Sveriges matkarta

Ja både Luleå och Piteå ligger bra till där. Tages på Kust har bra mat i fantastisk miljö. Sen tycker jag nog att både Ångbryggeriet och Centrumkrog har ännu bättre mat. Ångbryggeriet drivas av Marie som har Arkipelag också. Centrumkrog drivs av en kock som jobbat på Noma.

Jag har inte hunnit utforska Piteå så mycket, men jag måste nog fara dit nu 🤤🤤
 
Hehehe sant dom spelar nästan i den där ligan med Hemmagastronomi och dom andra.

Är det bara jag, eller är Luleå en lite extrem matstad i förhållande till sin storlek?

Förresten, ett av mina bästa "fintips" är att köpa Hemmagastros helgpåse. Man får ingredienserna, ett recept, lagar hemma. 400kr för två personer och det är rejäla portioner och fantastiskt kött.
Luleå är en trevlig matstad ja! Restaurang CG gillar jag 🙂
 
Västergötland, Skara
Pizza - Victoria

Stans bästa pizzeria! Är nog populäraste pizzerian i stan kanske ev. i kommunen.


Även pizzeriorna i Axvall (Barcelona) och i Varnhem (Pizzeria Varnhem), riktigt bra dom med, inte behöver ta sig huvudorten eller Skövde om man är i dom trakterna, ja ok om vill ha annat än pizzeria då 😉




Får sug åka ner till hemtrakerna bara för pizza, inte hitta nån i Oxelösund i samma kvalite än :(



Västergötland, Kungälv
Thai Restruang - Thai Lee
Bästa thai jag ätit, deras mongoliska buffe där wokar direkt åt dig är 🤤
 
Östergötland. Söderköping. Smultronställets Glassrestaurang. Ingen speciell egentillverkad glass men underbara uppläggningar!
Norrköping: Leons, bästa gatuköket- nostalgi och mycket mat för pengarna !
 
Västergötland, Mölnlycke: Crêpe et Ciel gör superbra galetter och crêpes. Ligger mysigt vid Råda Säteri. Man sitter ute eller i deras orangeri. Öppet helger nu på försäsongen, kommer inte ihåg hur de har öppet under högsommaren.
 
Östergötland/Vadstena: Hörnet.
Uppland/Sigtuna: Båthuset.

Båda ställena är ganska lika; opretentiösa med god och spännande mat. Rekommenderas (även över de "finare" ställena i respektive stad).
 
Skåne
Kristianstad, Västra storgatan 18
Johnnys deli. Måste ju rekommendera brorsans pizzeria! Enligt han själv gör han ”finare fulpizza” 😂 Inget fult med hans pizzor alls enligt mig! (utom möjligtvis att bottnen inte alltid är perfekt rund)
Det är lite lyxigare pizzor med tunn och frasig botten och god topping med flera sorters ost. Till och med jag tycker den är jättegod och jag är kräsen! Men om man vill ha helt vanlig svenssonpizza är det nog inte riktigt rätt ställe. Lika om man vill äta på pizzerian då lokalen är liten, men nu på sommaren finns uteservering.
Jag vet inte riktigt hur Restaurant guru funkar men sedan han öppnade i oktober har han iallafall klättrat från plats 312 till 42! i Kristianstad
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp