Smitta, tävling och hästägarförsäkran

Bukefalos 30 år!

Ninnurur

Trådstartare
I min närhet finns ett stall där en häst insjuknade i feber 4/9. Efter några dagar konstaterades ekvint coronavirus. Nu ska fyra hästar från samma stall starta en tävling 5/10. Det är fyra veckor och tre dagar efter insjuknade. Enligt SVA bör isolering hållas minst fyra veckor efter sista symtom. Men, det är inte någon anmälningsplikt på ekvint coronavirus. Och i hästägarförsäkran står det att smitta inte ska ha förekommit på tre veckor. Kommer stallet undan med det då eftersom smittan inte har anmälningsplikt och då måste de ju inte säga något?

Jag är iaf glad att vi inte ska till samma tävling, man vill ju nästan varna andra deltagare. ÖD på aktuell tävling är iaf kontaktad så får vi se vad hen säger.

Man intygar ju att varken ens häst eller övriga hästar i stallet har visat symptom på smittsam sjukdom under de senaste tre veckorna. Dvs det behöver inte ens vara konstaterad smitta för att du inte ska få åka och tävla, det räcker med att någon i stallet haft feber utan diagnos. Sen kan ju tekniskt sett den sjuka hästen ha blivit symptomfri på en dag eller två, och i så fall har det ju gått 4 veckor. Och det är ju jäkligt svårt att bevisa att en viss häst i ett stall haft feber ett visst datum, om nu ägaren vill mörka det.

Man intygar ju att varken ens häst eller övriga hästar i stallet har visat symptom på smittsam sjukdom under de senaste tre veckorna. Dvs det behöver inte ens vara konstaterad smitta för att du inte ska få åka och tävla, det räcker med att någon i stallet haft feber utan diagnos. Sen kan ju tekniskt sett den sjuka hästen ha blivit symptomfri på en dag eller två, och i så fall har det ju gått 4 veckor. Och det är ju jäkligt svårt att bevisa att en viss häst i ett stall haft feber ett visst datum, om nu ägaren vill mörka det.
Mmm. De gick ut med isolering 9/9 men nu skrev de att hästen varit symtomfri sen 5/9. Jag tror att det bara är lögn får att ha ryggen fri...

Jag kollade på instagramkontot för det stall jag gissar det gäller. De har släppt tillbaka den sjuka ponnyn till övriga flocken idag och skrivit kommentar att äntligen är den 4 veckor långa isoleringen slut. Så då bör det ju ha gått 4 veckor sen sista symtom.

Mmm. De gick ut med isolering 9/9 men nu skrev de att hästen varit symtomfri sen 5/9. Jag tror att det bara är lögn får att ha ryggen fri...
Det är ju svårt att veta och ännu svårare att bevisa som utomstående. Vid corona är det ganska vanligt att de bara har feber någon eller några dagar. Tar man då prov och skickar med posten som går varannan dag är det inte alls omöjligt att hästen redan är symptomfri när man får provsvaren. Inte heller jättekonstigt att man inte går ut offentligt med isolering förrän man fått provsvar - även om man såklart i praktiken ska hålla isolerat även medan man inväntar provsvaret, och bör fortsätta hålla isolerat även om provsvaren är negativa.

Sen är det nog mycket vanligare än man vill tro att folk ser mellan fingrarna på symptom som kan indikera smitta, om det drabbar deras eget tävlande.

Liknande trådar

• Hästägarförsäkran
  • mystisk hästsjukdom
  • Varning KVARKA!
  • Hjälp... sjuka hästar :(

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn