Bukefalos 28 år!

smörgåstårta.

A

Amanda_Bisa

nu är det så att på måndag fyller jag 20år och får hem massa folk på "kalas" tänkte göra smörgåstårta och behöver hjälp med tips till god fyllning.
jag ska iaf ha leverpastej med gurka i. sen graneringen ska va med räker ost skinka citron och ägg tror jag. men sen vet jag inte, är inte så bra på va som kan passa bra ihop. så vill ha lite tips:)
 
Sv: smörgåstårta.

du kan även blanda majonäs med ägg och ha som ett mellanlager, och någon räksallad är oxå bra mellan så det håller ihop bröden ordentligt...
till garneringen är gurka o vindruvor oxå fint :)
 
Sv: smörgåstårta.

Vi brukar ha tre lager på smörgåstårta! Längst ner har vi leverpastej och bostongurka. I nästa lager är det legymsallad. Det är vispadgrädde, ärtor & morötter på burk och strimlad skinka. Sista lagret är mimosasallad. Sen på toppen granerar man med lite mer vispad grädde och salladsblad, skinka, äggbitar, räkor, vindruvor med mera.
 
Sv: smörgåstårta.

Åh det är så roligt att göra smörgåstårta... och gott att äta!

Jag brukar göra tre lager. Ett med leverpastej och gurka. Ett med pepparrot, creme fraishe och rökt kött. Ett med skinka eller räkor och creme fraishe och lite majonnäs.

Ibland blandar jag ljust och mörkt bröd (lite beroende på vem som kommer).

Topping är creme fraise, räkor, rom, gurka, tomater, kokta ägg och ev rullade kött/skinkbitar, vindruvor osv (efter behag). :d

Ett bra tips är att "klä" kanterna. Smeta på lite majonnäs som häftmassa och sen kan du fästa salladsblad eller rivna morötter längs kanterna. Ser proffsigt ut!

En rolig länk i ämnet
http://www.aftonbladet.se/matvin/article488460.ab
 
Sv: smörgåstårta.

Jag gör bara skaldjurstårtor jag då ingen jag känner gillar leverpastej :rofl:

jag gör en röra i mixermaskin med räkor, creme fraiche, caviar (rom), kaviar, rödlök, svartpeppar, vitpeppar, majonäs.
på tårtan dekorerar jag med massa skalade räkor, kokta ägg, ost, gurka, tomat, majonäs, caviar (rom alltså), citronskivor, dill osv....

Min tårta brukar bli stor som en ungsplåt och kosta ca 700 kr i ingredienser och den är hett eftertraktad av alla som smakat den :)
 
Sv: smörgåstårta.

hej tack för allt svar:)
blev leverpastej blandat med grädde och bostongurka på understa lagret på andra lagret blev det mimosasallad och på tredje tonfiskröra. och på blev det räkor, ost, skinka, ägg, citron, tomat och dill.
den blev super god och alla älska den hehe och jag har ätit så mycket så jag håller på och spricket haha så nu blir det hårdbantning efter nyår:rofl:
 

Liknande trådar

Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 341
Senast: Lyan
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 203
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp