Smitare - hur gör ni?

Jag tänker inte lyncha dig. Men jag tror att jag antingen förklarat illa eller du inte läst.

Han är ALDRIG lös. Efter att jag i början av vårt liv tillsammans tappat honnom mitt ute i skogen ett par gånger. Så sprejhalsband eller lina är bortkastade råd. Och att träna aktivt på en hund som drar så fort kopplet/linan knäppts av? Hur?

Då tränar man aktivt på att ha hunden lös om hunden råkar komma lös ibland. För om det inte fanns ett problem så förstår jag inte tråden riktigt?

Jag tänker inte lyncha dig. Men jag tror att jag antingen förklarat illa eller du inte läst.

Han är ALDRIG lös. Efter att jag i början av vårt liv tillsammans tappat honnom mitt ute i skogen ett par gånger. Så sprejhalsband eller lina är bortkastade råd. Och att träna aktivt på en hund som drar så fort kopplet/linan knäppts av? Hur?
Men alltså? Du har ju uppenbarligen problem med att han rymmer/kommer lös? Annars hade du ju inte startat tråden. Om du arbetar med inkallning/att kunna ha honom lös så kommer han ju inte dra som en avlöning så fort han får chansen heller.

Men alltså? Du har ju uppenbarligen problem med att han rymmer/kommer lös? Annars hade du ju inte startat tråden. Om du arbetar med inkallning/att kunna ha honom lös så kommer han ju inte dra som en avlöning så fort han får chansen heller.
Jag ville få input om hur jag bemöter honom när han lycklig kommer hem igen.

Har inte bett om träningsråd. Men fått råd jag tackar för.
Lägg ner.

Då tränar man aktivt på att ha hunden lös om hunden råkar komma lös ibland. För om det inte fanns ett problem så förstår jag inte tråden riktigt?
Tråden går runt runt.
Tråden bad om råd hur jag ska bemöta honom när vi får kontakt igen. Och jag har fått svar.

Sen hat det dragit iväg, som buketrådar tenderar att göra. :)

Jag ville få input om hur jag bemöter honom när han lycklig kommer hem igen.

Har inte bett om träningsråd. Men fått råd jag tackar för.
Lägg ner.
Jag har fått rådet på en kurs att om hundar sticker så är ett effektivt sätt att just inte vara överlycklig och berömma när hunden kommer tillbaka direkt utan ignorera och vänta med att berömma en liten stund. Det är för att hunden ska koppla berömmet och det roliga att vara med oss istället för att det ska bli ett självbelönande för hunden att sticka och komma tillbaka när den känner för det.

Det fungerade fint för mina vovvar iallafall.

Jag har fått rådet på en kurs att om hundar sticker så är ett effektivt sätt att just inte vara överlycklig och berömma när hunden kommer tillbaka direkt utan ignorera och vänta med att berömma en liten stund. Det är för att hunden ska koppla berömmet och det roliga att vara med oss istället för att det ska bli ett självbelönande för hunden att sticka och komma tillbaka när den känner för det.

Det fungerade fint för mina vovvar iallafall.
Tack. Ny input.

Tråden går runt runt.
Tråden bad om råd hur jag ska bemöta honom när vi får kontakt igen. Och jag har fått svar.

Sen hat det dragit iväg, som buketrådar tenderar att göra. :)

Fast är det där problemet ligger egentligen? Är inte problemet att han överhuvudtaget drar iväg och inte går att kalla in? Det du tar upp har ju med det att göra också tycker jag. Det är ju en del av inkallningsträningen.

Fast är det där problemet ligger egentligen? Är inte problemet att han överhuvudtaget drar iväg och inte går att kalla in? Det du tar upp har ju med det att göra också tycker jag. Det är ju en del av inkallningsträningen.
Jo. Men jag har imte hittat något sätt att få honom att inte överlista mig.
Som jag skrev - inkallning i lång lina är 100-procentig. Lös 0 procent. Lukter lockar mer.
Jag har jobbat på att det inte får hända. Nånsin.

Jo. Men jag har imte hittat något sätt att få honom att inte överlista mig.
Som jag skrev - inkallning i lång lina är 100-procentig. Lös 0 procent. Lukter lockar mer.
Jag har jobbat på att det inte får hända. Nånsin.

Därav mitt tips om sprayhalsband med fjärr.

Jag begriper inte när och hur jag skulle ha användning av en?
För att lära honom komma på inkallning, det är väl det som är huvudproblemet? Han får absolut inte komma lös skriver du för då har han 0% inkallning. Och sen råkar det hända ändå och då får du inte in honom försen han själv vill komma?

För att lära honom komma på inkallning, det är väl det som är huvudproblemet? Han får absolut inte komma lös skriver du för då har han 0% inkallning. Och sen råkar det hända ändå och då får du inte in honom försen han själv vill komma?
Fortfarande - hur då?

Fortfarande - hur då?
Hur du tränar inkallning?

På med halsbandet. Släpp hunden i inhägnat område. Kalla in, kommer han inte så tryck på knappen, ropa igen och ha kalas hos dig när han kommer. Släpp iväg, ropa och upprepa proceduren tills han fattar att ignorera inkallning ger konsekvenser.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 227
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 745
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 512
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 155
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka