Småstadsmentalitet

Jag bor i stor storstad (8m), och foraldrarna i en smastad (typ 25k) och det ar ju stora skillnader i livsstil.

En av de saker som slar mig starkast ar att i smastader kanner man sina grannar, snackar over hacken, vet vem som kopt ny bil/hund/tog student etc, medan jag inte skulle kunna identifiera mina narmaste grannar i en uppställning.

Smastader tycker jag ocksa har mycket mer av en "jaja, det fixar vi"/"ingen panik"/"Jaha, det var obekvamt, men vi lever val med det" attityd, och hanterar daliga oppettider, insnoade vagar och stromabrott, medans citybon stressar sonder om det ar mer an 5 min vantan pa buss eller tunnelbana (skyldig..).

Storstadsbon vill ha grejer levererat till dorren senast imorgon, smastadsbon planerar inkop (minst) en vecka i forvag
 
Jag har förstått att det kan vara så, men kan man inte göra som en god skitsnackare då och snacka skit bakom ryggen åtminstone? :laugh: Många sa det visserligen med glimten i ögat, andra på fullaste allvar. Men det var förbaskat tröttsamt att höra efter ett tag även när det antogs vara "friendly banter". Som min kära mamma var tvungen att säga vid någon tillfälle: "Ja, jag är stockholmare. Jag råkade födas där och nu trivdes jag så pass bra att jag bor kvar. Kan vi släppa det nu och gå vidare?" :p

Det dök upp en artikel i mitt flöde som handlade om att slitningarna mellan Stockholm och landsbygd har ökat på sistone. I kommentarsfältet var det inte bara en person, utan två som hade skrivit kommentaren: "Bygg en mur runt Stockholm så får vi se efter en vecka om klösmärkena är på insidan av muren eller utsidan. Stockholmarna behöver oss." Med en massa tummen upp och glada tillrop. "Höhöhö" och "Ja dom skulle inte klara sig en sekund!" Jag höll på att tappa hakan, och trots att jag som regel aldrig kommenterar artiklar på nätet kunde jag inte låta bli att svara: "Ja, jag tror att det kommer att vara klösmärken på insidan oavsett vilket begränsat område du ockuperar och stryper tillförseln av varor till. De utanför har ju tillgång till resten av världen så varför skulle man vilja in där?" MY GOD vissa tänker verkligen inte längre än vad näsan räcker.
Fast en del av det är inte så allvarligt menat, som t.ex. inom studentkretsar där man håller en viss jargong och framhäver det egna universitetet.
 
Storstadsbon vill ha grejer levererat till dorren senast imorgon, smastadsbon planerar inkop (minst) en vecka i forvag
Hahahahaha, vilka fördomar! :p

Vi som bor i småstad lever ju liksom inte bortom all civilisation och behöver vänta på mjölkbudet eller posten för att få mänsklig kontakt. Ica och Coop är öppet till kl 23 och Statoil till midnatt. Vill man ha snabbmat från kända kedjor stänger de typ kl 1 eller 2. I kommunen 3 mil bort finns det nattöppet så behöver man åker man dit.

Dessutom känner vi alltid någon som varit i Tyskland och fyllt på förrådet så det är bara att åka dit och fylla på sitt eget förråd. ;)
 
Det där om vem som är släkt med vem som ett outtömligt samtalsämne, har jag upplevt i en kommun med runt 30 000 invånare, hälften drygt av dem i centralorten. Orten har snarare vuxit än krympt sedan dess, och just det där släktsamtalsämnet består, enligt säkra källor.

Men naturligtvis är sådana städer småstäder? Byar är däremot inte småstäder.
Men är inte det där ett sätt att liksom förstå varför någon hamnat där de hamnat? Jag flyttade ju ut till liten ort från Göteborg och när de inser att jag egentligen inte har någon koppling alls hit så blir de så fundersamma. Men hur hamnade jag här liksom?? Varför kom jag hit?

Jag upplever inte alls samma sak när människor faktiskt vet att jag har släkt i området. Tex när jag är i Dalarna så är det ingen som ifrågasätter varför jag är där, för de ser på mitt efternamn att jag någonstans i släkten i alla fall härstammar från Dalarna. Frågar de hocken jag hör till så säger man bara det och så förstår de varför jag är där jag är.

Sen är det ju alltid lite vanskligt att ragga på mig ifall jag skulle vara släkt. Därför vill de gärna veta vem jag är släkt med. ;)
 
När jag är i Stockholm förundras jag alltid av de dåliga öppettiderna! Liksom en mack i Norrland som har öppet dygnet runt är ju inte ovanligt. När jag behövde en grej till bilen på natten i Stockholm hade jag mycket svårare att få tag i den. Gav upp och fick handla på morgonen istället.
Hahahahaha, vilka fördomar! :p

Vi som bor i småstad lever ju liksom inte bortom all civilisation och behöver vänta på mjölkbudet eller posten för att få mänsklig kontakt. Ica och Coop är öppet till kl 23 och Statoil till midnatt. Vill man ha snabbmat från kända kedjor stänger de typ kl 1 eller 2. I kommunen 3 mil bort finns det nattöppet så behöver man åker man dit.

Dessutom känner vi alltid någon som varit i Tyskland och fyllt på förrådet så det är bara att åka dit och fylla på sitt eget förråd. ;)
 
När jag är i Stockholm förundras jag alltid av de dåliga öppettiderna! Liksom en mack i Norrland som har öppet dygnet runt är ju inte ovanligt. När jag behövde en grej till bilen på natten i Stockholm hade jag mycket svårare att få tag i den. Gav upp och fick handla på morgonen istället.
Den stora grejen är väl att det kräver bil för att komma till den där macken oavsett tid på dygnet.
Jag har ju gångavstånd till den servicen även i förorten fram till 23.00. Är det senare än så får jag ta vagnen eller bilen.
 
När jag är i Stockholm förundras jag alltid av de dåliga öppettiderna! Liksom en mack i Norrland som har öppet dygnet runt är ju inte ovanligt. När jag behövde en grej till bilen på natten i Stockholm hade jag mycket svårare att få tag i den. Gav upp och fick handla på morgonen istället.
Varför behövde du en bildel mitt i natten? :confused:
 
Aha, jag fattade det som att det var en reservdel.

Ja, det är klart att det är lättare att hitta till ortens enda mack än att sålla fram en nattöppen i Stockholm. Men google är ett bra verktyg ;)

Jag ser lampor, vindrutetorkare osv som delar till bilen ;-)
Tyvärr kunde inte Google Maps hjälpa mig då. Fanns inget på vanliga Google heller i norra sthlm. Sen när jag vill handla mat på kvällarna är det stängt. Inte rimligt att åka tunnelbana en bra bit för att sedan släpa hem tunga kassar. Nä fy.
 
Jag ser lampor, vindrutetorkare osv som delar till bilen ;-)
Tyvärr kunde inte Google Maps hjälpa mig då. Fanns inget på vanliga Google heller i norra sthlm. Sen när jag vill handla mat på kvällarna är det stängt. Inte rimligt att åka tunnelbana en bra bit för att sedan släpa hem tunga kassar. Nä fy.
Men det här låter jättekonstigt. På landet har jag ca en mil till affärer, som iofs har generösa öppettider. Hemma i stan har jag ca 100 meter till ca tre större livsmedelsbutiker som har öppet 7-23 ungefär. Plus seveneleven som jag aldrg har sett stängd.
 
Jag ser lampor, vindrutetorkare osv som delar till bilen ;-)
Tyvärr kunde inte Google Maps hjälpa mig då. Fanns inget på vanliga Google heller i norra sthlm. Sen när jag vill handla mat på kvällarna är det stängt. Inte rimligt att åka tunnelbana en bra bit för att sedan släpa hem tunga kassar. Nä fy.
Stängt i Stockholms mataffärer på kvällarna? Då undrar jag hur du letar. :D
 
Jag ser lampor, vindrutetorkare osv som delar till bilen ;-)
Tyvärr kunde inte Google Maps hjälpa mig då. Fanns inget på vanliga Google heller i norra sthlm. Sen när jag vill handla mat på kvällarna är det stängt. Inte rimligt att åka tunnelbana en bra bit för att sedan släpa hem tunga kassar. Nä fy.
Men va, var i Stockholm var du? Låter mycket märkligt.
 
Det där om vem som är släkt med vem som ett outtömligt samtalsämne, har jag upplevt i en kommun med runt 30 000 invånare, hälften drygt av dem i centralorten. Orten har snarare vuxit än krympt sedan dess, och just det där släktsamtalsämnet består, enligt säkra källor.

Men naturligtvis är sådana städer småstäder? Byar är däremot inte småstäder.
Jag bodde flera år i en väldigt stor kommun, iaf till ytan, där bodde ca 7k pers, tätorten var inte stor. Alla visste allt om alla, då o då innan det ev inträffade.
I många år var jag sambo o sedermera särbo med en man som var jägare o vargkramare, var likaså oorganiserad syndikalist. Vid sociala tillfällen blev han kallad för finnjävel i jakt o varg diskussioner
Han växte upp i finnmarken o hans släkt invandrade dit från Finland på 1 600 hundratalet.
 
Det lockar ju inte en Stockholmare att flytta ut i alla fall :cautious: När man bemöts på så trevligt sätt! Ska börja göra det här hemma i Stockholm också. "Jaha, du är från Växjö? Men.. du är ju duktig på sitt jobb? :confused:" :p
Men det funkar ju inte. Det finns väl ingen Stockholmare som är från Stockholm. Tihi.
 
Jag bor i en region med några hundratusen invånare. Nog fasen träffar jag på kusiner o kusinbarn oavsett var jag än korsar kommungränser - jag är yngst av 33 kusiner och har nog sisådär 80-90 kusinbarn. Och sen ska vi inte prata om att gymnasiekompisarna är från hela Skaraborg då jag gick på lantbruksgymnasie.
Jag tror mentaliteten har mer att göra med område än med antal invånare.
Upptäckte för bara några månader sedan att en tjej jag haft som timanställd för 15 år sedan är mitt kusinbarn. Vi tyckte det var supercoolt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 660
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 296
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 256
Senast: Rugge
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp