer på lager? :D
Hänga skärbrädor på krok på väggen? Platsbyggda hyllor på väggen?
Utnyttja fläktskåp om det finns?
Gå igenom och sortera ut sånt som används väldigt sällan.

(Fast det beror såklart på typ av boende det gäller, om man äger rätten att bygga mer fasta saker eller inte).
 
Jag har inte jättelitet kök men två dörrar, två fönster, spis o vedspis tar plats. Ont om skåp o lådor. Skulle gå att få in ett högt skåp till, gör inte så mycket om det går ut i ena dörren. Men vart får man tag på ett skåp med stadiga hyllor, eller hyllor och korgar? Kan ju inte köpa ett komplett kök bara för det.
 
Jag har inte jättelitet kök men två dörrar, två fönster, spis o vedspis tar plats. Ont om skåp o lådor. Skulle gå att få in ett högt skåp till, gör inte så mycket om det går ut i ena dörren. Men vart får man tag på ett skåp med stadiga hyllor, eller hyllor och korgar? Kan ju inte köpa ett komplett kök bara för det.
Jag gillar ju elfa-systemen. Tyckte mig se att man kan sätta lådfronter på backarna där men kollade inte så noga då det inte var aktuellt för mig. Kan det vara något?
 
Jag har inte jättelitet kök men två dörrar, två fönster, spis o vedspis tar plats. Ont om skåp o lådor. Skulle gå att få in ett högt skåp till, gör inte så mycket om det går ut i ena dörren. Men vart får man tag på ett skåp med stadiga hyllor, eller hyllor och korgar? Kan ju inte köpa ett komplett kök bara för det.
Du kan köpa endast ett högt köksskåp på Ikea, metod heter deras stommar och finns i olika bredder och djup :) väljer man lådor istället för hyllplan så sväljer dom mycket även om de inte är så breda!
 
Om man har plats i kök eller ändå behöver matbord i rummet bredvid tycker jag att de där köksö:arna med förvaring under och ovanför verkar smidiga. Ikeas Vadholma som exempel även om just den verkar lite stor.
 
Om man har plats i kök eller ändå behöver matbord i rummet bredvid tycker jag att de där köksö:arna med förvaring under och ovanför verkar smidiga. Ikeas Vadholma som exempel även om just den verkar lite stor.
Det hade jag önskat men huset är också litet så får tyvärr inte plats med en ö.. Köket är egentligen inte pytte till ytan men det är flera dörröppningar och fönster så själva delen med skåp och vitvaror blir inte så stor..
 
Hänga skärbrädor på krok på väggen? Platsbyggda hyllor på väggen?
Utnyttja fläktskåp om det finns?
Gå igenom och sortera ut sånt som används väldigt sällan.

(Fast det beror såklart på typ av boende det gäller, om man äger rätten att bygga mer fasta saker eller inte).
Jag skulle vilja ha något snyggt ställ till skärbrädorna på bänken om jag kan hitta ett, så att de förvaras stående. Men har inte hittat något.
Bor i ett äldre hus och vill helst att sådana synliga detaljer ska passa in i helheten :)
 
Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har tänkt på.

Hit me! Flyttat till mindre kök och måste tänka smart med minsta pryl så allt ifrån disktrasa till skärbrädor. Har ni några life changer på lager? :D
Går det att ta lös socklarna under underskåpen? Spara dem i förrådet och sätta tillbaka dem vid flytt.
I så fall kan man skaffa sockellådor där man kan ha tex skärbrädor, brickor och lite annat.
 
Går det att ta lös socklarna under underskåpen? Spara dem i förrådet och sätta tillbaka dem vid flytt.
I så fall kan man skaffa sockellådor där man kan ha tex skärbrädor, brickor och lite annat.
Det har jag inte tänkt på, smart :D ska kolla det när jag kommer hem!
 
Man får tänka i 3D och bygga upp liksom åt sidorna. En magnetisk knivhållare som den här

1688404599909.png
 
Det som inte används dagligen kan man förvara någon annanstans än i köket. Sen får man banta ned och endast ha det som man måste ha i köket. Tog bort alla överskåp när vi renoverade köket. Har inte saknat något av det som åkte ut.
 
Jag har ett relativt litet kök (för att vara hus i alla fall) som är ganska avlångt, dvs hyfsat med väggyta men inte så mycket golvyta. Jag har överskåp som sitter extra högt upp, så att de finns där och sväljer saker utan att vara ivägen när man håller på på bänken (skåpet börjar i min ögonhöjd och håller på till taket). Jag har bokhyllor som skafferi, förvaring av grytor etc. eftersom man då kan få många hyllmeter men inte så djupa (dvs lätt att komma åt allt och tar inte så mycket golvyta). Ovanpå bokhyllorna är det någon decimeter kvar, där står vispskålar etc. Jag har byggt ett eget skåp för kryddor, oljor etc, då jag hade en meter bred väggyta som dock bara kunde vara 10-15 cm djup pga dörr - dvs perfekt för kryddor, men inte mycket annan nytta. Ovanför kylskåp och frys har jag en stång med byxgalgar där jag har brickor, plåtar etc hängande - och några som står direkt på frysen/kylen. Jag har en del saker upphängt direkt på väggen, sidorna av skåpen etc - t.ex. durkslag och kökspapper på änden av överskåpet, en bricka där det var någon decimeters skåpsyta, magnetlister för knivar och krokar för stekspade, grytunderlägg etc på väggen mellan underskåp och överskåp. Och sedan har jag en skänk i ett annat rum där jag har stora saker som inte används superofta - stoor gjutjärnsgryta, slow cooker, olika ugnsformar etc

Eftersom mina förutsättningar är mycket väggyta men inte så mycket djup har jag jobbat mycket på höjden längs väggen men smalt.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Jag har ett relativt litet kök (för att vara hus i alla fall) som är ganska avlångt, dvs hyfsat med väggyta men inte så mycket golvyta. Jag har överskåp som sitter extra högt upp, så att de finns där och sväljer saker utan att vara ivägen när man håller på på bänken (skåpet börjar i min ögonhöjd och håller på till taket). Jag har bokhyllor som skafferi, förvaring av grytor etc. eftersom man då kan få många hyllmeter men inte så djupa (dvs lätt att komma åt allt och tar inte så mycket golvyta). Ovanpå bokhyllorna är det någon decimeter kvar, där står vispskålar etc. Jag har byggt ett eget skåp för kryddor, oljor etc, då jag hade en meter bred väggyta som dock bara kunde vara 10-15 cm djup pga dörr - dvs perfekt för kryddor, men inte mycket annan nytta. Ovanför kylskåp och frys har jag en stång med byxgalgar där jag har brickor, plåtar etc hängande - och några som står direkt på frysen/kylen. Jag har en del saker upphängt direkt på väggen, sidorna av skåpen etc - t.ex. durkslag och kökspapper på änden av överskåpet, en bricka där det var någon decimeters skåpsyta, magnetlister för knivar och krokar för stekspade, grytunderlägg etc på väggen mellan underskåp och överskåp. Och sedan har jag en skänk i ett annat rum där jag har stora saker som inte används superofta - stoor gjutjärnsgryta, slow cooker, olika ugnsformar etc

Eftersom mina förutsättningar är mycket väggyta men inte så mycket djup har jag jobbat mycket på höjden längs väggen men smalt.
Skulle älska bilder om det är något du är bekväm med att lägga ut.
 
Önskar smarta tips och idéer på förvaring i litet kök. Vet att det finns smarta prylar som man kanske inte själv visste fanns eller har tänkt på.

Hit me! Flyttat till mindre kök och måste tänka smart med minsta pryl så allt ifrån disktrasa till skärbrädor. Har ni några life changer på lager? :D
Det smartaste är ju tyvärr färre grejor. Och att bli bra på skåptetris. 😉 (dvs, komma på exakt hur kastrullerna eller vad det nu är ska stå i skåpet för att alla ska få plats).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 416
Senast: Gunnar
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 652
Senast: Ainon
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 092
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp