Smörja klippmaskin?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 6 111
N

Nate

Hur smörjer ni och sköter eran klippmaskin? Smetar ni in smörgegga mellan skären när ni öppnar den för rengöring eller droppar ni olja i det där hålet på ovansidan? Och hur används kylspray?

Min fråga lyder egentligen: hur sköter man en klippmaskin på bästa sätt? :D

Sv: Smörja klippmaskin?

Jag droppar i hålet under klipptid sas, sen tar jag av skären, borstar bort allt klipp och häller på lite olja, rengör skären och oljar in dem en smula för att de inte ska ligga och rosta.
Borstar av luftinsuget så det inte blir blockerat.

Kylspray vet jag inte ens vad det är:o , det jag undrar är hur ofta behöver ni slipa skären?
Jag kan klippa 3 hästar innan tycker jag att dom börjar "tugga":mad: .

vet inte riktigt :D Har läst att man ska använda kylspray lite då och då under klippningen men aldrig förstått riktigt vad det är - förutom någon spray som kyler då förståss. Vi har iaf aldrig använt det och jag har aldrig sett någon använda det heller.

Kylsprayen sprayar man ut på och under imellan skären för att kyla ner dem. Dels för att skären inte skall bli överhettade eftersom då förstörs slipningen, sen är det också för desinfektion. Man skall ungefär spraya var 10.min. Det är mycket enklare annars måste man vänta länge för att få ner bladen till en rimlig temperatur för att sedan klippa vidare.

Använder även olja som jag droppar i det där lilla hålet kanske var 15-20 min och drar lätt över lite olja över skären.

Borstar av luftmojjen från allt hår så den inte blokeras och borstar av då och då inne och utanpå maskinen samt mellan skären.

Maskinen brukar man låta få vila i ca 10 min ca 3 gg då man klipper en helkroppsklippning, speciellt första klippningen, då det blir mycket att klippa och maskinen blir lätt överhettad.

Jag skulle inte använda vår klippmaskin utan kylspray, eftersom första gången jag gjorde det så blev skären helt matta och vi fick byta ut nya:angel: Använde den gången endast olja.

Senast ändrad:

hur menar du på och under imellan? Alltså både på och under och mellan?

jag droppar i hålet med några minuters mellanrum. Då brukar jag också droppa lite i kanten mellan skären som sedan stryks emellan lite när skären rör sig. Efteråt borstar jag av allt och lägger på lite mer på skären.

Kylsprej har jag aldrig använt och det stod inget om den i anvisningarna heller. Det är kanske olika beroende på modell om det behövs..?

det jag har hört är att man behöver slipa dom efter 4-5 helklippningar :idea: ja gsmörjer iaf min var tionde min med olja stog att man skulle det =) men sånt där kylsprej vill jag ha mina skär blir kokheta !

Senast ändrad av en moderator:

Jag oljar var 10e minut och där det står beskrivet var man ska olja. Det brukar funka bra :)

det jag har hört är att man behöver slipa dom efter 4-5 helklippningar :idea: ja gsmörjer iaf min var tionde min med olja stog att man skulle det =) men sånt där kylsprej vill jag ha mina skär blir kokheta !

Jag undrar vad ni har för maskiner om ni måste slipa skären efter 4-5 klippningar, och jag tycker också att det låter väldigt skumt att maskinerna blir överhettade.

Själv har jag en riktigt kraftig DeLaval, som jag lätt klipper en hel säsong med, då pratar vi ca 20 klippningar, allt mellan shettisar och hbl. Skären smörjer jag ofta under klippningen, minst var 10 min för att spara dom, det hörs på ljudet när det är dax. Jag klipper också flera hästar på raken utan att maskinen blir överhettad, så om en maskin inte ens klarar en häst, känns det som att det är fel på den.

Droppar i hålen och mellan skären innan jag börjar, sen efter var 15.e minut.
När jag är klar så tar jag isär maskinen och rengör ordentligt med borsten och torkar med lite papper.

Min är knappt ljummen efter ca 30 minuters klippning, blir aldrig varmare än ljummen heller hur länge man än har den igång.
Har med en DeLaval.. Bästa helt klart :bow:

Jag har också en DeLaval. Smörjer skären och droppar olja i hålet på maskinens ovansida innan jag börjar och cirka var 10-15:e minut under klippningen. Efter klippningen tar jag loss skären och gör ren dem och förvarar dem lätt inoljade. Borstar rent hela maskinens klipphuvud på insidan. Rengör luftfiltret.

Har aldrig använt kylspray, det behövs inte. Jag helklipper en häst på en timme och maskinen/skären blir lite ljumma, men absolut inte heta. Jag har hittills helklippt åtta hästar denna säsong och skären är fortfarande skarpa och fina.

smörjer med olja ca. varje kvart dvs. ca 2ggr per sida på en helklippning.Klipper ca 20 hästar mellan slipningarna.Har en maskin som är lite självslipande, så därför behövs det inte så ofta.Min maskin har också en mycket bra kylfläkt, jag behöver alltså inte inte låta maskinen "vila "något under klippningen,har klippt 5 hästar efter varandra utan att de blivit heta.Har en Lister, de är suveräna och då har jag testat dom flesta på marknaden.Lätt att hålla i och tystgående.:love:

Lånar knapp
och kapar tråden lite...Ska köpa klippmaskin till nästa säsong! Vilka har ni (speciellt ni som skrev att de höll för ca 20 klippningar innan skären behöver slipas och vad ksoatade de) DeLaval såg jag flera var nöjda med men vilken modell ska man ha?
Tacksam för hjälp...

Hej igen.Jag har en Lister Stablemate.Det är engelsk maskin som jag tror att Equalityline har i sitt sortiment(när jag köpte min för massor av år sedan var det någon annan).Den är lätt och behändig och inte så tung.Jag har dessutom köpt till sporthäst skär som gör att hästen blir väldigt korthårig och det blir inga ränder efter den.En maskin med sladd är ett måste om man ska klippa flera hästar då de med uppladdningsbara batterier bara håller en liten stund(30 min-60 min ca.)Det tycker iallafall jag som kan klippa ett gäng per dag.Vet inte riktig vad den kostar idag,men kanske runt 5000:-.

Ta bort skruvarna vid luftintaget på handtaget(oftast ett nät) och borsta ren med torr borste, exempelvis en tandborste om det inte följde med en rengöringsborste med maskinen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 836
Senast: ildiko
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 129
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka