Smink-tråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Smink-tråden!

KL

Oh no. Inte en sån här tråd på BUKE. Min hjärna exploderar!
Jag är nämligen nördarnas nörd. Drömmen har i många år varit att jobba inom film med smink - då med specialeffekter och prostetics visserligen. Men åååh. Är teknikfreak och inte produktnörd, så kör mycket budget. (bli så dyrt annars för en stackars student.) Delar även lägenhet med mua på MUS.

Senaste halvåret har dock det praktiska sminkutövandet legat på is, men lite finns ändå.
Bildbomb incoming!!
 
Sv: Smink-tråden!

Blandad bomb.

Jag är mycket för den post-war-inspirerade looken, dvs 40-50-tal, även tidigt 60-tal. Och det genomsyrar ofta mina sminkningar.. Förutom när det kommer en färgbomb.
Ett litet urval bilder iaf. Dock iPhonebilder.. + några äckelpäckelbilder. :D

73654C0A-BFEC-481E-B06C-ECD8AF59CC79-6351-00000857F7F7E005_zpscea4b073.jpg


C7BB4AF6-773F-4C5C-9ACB-1B79F5D0BB51-6351-0000085ABEA9DD01_zpsee4a2c83.jpg


6B7FD92A-398D-4F81-ABDF-7EAD7B6B80F1-6351-0000085875D57046_zps8b2e05e1.jpg


B601755F-061A-47AC-9258-4CD589E71BB8-6351-0000085CAF130A0D_zps5ba2768d.jpg


928A95EC-C9E6-4C19-A526-13613FD1BA79-6351-000008597720BA38_zps55a081e1.jpg


AA4368EA-1AE2-4E93-9408-213C52DC7378-6351-000008582B3DF339_zpsc53eff8c.jpg


E5340F0D-27A9-4F99-8642-DCC2CE7AEF57-6351-00000859C1D074E4_zpsec459ece.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Smink-tråden!

kl


Blixten tog en del av färgen i ögonbrynen minns jag. Sådär ljusa vill jag inte ha dom vanligtvis (numera är dom färgade, så dom är mörkare redan från början)

Den här har jag inga jättebra bilder på dessbättre. Gjorde en testsminkning inför ett julbord för att se om det skulle funka, men höll tillbaka lite grann. Det ska jag inte göra nästa gång ;) Även här kommer blixten och gör det hela lite platt och färglöst :(

Använder vanligtvis mest brun/guld på mina ögonskuggor. Nån som kan tipsa om vilka andra färger som skulle passa?
Hårfärgen stämmer bäst överens med de översta bilderna. Ögonen är blå
Vilket speciellt och fint utseende du har! Som en porslinsdocka eller reklamblad från 20-talet.
Gröna toner ger bra konstraster till blå ögon. Blått skall man undvika, för blåa toner ger jämförelser med ens egna blå som då inte ser så blå ut.
Fast jag tycker även en dov lila är snyggt till blå ögon. Har en duo-ögonskugga från cliniq som är snygg till blå ögon. Den ljusa är som ljus gråaktig syren och den mörka är som ljus plommonlila.
 
Sv: Smink-tråden!

Jag är då så långt ifrån produktsnobb man kan komma och brukar köra contours med en ögonskuggspengel från HM eller Gina eller wherever. Har en liten rougeborste för större områden.

Jag tycker inte det är borstarna som är viktigast vid contouring, det är färgen. Man ska ju såklart inte ha en för stor borste men man kan göra hela ansiktet med en ögonskuggsborste eller fingrarna, även om det tar mer tid..! Jag föredrar att ha en liten borste och en produkt som inte har för mycket färg. Jag bygger hellre lager på lager än får en fläck.

Har samma filosofi när det gäller rouge. Hellre för lite än för mycket. Jag lägger så gott som alltid rouget på kindäpplena (säger man så på svenska..?!) och blandar mycket försiktigt upp det mot konturerna.

En annan, för mig, viktig grej är att alltid jobba med rena borstar och penslar. Bakterierna bryr jag mig inte såå mycket om, men jag vill veta hur mycket produkt som finns i borsten.
 
Sv: Smink-tråden!

Färgmässigt så har jag bra nyanser. Däremot vet jag inte om jag har svårt att få upp produkten på borstarna, eller om jag fegar. Provade med mörkare och fingrarna igår men upplevde ingen större skillnad... Näsan är svårast med contouring för den är väldigt smal uppevid och sen har jag lite längre nästipp.

Angående Rouge var jag mer intresserad av råd NÄR den ska läggas på i förhållande till contouringen. Rouge i sig känner jag mig bekväm med att lägga på, men jag tänker mer så den läggs på utan att förstöra det andra arbetet man lagt ner :)
 
Sv: Smink-tråden!

Bild tre var jättefin! :)
Misshandelssminkningen är grym! :eek: antar att ingen av skadorna finns?
Hur har du gjort nagelskadan? Den är hemsk! :wtf: har du snaggat din riktiga nagel och satt dit en trasig fejk? Nyfiken hur sådant går till.
 
Sv: Smink-tråden!

Testa att ta upp produkten med en svamp och applicera, för att sen försiktigt blanda ut med fingrarna eller en borste.

Jag väljer alltid att lägga rouge efter konturer. Tycker det då blir mycket lättare att se var och hur mycket jag kan lägga.
 
Sv: Smink-tråden!

Tack! Casualty-sminkningar är ofc mina favoriter :love:

1A537D3C-D672-4B73-A341-B12288F22B83-6351-0000085E3BB38EB6_zps004f2779.jpg


F543F27B-608C-4A74-83F3-8E0A84B78933-6351-0000085E77F7406E_zpsd4f85db8.jpg


Och nej, inga skador är verkliga! Blåmärken gör jag med ögonskuggor och såren grundas nästan alltid med läppstift.

Nageln har jag gjort precis så som du skrev. Den var det första "äckliga" jag gjorde och hade då bara tillgång till vanligt smink, dvs inget latex, etc. Jag klippte ner nagel och målade den röd. Och så målade jag en lösnagel som jag bröt isär. Sen penslade jag på ögonfranslim på min nagel som fick torka och så började jag dra upp bubblor ur limmet för att inte få en slät yta. Sen målades limmet med ett mörkt läppstift som smetades runt lite utanför också. Sen limmades nagelbitarna på. Inför fotograferingen penslade jag på lite vatten över alltihopa för att få lite med blodig effekt. :)
 
Sv: Smink-tråden!

Okej svamp har jag inte provat, men det ska jag defintivt göra :) Tack!

Eftersom du ändå är aktiv just nu; vad jag förstår det som använder många en bronzer vid contouring men är det nödvändigt? Och vet du någon bdugetvariant på en bronzer som kan passa någon med väldigt ljus hy? Har aldrig ägt en bronzer men om det kan göra någon nytta så drar jag mig inte för att införskaffa :)
 
Sv: Smink-tråden!

kl

Jag tänkte höra om någon har ett bra tips på en ögonskuggepalett med i princip alla färger? Också blandat matt och skimmer.
Gärna budget då jag inte sminkar mig så ofta men när jag väl gör det vill jag gärna ha chansen att kunna göra exakt vad jag vill och inte bara i brunt som jag annars har haha.
 
Sv: Smink-tråden!

Det finns solpuder från HM för ca 60kr som säkert är värt att prova!
Jag använder just nu främst solpuder/bronzer. Men sen lägger jag oftast väldigt svaga konturer och bara längs kindbenen, som solpudret funkar fint med. Men förr använde jag en matt, ljusbrun ögonskugga från Gina, 39kr tror jag. (som jag tyvärr krossade..)

Grejen med solpuder är att det nästan alltid innehåller skimmer. När du gör konturer vill du undvika skimmer för det ger motsatt effekt som en kontur. Med en kontur vill man ju ofta ta bort, förminska eller fördjupa något. Medan skimmer, likt en highlight, drar till sig ljus och ger effekten av en förhöjning.
Så ska man verkligen ge sig i kast med konturer så tycker jag man ska använda sig av en matt produkt som är någon nyans mörkare än huden. Sen om det är en ögonskugga, en foundation eller ett puder är upp till en själv, vad man tycker funkar bäst och är mest bekväm med.
 
Sv: Smink-tråden!

Jag köpte min första palett från ebay. (Kina). Tror jag betalade 130kr med frakt. Och det är kanske... 120 olika skuggor i alla färger. Finns just nu en likande på tradera ser jag. 180 färger, matta och skimmer. 209kr, fri frakt.

Helt klart värt att prova, enligt mig. Paletten jag har är ju ingen Mac Palette direkt, men den fyller absolut sin funktion och jag använder den fortfarande så och då.
 
Sv: Smink-tråden!

Trodde det var standar :angel: sätter alltid en tejpbit om jag vill ha en skarp linje eller ha en mer "cateyed" look. Ett annat tips är att sätta överdrivet mycket löspuder under ögonen innan man börjar med ögonskuggorna, om det då trillar ned ögonskugga under ögat är det bara att borsta bort det sen :D
 
Sv: Smink-tråden!

Min absoluta favorit contourings borste för kindben och panna/käke är Mac 168 large Angled Contouring brush :love:

Men tror även liknande borstar fungerar utmärkt. Sigma har bra kvalitets borstar som inte kostar lika mycket som Mac :) Dock tycker jag mac borstarna är värde varje krona. Haft min äldsta i snart 4 år, fortfarande super kvalitet!

Generate.ashx


och för näsa är Mac 275 Medium Angled Shading Brush oslagbar!

Generate.ashx


Jag lägger alltid foundation, puder, contouring, rouge och sista highlighter. Jag tycker faktiskt bäst om att applicera highlightern med fingrarna! ta lite på valfritt finger (jag brukar ta pekfingret) och stryk försiktigt på :)
 
Senast ändrad:
Sv: Smink-tråden!

Jag är då så långt ifrån produktsnobb man kan komma och brukar köra contours med en ögonskuggspengel från HM eller Gina eller wherever. Har en liten rougeborste för större områden.

Jag tycker inte det är borstarna som är viktigast vid contouring, det är färgen.

Så tyckte jag med tills något år sedan, då jag började testa lite olika kvalitets borstar. En bra borste ger mycket enklare ett bra resultat!
 
Sv: Smink-tråden!

viva la diva har en duo bronzer som har en matt sida, dessutom i ljusare färger (bra budget alternativ), annars fungerar ett puder i mörk färg lika bra. Undvik billiga bronzers, H&M's skulle jag inte rekommendera för countoring, så länge du inte vill se ut som en släktning till Edward Cullen ;)
 
Sv: Smink-tråden!

Jag håller med! Hellre bra borste och "sämre" produkt, verktyget kan verkligen lyfta produkten medan en dålig pensel/borste kan få den allra bästa produkt att prestera dåligt. IMO :)
 
Sv: Smink-tråden!

elf har en 100's palett som är väl värd pengarna!

Dessutom vet man att produkterna är okej och inte innehåller något konstigt som kan ge allergiska reaktioner eller oljor som förstör naturen/huden :) Produkter från japan som är tillverkade "utan märke" skulle jag inte våga köpa. Har bara ett ansikte och två ögon. Vill gärna vara lite rädd om dem :p
 
Senast ändrad:
Sv: Smink-tråden!

Kunde inte sagt det bättre, jag använder själv en billig viva la diva bronzer ibland, blir skit bra resultat med min mac borste! Men innan har jag använt någon random borste från maxi=blev fläckigt och svårt att få jämnt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 249
Senast: Wonna
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 073
Utrustning Jag behöver köpa nya ridbyxor, eftersom jag bara har ett par som jag gillar = jag använder aldrig några andra. :p De jag har idag är...
Svar
5
· Visningar
1 216
Senast: Nomina
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 083
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp