Smart lösning vid naturlig betäckning

Bukefalos 30 år!

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!

Är det någon som oxå har egen hingst o betäcker naturligt o löser det hela på egen hand, utan medhjälpare?

Jag funderar på om det finns någon smart lösning på uppbindning av stoet eller ngt man kan bygga så att man kan sköta det på egen hand utan medhjälpare, då jag förlorat min stallflicka som brukade hjälpa mig o har flera ston som ska betäckas .
Alla stona o hingsten är väldigt lugna o vana vid betäckning o det brukar inte va några problem. Jag har funderat på att släppa på fribetäckning istället men känner att jag då inte har koll på vilka som betäcks o när på samma sätt.
Har sett någon som hade någon form av löpande lina längs en vägg till stoet som hon var fastbunden i.
Tips????

Hoppas såklart få tag i en ny medhjälpare men tills dess!

Sent svar men min kompis som har 3 hingstar och avelsston släpper bara in 1 eller 2 åt gången på fribetäckning.
Hon brukar kunna se när de betäcks eller ej iaf. Hon har en hage som kan delas i 2 med sluss mellan så då kan hon flytta hingsten mellan stona.

När jag hade hingst så körde jag fribetäckning under uppsikt.

De gick i hagarna bredvid varandra, och när stoet verkade redo så hämtade jag henne. På väg till hingstens hage hämtade jag pisk så att jag enkelt kunde få honom att vara 15 meter bort så att jag fick stoet genom grinden själv. Man måste öva på den biten först, för ståreflexen är väldigt stark på många ston, så är hingsten nära så är risken att hon fastnar mitt i grindhålet :rolleyes:

För oss fungerade detta superbra.

För hand var han lite stökig, hoppade upp direkt utan att riktigt checka av stoet, och jag hängde som en liten vante i snöret kändes det som. På det här sättet var han otroligt lugn, uppvaktade stona som han skulle och man kunde se om stoet är redo på riktigt eller inte. Och, det fungerade ypperligt när man var ensam.

Efter genomförd betäckning så särade jag på dem igen. Väldigt odramatiskt.

Förlåt i förväg för trådlån men jag har fått erbjudande om lån av hingst van vid fribetäckning men känner inte mitt sto. Sånt ska man inte hålla på med va? Jag har inte sysslat med betäckningar.

Liknande trådar

• Betäckning 2025 - föl 2026
  • Nödboende för myndigt barn
  • Sto som resorberat, ny betäckning?
  • Missad dräktighet vid köp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat