Smidigt lagomliv för pigg promenadhäst...

Empalie

Trådstartare
Jag har vetat länge att tävlingsambitionerna är lagda på hyllan för mig (skaffar ny pålle till tävling men behåller min lille älskling här hemma på gården) och min pålle men nu behöver jag lite tips som kan passa oss. Prisse skall ridas några gånger i veckan, skritt och lite trav, galopp rakt fram i skogen. Han är en väldigt pigg och glad individ, kan vara lugnet själv samtidigt som han exploderar lätt...kan lätt hetsa upp sig, gärna när han vilat lite.
NU behöver jag lite tips på hur vi får en lugn och välfungerande vardag med lagom ridning etc. Finns det ngt särkilt man kan ge i foderväg som lugnar, särskilt kraftfoder utan så mycket energi???? Fler tips mottages tacksamt!!!
 
Sv: Smidigt lagomliv för pigg promenadhäst...

Du tror inte att han lugnar sig lite när han tappar lite kondition?

Nu har jag islandshäst så jag är inte jättehemma på kraftfoder, men förr gav man ofta korn i stället för havre till heta hästar. Nu vet jag ju inte om du ger havre till din, men iaf :)
 
Sv: Smidigt lagomliv för pigg promenadhäst...

Jag skulle börja med att plocka bort allt kraftfoder om möjligheten finns, och istället öka grovfodermängden om så behövs.
 
Sv: Smidigt lagomliv för pigg promenadhäst...

Jag hade tänkt det samma för min 21 åriga arabdam eftersom jag skaffade mig en unghäst som jag ska tävla med sen. Amalia hade dock inga planer som helst på att gå i pension :eek: och blev vild och galen när hon fick trappa ner. Hon går på en näve (!) seniormusli på kvällen och sen bara hö, så speciellt mycket kraft får hon inte. Det hela blev så hysteriskt att hon nu får stå tills våren, för det är nästan farligt att rida ut på henne... Gamla tant... Hon behöver gå rejäla arbetspass fortfarande och det finns tyvärr inte tiden för det. Hade jag vetat det hade jag nog skaffat ett föl och ridit Amalia några år till.

Mitt tips är iallafall seniormusli från mustangfoder och sen att hålla igång så att det inte blir allldeles koko :cool: Min höst har ju som sagt gone :banana:
 
Sv: Smidigt lagomliv för pigg promenadhäst...

Mitt sto skulle heller aldrig gå med på att ställas av som promenadhäst. Låt henne stå för länge och hon blir så pigg att hon kan bli farlig att hantera.
Jag tror att "tricket" är att trappa ner långsamt. Är hästen i hög/god kondition tar det ofta ett bra tag innan kondisen går ner, och innan det sker är det klart att en häst i kondis och van att få arbeta kan bli "knäpp" av att "plötsligt" inte få jobba som vanligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: ako
·
Ridning Hej! Jag har ett 27 årigt ponnysto som är hur pigg som helst, med fräsch kropp. Hon älskar livet och det bästa hon vet är att galoppera...
Svar
6
· Visningar
1 297
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 129
Senast: Mabuse
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp