Smink, smink och mera smink

Fransförlängning går tyvärr bort pga tid.
Jag har haft fransar i 10 år nu och färgar dessutom ögonbrynen. Sminkar mig inte till vardags, men jag ser alltid fräsch ut. Det är så lätt värt det. Jag fyller på mina fransar var tredje vecka och det tar drygt en timme och jag färgar ögonbrynen hemma själv sådär varannan-var tredje månad och det tar max en kvart.

Jag sparar lätt en kvart-20 minuter varje morgon. Tvättar bara ansiktet med vatten så är jag klar.

När jag väl sminkar mig så använder jag alltid en primer, det är a och o för att resten ska bli bra. Huden blir så mycket jämnare i färgen och hållbarheten på foundation blir så mycket bättre också. Jag kör i ordning, primer, Foundation (MaxFactor), täckkräm (tre färger från MakeUp Store) och puder från MakeUp Store. Jag har en billig eyeliner och Maybelline mascara om jag känner att jag behöver fylla på mascaran. Ögonskugga och sådär efter behov beroende på vad jag ska göra. Jag sminkar mig typ bara när jag ska på fest eller annan tillställning.
 
Jag tycker det verkar praktiskt med fransförlängning men har två problem. Dels att det så lätt ser "fejk" ut. Jag vill helst att det ser ut ungefär som när man målat med mascara, alltså inte jättelånga, täta fransar. Finns det alternativet? Sedan har jag naturligt ljusblonda fransar. Skulle det inte se lustigt ut när det blir tvåfärgat, så att säga, om jag inte också använder mascara?
 
Jag tycker det verkar praktiskt med fransförlängning men har två problem. Dels att det så lätt ser "fejk" ut. Jag vill helst att det ser ut ungefär som när man målat med mascara, alltså inte jättelånga, täta fransar. Finns det alternativet? Sedan har jag naturligt ljusblonda fransar. Skulle det inte se lustigt ut när det blir tvåfärgat, så att säga, om jag inte också använder mascara?
En bra fransstylist ser ju till så att du får fransar som passar dig. Jag, som är ljus i hyn, har tex bruna fransar till skillnad från 99,9% av alla andra som har svarta. Vill man kan man ju blanda svarta och bruna om man vill ha ett lite hårdare intryck, men ändå inte helsvart.

Sen har jag mellan 5-10 mm långa fransar. Många tjejer har samma längd över hela ögat och då lååånga fransar tex 14 mm. Det blir för långt för mig. Nu har jag volymfransar så jag får täta fransar, men det är nog inte många som tror att det är extensions när jag sminkar mig och är klädd. Till vardags när jag är osminkad ser man ju att det inte är äkta, men det är ändå ingen som reagerar på mina fransar eftersom de inte är speciellt långa. Jag är mest ute efter fylligheten och färgen, så jag slipper sminka mig.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag tycker det verkar praktiskt med fransförlängning men har två problem. Dels att det så lätt ser "fejk" ut. Jag vill helst att det ser ut ungefär som när man målat med mascara, alltså inte jättelånga, täta fransar. Finns det alternativet? Sedan har jag naturligt ljusblonda fransar. Skulle det inte se lustigt ut när det blir tvåfärgat, så att säga, om jag inte också använder mascara?

Kan rekommendera lashlift. Hade fransförlängning i fem år innan de började strula med klister och liknande. Nu färgar jag fransarna och gör lashlift, samtidigt som jag använder Xlash fransserum. Har aldrig haft så fina fransar, och det är ingen fara att gå över tiden med lashlift, det ser inte risigt ut (som fransförlängning gör när man tappar för mycket och/eller jämt).

Kan rekommendera.
 
Nu är jag trött på att lägga tid på att sminka mig varje morgon och ändå inte få till det där resultatet jag önskar så nu hoppas jag ni kan hjälpa mig nå hela vägen fram. Vad gör jag för fel??

Förutsättningar:
Sliten småbarnsmamma med ofantligt kort tålamod som stiger upp 05:20 och därmed inte har hur mycket möjlighet som helst att stiga upp tidigare för att ha en längre sminkrutin. Utgångspunkten på morgonen är tomteröda kinder och blåsvart under ögonen...

Sminkrutin för tillfället består av följande:
  1. Rengöring med Bodyshops Camomile Cleansing Butter. Denna torkas därefter av.
  2. Kicks colour correcting concealer (grön) på kinderna
  3. Kicks CC cream light
  4. Målar ögonbrynen då mina knappt syns mer än till halva längden
  5. Smashbox always sharp eyeliner svart
  6. Mascara svart
  7. Kicks solpuder på kindbenen (kommer inte ihåg exakt nyans)
Ovanstående tar 10-15 min om jag ska få det snyggt utan att peta ut ett öga på mig själv eller så.

Jag anser att resultatet blir helt okej när jag är färdig. En lätt makeup som ser naturlig ut. Men under dagen så blir mina röda kinder alltmer tydliga. De är liksom "bortsminkade" på morgonen men syns supertydligt redan vid lunch :down:

Förutom detta så behöver jag tips på en bra mascara som ger Wow-effekt utan att jag blir svart under ögonen efter några timmar. Jag hittar helt enkelt inte rätt där heller. Mascaran jag använder just nu ger ingen direkt effekt alls men åh andra sidan inget svar under ögonen heller...

Kvällsrutinen består av att jag tvättar bort sminket med Bodyshops Camomile Cleansing Butter. Och därefter sköljer av detta. Sedan använder jag Niveas Sensitive nattkräm.

Nedan en bild på hur jag ser ut nysminkad. Så ser jag absolut inte ut någon timme senare.

30629583_10156312110643953_7994777657476018899_n.jpg

Jag hade färgat ögonbrynen så slipper du måla :)
 
Sitter på jobbet så inte världens bäst ljus, men jag ser ut såhär.
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    154 KB · Visningar: 81
Jag tipsar också om att skippa tvätten på morgonen samt jag skippar faktiskt ansiktskräm också numera. Fettet gör att allt glider omkring mer. Jag kör två ansiktsvatten i kombo, serum och solskydd. Detta ger min hy rätt bas. Solskyddet fungerar som primer så ev smink sitter ännu bättre. Sedan sprayar jag efteråt med enda ansiktsvattnet som en settingspray.
 
Okej.
Planen är att skippa morgontvätten samt köpa en grön primer istället för concealern som ändå nästan är slut.
 
Jag har haft Smashbox gröna primer och jag personligen skulle inte rekommendera den till någon som har problem med ordentligt röda kinder (jag är själv väldigt röd, så till den grad att folk tror att jag har rosacea). Primern jämnar ut färgen om det finns viss rödhet, men är problemet större än en liten missfärgning här och där behövs det mer täckande produkter ovanpå. Jag använder alltid foundations som är mer eller mindre heltäckande, annars täcks inte det röda, jag använder inte gröna produkter för att neutralisera det röda alls.

Olika produkter sitter kvar olika länge på huden, kanske den du har inte är tillräckligt long-lasting för ditt behov. Att dutta på puder ovanpå flytande produkter hjälper ofta att få dem att sitta lite längre, så en bra primer (om du inte räds priset för Smashbox generellt så skulle jag rekommendera deras Photo finish Primerizer istället för den gröna primern) och ett puder kanske kan vara ett första steg? Dessa två produkter skulle inte innebära mer än 90 sekunder till till morgonrutinen! Maybelline Fit Me pudret är hyfsat bra har jag hört. :)
 
Jag har haft Smashbox gröna primer och jag personligen skulle inte rekommendera den till någon som har problem med ordentligt röda kinder (jag är själv väldigt röd, så till den grad att folk tror att jag har rosacea). Primern jämnar ut färgen om det finns viss rödhet, men är problemet större än en liten missfärgning här och där behövs det mer täckande produkter ovanpå. Jag använder alltid foundations som är mer eller mindre heltäckande, annars täcks inte det röda, jag använder inte gröna produkter för att neutralisera det röda alls.

Olika produkter sitter kvar olika länge på huden, kanske den du har inte är tillräckligt long-lasting för ditt behov. Att dutta på puder ovanpå flytande produkter hjälper ofta att få dem att sitta lite längre, så en bra primer (om du inte räds priset för Smashbox generellt så skulle jag rekommendera deras Photo finish Primerizer istället för den gröna primern) och ett puder kanske kan vara ett första steg? Dessa två produkter skulle inte innebära mer än 90 sekunder till till morgonrutinen! Maybelline Fit Me pudret är hyfsat bra har jag hört. :)

Tack för tipset :)
Jag tänkte nog prova Clinques redness solution base som primer. Jag har ju aldrig haft en primer innan och tänker att jag åtminstone vill prova en som ska dämpa det röda.
Sen får jag kanske se mig om efter en mer täckande CC-cream alt. foundation när den jag har börjar ta slut. jag vill ju dock fortfarande se naturlig ut.

Puder eller setting spray för att fixera får nog bli först nästa månad om jag läser plånboken rätt.
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Hoppas att det är okej att jag kapar din tråd lite med en fråga @TeamLundVer!

Jag funderar lite på att unna mig en sådan där privat rådgivning på Make Up Store, där man betalar 600 kr och får köpa produkter för detsamma. Anledningen är att jag är lite som TS - väldigt osäker men ändå lite nyfiken och sugen på att lära mig mer om hur jag kan sminka mig. Just nu blir det oftast att jag skippar det helt och hållet för att jag inte riktigt orkar sätta mig in i hur jag bör göra, men det vore kul att kunna sminka sig lite mer till vardags när jag känner för det! Är det någon som vet ifall det är värt pengarna? Och hur pass bra är Make Up Stores produkter rent generellt?
 
Hoppas att det är okej att jag kapar din tråd lite med en fråga @TeamLundVer!

Jag funderar lite på att unna mig en sådan där privat rådgivning på Make Up Store, där man betalar 600 kr och får köpa produkter för detsamma. Anledningen är att jag är lite som TS - väldigt osäker men ändå lite nyfiken och sugen på att lära mig mer om hur jag kan sminka mig. Just nu blir det oftast att jag skippar det helt och hållet för att jag inte riktigt orkar sätta mig in i hur jag bör göra, men det vore kul att kunna sminka sig lite mer till vardags när jag känner för det! Är det någon som vet ifall det är värt pengarna? Och hur pass bra är Make Up Stores produkter rent generellt?

Make up stores produkter håller mycket bra kvalitet. Någon enstaka produkt gillar jag inte. Det beror nog mera på att själva produkten inte sitter kvar på mig eftersom jag har väldigt oljig hy på sina ställen. Till de produkterna hör ögonskuggsprimern och higlightkrämerna t.ex.

Skuggorna är skitbra!

Hur make up-artisterna är vet jag inte.
 
Tack för tipset :)
Jag tänkte nog prova Clinques redness solution base som primer. Jag har ju aldrig haft en primer innan och tänker att jag åtminstone vill prova en som ska dämpa det röda.
Sen får jag kanske se mig om efter en mer täckande CC-cream alt. foundation när den jag har börjar ta slut. jag vill ju dock fortfarande se naturlig ut.

Puder eller setting spray för att fixera får nog bli först nästa månad om jag läser plånboken rätt.

Ändring:
Det blev en beställning på Clinques redness solution base men samtidigt fick jag en kupong med 100kr i rabatt om jag handlade för 300kr. Primern kostade 210kr så det kändes vääääldigt dumt att inte hitta något mer. :o:p

Blev därför ett Settingspray från NYX som hade fått bra betyg och med ett riktigt bra pris med tanke på min rabattkupong. Landade på 210kr för båda produkterna. :bump:

När de kommit med posten kommer jag prova nedanstående rutin tills dess att min cc-cream är slut:
  1. Clinques redness solution base
  2. Kicks CC cream light (Tips på annat?)
  3. Målar ögonbrynen då mina knappt syns mer än till halva längden
  4. Smashbox always sharp eyeliner svart
  5. Mascara svart (ska bytas ut sen)
  6. Kicks solpuder på kindbenen (kommer inte ihåg exakt nyans)
 
Hoppas att det är okej att jag kapar din tråd lite med en fråga @TeamLundVer!

Jag funderar lite på att unna mig en sådan där privat rådgivning på Make Up Store, där man betalar 600 kr och får köpa produkter för detsamma. Anledningen är att jag är lite som TS - väldigt osäker men ändå lite nyfiken och sugen på att lära mig mer om hur jag kan sminka mig. Just nu blir det oftast att jag skippar det helt och hållet för att jag inte riktigt orkar sätta mig in i hur jag bör göra, men det vore kul att kunna sminka sig lite mer till vardags när jag känner för det! Är det någon som vet ifall det är värt pengarna? Och hur pass bra är Make Up Stores produkter rent generellt?

Klart det är okej :)
Detta är tråden för alla oss som är vilse i sminkdjungeln. Tycker bara det är skönt att jag inte är ensam om det. :p
 
Nu såg jag att du redan beställt men Cliniques redness solution funkade inte jättebra på mig som har problem med röda kinder. Den är väldigt "tilltäppande" för porerna och jag fick finnar av den. Hoppas den funkar bättre för dig.

Efter många års prövande har jag hittat det som funkar för mig som har röd och ojämn hudton.
Jag kör MAC prep and prime CC Cream i färgen adjust (anpassar sig till din hudton) på kinder och näsa. Sedan har jag MAC studio fix fluid Foundation. Avslutar med MAC transparent puder.
Då får jag ett sådant här resultat (här har jag lite rouge också).

Har tyvärr ingen osminkad bild nu men är som sagt väldigt ojämn i min hudton med alla varianter av rött :down:

På bilden har jag bara basen men till brynen använder jag Anastasias brow wiz eller dip brow pomade i färgen taupe och sedan har jag lite mascara. Har känsliga ögon så måste ha en som inte fäller och den som varit bäst är Max Factor Masterpiece lash Crown mascara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp