Smitare - hur gör ni?

Synnerligen oombett
Du och de som gillat verkar ha en märklig bild av min vardag.
Tycker jag svarat på detta flera ggr om?
Som allmänt råd är det säkert bra. Men var det riktat till mig tycker jag att ni kan sluta.

Fast hur är din vardag med hunden menar du? För om det inte hade funnits ett problem med att han inte kommer på inkallning (smiter) så hade du inte behövt tips på hur man bemöter en hund som kommer tillbaka från en smitning. Det ena kan ju inte existera utan det andra.

Fast hur är din vardag med hunden menar du? För om det inte hade funnits ett problem med att han inte kommer på inkallning (smiter) så hade du inte behövt tips på hur man bemöter en hund som kommer tillbaka från en smitning. Det ena kan ju inte existera utan det andra.
Smitandet och inkallningen hänger inte så direkt ihop.

Han går inte lös. Därv är den dåliga inkallningen inget akut bekymmer!Jag jobbar på det men ser det inte som ett jätteproblem att lägga energi på

Detta blev en väldigt märklig tråd.
Som buketrådar brukar.

Smitandet och inkallningen hänger inte så direkt ihop.

Han går inte lös. Därv är den dåliga inkallningen inget akut bekymmer!Jag jobbar på det men ser det inte som ett jätteproblem att lägga energi på

Detta blev en väldigt märklig tråd.
Som buketrådar brukar.

Fast alltså, han hade ju inte smitit med fungerande inkallning...

Jag verkar inte vara den enda som inte håller med dig i vad grundproblemet är.

Men men, du får ju själv göra en riskbedömning på om det är okej att hunden smiter.

Fast alltså, han hade ju inte smitit med fungerande inkallning...

Jag verkar inte vara den enda som inte håller med dig i vad grundproblemet är.

Men men, du får ju själv göra en riskbedömning på om det är okej att hunden smiter.
Fast frågan gäller ju hur @tanten ska bemöta hunden när han väl kommer efter han smitit, inte hur hon ska hindra honom från att smita. :)

Jag har själv funderat över det några gånger men kommit fram till att i mina förekommande fall så har det förutom att vi förr varit två som tränat i inhägnad med löplina, att alltid låta glad och positiv även om jag ibland mest kännt för att mest vrida nacken av honom. 😅

Iaf jag kan aldrig till 100% inte garantera att det inte händer en smitning, men de gånger som min ena nu kommer lös av någon anledning är chansen att han inte drar utan stannar eller kommer på inkallningen sgs 99%. Han har jag även belönat med något gott de gånger han fått vara lös + att mina andra hund har hjälpt till med att tydligt visa den andre att jag haft godis. :d

Senast ändrad:
Tråden går runt runt.
Tråden bad om råd hur jag ska bemöta honom när vi får kontakt igen. Och jag har fått svar.

Sen hat det dragit iväg, som buketrådar tenderar att göra. :)
Jag hade, beroende på hund, ignorerat beteendet när han väl kom tillbaka, satt på lina och gjort några inkallningar i lina, och där berömt mycket när han väl kommer.

Sen hade jag jobbat på att få en rolig och god relation, så han i alla lägen VILL vara med dig.

Fast frågan gäller ju hur @tanten ska bemöta hunden när han väl kommer efter han smitit, inte hur hon ska hindra honom från att smita. :)

Jag har själv funderat över det några gånger men kommit fram till att i mina förekommande fall så har det förutom att vi förr varit två som tränat i inhägnad med löplina, att alltid låta glad och positiv även om jag ibland mest kännt för att mest vrida nacken av honom. 😅

Iaf jag kan aldrig till 100% inte garantera att det inte händer en smitning, men de gånger som min ena nu kommer lös av någon anledning är chansen att han inte drar utan stannar eller kommer på inkallningen sgs 99%. Han har jag även belönat med något gott de gånger han fått vara lös + att mina andra hund har hjälpt till med att tydligt visa den andre att jag haft godis. :d

Fast det är en del av inkallningsträningen i mina ögon. Problemet är ju dock fortfarande att hunden smiter. Bemötandet när han kommer tillbaka är ju sekundärt eftersom att det kan hända något när han är borta. För vad är planen med bemötandet när han kommer tillbaka? Att han ska vilja komma fortare? Annars är det ju bara att ignorera det hela om man inte vill ha någon form av effekt hos hunden överhuvudtaget.

Grejen är ju att om man inte tränar på grundproblemet kvittar det ju hur man bemöter hunden när den kommer. Han har ju redan självbelönat sig färdigt - hur hon bemöter honom den korta sekvensen efter kvittar ju, han kommer ändå dra som en avlöning igen nästa gång han får chansen.

Du har väl en trädgård? Om du har inkallning så är han ju inte i "skog och mark" och framförallt inte utom kontroll vilket är nummer 1 🤷‍♀️
nu börjar jag förstå tanten 😂 hon har ju svarar på dom här frågorna gång på gång nu, till och med jag minns att hon inte har staket osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag på skogspromenaden fick jag och hunden plötsligt sällskap av en jakthund, en snäll och trevlig spets. Ingen jägare i sikte. Hunden... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 294
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 764
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 562
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 190
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025