Smarta lösningar i sadelkammaren!!!

Sv: Smarta lösningar i sadelkammaren!!!

Jag skulle inte vilja vara utan min tvättmaskin.Har ävrn ett skåp med lås till mediciner.

Jag är lycklig ägare till en stor sadelkammare bara för mig själv :bump: Som jag är sjukt galen i att inreda...

O Har massa olika hängare på en vägg där träns och allt annat läder hänger. Fina krokar från Indiska...

O På den andra väggen mittemot samma, med grimmor, longerlinor (tyg)osv.

O 2 sadelhängare, vojlockar och schabrak på den ena.

O Jalussi-skåp där jag lägger in allt det som inte används så ofta.

O Träbock som används när jag putsar sadeln, och hänger tömkörningsgjorden på.

O Inbyggd liten foderhörna med varmvatten kran :love:

O Nätkorg från Ikea som sväljer benskydd, reflexer, halsdukar & vantar & kartor mm Megabra!

O Hänger hästgardiner från Ikea i fönstren och stråmatta på golvet

O Box från Ikea med sjukvårsprylar som man lätt kan ta med sig om ngt läskigt skulle hända.

O Hyllor med putsgrejjer, liniment, schampo, salvor mm.

Någon som har mer smarta lösningar i själva stallet?

Lite bra tips för stallet (enligt mig haha):
*en vanlig täckeshängare på varje boxdörr (plus några extra där man kan hänga ridtäcken, utetäcket medan man gör iordning hästen
*en "korg" på varje boxdörr oxå (Börjes har en bra modell, ser ut som en papperskorg typ!) Där kan man lägga nattlindor o sånt, som tillhör resp. häst
*Står man i ett inackorderingsstall är det smart att ha en liten whiteboardtavla på boxen eller liknande, där man kan skriva meddelanden till varann som rör just den hästen
*även ha en stor whiteboardtavla där man ex kan skriva meddelanden, kom ihåg, viktiga telefonnummer, träningsschema för hästarna osv. Superbra!
*telefon i stallet är ett extra plus (o radio förstås) :)
*gillar att ha mkt korgar o hyllor i stallet, där man kan ha liniment, borstar, lindor, skydd osv. Även en hylla för fodertillskotten
*vi har en korg med krokar under intill skötselplatserna, där man kan hänga/lägga saker som man ska använda just då, typ borste, skydden eller liknande
*vi har även en hopfällbar sadelhängare vid skötselplatserna som e jättebra att hänga sadeln där!

Tycker att sadelkammaren måste va byggd så att man allti kan ha ordning o reda. Vår första sadelkammare var stor men så dumt planerad, därför såg det allti ut som en skrotfirma där. Nu är faktist kammaren mindre men med en massa smarta lösningar, som tex alla täckeshängarna, skotorkaren mm, så är det mycket lättare att hålla allt på plats

fast det är klart, vi har förmånen att ha ett speciellt fika/allrum också. det är svårare när allt ska rymmas tillsammans. Men ännu viktigare att luften där ineinte är fuktig o kall

Har någon fler bilder på smarta lösningar??
Hade lite att göra så jag satte ihop lite bilder som jag hade i datorn

Finns HÄR

har ni några bilder på lösningar så kan ni, om ni vill, maila dom till mig så lägger jag in dom, så samlas det på ett ställe

mailadressen finns i profilen

Hej
Hö häckarna kan du inte beskriva dom igen

Sådana skulle jag villa ha . Inget som de kan skada sig på .

Dom e kanon även om dom mot förmodan skulle stoppa in skallen eller hoven så kan dom inte fastna.

Oj svårt att beskriva. Enda järnet som finns är det som sitter i väggen. Sen är den gjord av hårdplastslang.
Övre delen är kapad i den längd du vill ha häckens "vidd" i.
På undersidan av den är det borrat hål som motsvarar slangens diameter och "gallerslangarna är istoppade i hålen och fästade med en skruv från insidan av "häcken"
Nedre delen av häcken är stoppade i hålen som är borrade i järnet och fästa med skruv.

Kan försöka ta mer och bättre bilder i morrn om du vill

Har inte läst igenom alla inlägg, så någon annan har kanske redan kommit med detta tips, men; täckeshängare som man kan hissa upp i taket. Täckena hamnar mer ur vägen plus att värmen stiger uppåt = de torkar fortare (min egen lilla teori, borde stämma..! :smirk: ) Dock får det ju inte vara jättelågt i taket..!

har försökt beskriva vår täckesstege i ett annat inlägg, men nu har jag en bild :idea:
det är en stege vi fäst i taket och sedan köpt billiga kökskrokar på ikea. den sväljer 3-5 täcken per stegpinne. helt suverän till att förvara täcken på!
(när vi torkar dem hänger vi dem dock ett och ett uppspända i krokar i taket.)

tckeshnagre.jpg

...Avunsjukan håller på att kväva mig! :cry: ...Vi har ingen sadelkammare, utan får pussla in allt i vårt mycket lilla stall. 2 stora gamla televerkslådor rymmer hästtäcken och annat. 1 av dom är inredd med en utlyftbar lådsats där vi förvarar småprylar. På en hylla över huvudhöjd har vi plats för några plastbackar med verktyg, förbandslåda och lite annat jox. Krokar på väggarna och täckesgalgar som kan flyttas runt...Det är väl inget att rekomendera men i brist på annat så funkar det. Fast vid längre fuktig väderlek luktar det märkbart av häst i vårt pannrum...
.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 718
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 656
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara... 2
Svar
28
· Visningar
2 790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31