Smutsiga vattenkar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Soleil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 150
  • Visningar Visningar 19 637
Sv: Smutsiga vattenkar?

K.L

Det kan väl knappast handla om att vattnet stått i några veckor... I den här sommarvärmen vi haft i år töms ju ett badkar på två dagar - i alla fall hos oss...

Vi skurar karet varje dag, samt fyller på rent vatten. Nästa dag ser karen oftast ut som på de första bilderna. Mycket damm nu, med all torka.

Fast det diskuteras ju lite längre bak i tråden, av bla mig, just att någon måste ha FYLLT PÅ vatten i ett smutsigt kar, utan att idas rengöra det?

oavsett hur vattnet ser ut i Kristianstad el ej så har vi inte "råd" att hälla ut flera badkar om dagen ( vi har flera olika hagar igång) då vi är rädda för att få in saltvatten i våra brunnar.

Då vi har torka som vanligt på sommaren, i år har vi fått någon enstaka mm regn under hela sommaren, ja då sparar man på vattendropparna. Bor man på en ö i skärgården så lär man sig snabbt att vatten är en dyrbar gåva.

Däremot ser vi till att inte ha större kar än vad som går åt på max 2 dygn. Vi gör som Naffa gör, kollar vatten och stoflockar morgon o kväll.

oavsett hur vattnet ser ut i Kristianstad el ej så har vi inte "råd" att hälla ut flera badkar om dagen ( vi har flera olika hagar igång) då vi är rädda för att få in saltvatten i våra brunnar.

Läser du oxå bara första meningen i ett länkat inlägg???

http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/vatten/dricksvatten

http://www.socialstyrelsen.se/Sidor...fqe=hidden:-meta:siteseeker.archived:archived

Att vara rädd för att få in saltvatten i sin egen brunn är nog det minsta man behöver oroa sig för efter som det märker man på smaken.

Det du länkade kanske du ska läsa? Länken du nu lägger in var ungefär 1% av texten av den sidan du länkade.

Jag kollade dock även den, och jag förstår fortfarande inte vad det har med att det inte är vattenekonomiskt försvarbart att slå rent vatten ur vattenkar dagligen?

Men man byter väl vattnet varje dag i vanliga fall också, och tvättar samtidigt ur karet?

Eller vad anses som normalt? Jag tycker att allt annat än rengjort kar och nytt vatten dagligen känns som för sällan. Det blir ju snabbt bakterietillväxt.

Jag trodde också att det var det mest naturliga, självklara och normala, men har fått lära om...

*Kl*

Undrar över dom som tycker lite algväxt och annat i badkaret är så hemskt.
Ni badar inte i sjöar eller hav eller dricker vatten ur borrade/grävda brunnar? ;)

LIA

Jag dricker inte vattnet om det är algtillväxt/stillastående.
Jag dricker inte vattnet om det finns misstanke om dåliga värden i brunnen.

Jag kan dricka vatten som stått framme i ett glas en hel dag, men det är kanske inte så gott. Skillnaden mellan mig och min häst är vattnets väg till tarmarna. Min häst ska ha renaste vattnet före mig.

Jag har ett motto för alla mina djur.

Är inte vattnet i deras vattenskål i sånt skick att jag vill dricka ur det så är det inte bra.

Är inte deras box tillräckligt ren för att jag ska vilja lägga mig ner där så är det inte tillräckligt rent.

Så sköter jag min hund, katterna och hästarna.

Vissa hästar gillar helt enkelt lite små smutsigt vatten. Våra hästar drack hellre ur vatten pölar än ur våran rena tunna..
Visst ser det trevligare ut med ny skurat badkar, men tänk på att det är vitt också, kommer det ens en smula sand i karet så ser det smutsigt ut.
Men självklart ska man göra rent regelbundet, annars kan det börja växa alger och annat skit.

Försvarbart vore väl endå att inneha en viss baskunskap om vattenkemi och främst i från eget brunnsvatten innan ett inlägg skrivet med ett så tvärsäkert svar.

Läs och lär.

http://www.kristianstad.se/sv/krist...mat/Vatten--avlopp/Dricksvatten/Brunnsvatten/

Jag tror att alla som lyssnade på P4 Radio sthlm i dag och hur vattenkemin påverkas av värmen samt giftiga avfällningar som secundärt sker i vattenlednings systemet i ingående utlopp fått en helt annan kunskaps bild och förståelse för vattnets livsviktiga funktion.

Att vara rädd för att få in saltvatten i sin egen brunn är nog det minsta man behöver oroa sig för efter som det märker man på smaken.

Jag lyssnade också på radio Stockholm och det är ju just ökad salthalt i vattnet som ger risk för utlösning av metaller som till exempel koppar ur ledningarna. Detta sker innan den ökade salthalten märks på smaken så jag förstår absolut att Welsh är noga med att vara sparsam på vattnet. Saltvatteninträngning i privata brunnar är ett mycket stort problem i Stockholmsskärgård.

Jo, för djur som inte renar sitt vatten i magsäcken är det ett STORT problem.

Tror inte att alla hästägare är medvetna om detta, tyvärr.
För mig är det en självklarhet att hästarna ges nytt vatten i skurade kar varje dag under såväl sommaren som resten av året.

Till TS - jag skulle ta upp problemet med stallägaren och be att hon/han informerar alla stallkompisar om att hästarnas kar ska vara rena varje dag. Har man ansvar för att vattna andras hästar tycker jag det är oförskämt att inte göra det ordentligt.

Jag rengör när jag fyller nytt. Är inte vattenekonomiskt försvarbart att slå ut vatten och fylla nytt varje dag när man har egen brunn. Så jag har skippat badkar, och har runda plastbaljor, som de dricker ur på ca 2 dygn när det är varmt. När det är dags att fylla så skurar jag.

Nej, jag förstår att man måste vara rädd om vattnet när man har egen brunn och det är torrt ute. Fast jag anpassar mängden jag fyller på, så jag fyller inte så mycket att det ska räcka i två dagar, utan tänker på att det inte ska bli alltför mycket som hälls ut dagen efter när baljan ska rengöras (använder också runda plastbaljor). Sen slår det så klart fel ibland, om det plötsligt blivit mycket svalare ute eller så, så dom dricker mindre än beräknat.

Nej, jag förstår att man måste vara rädd om vattnet när man har egen brunn och det är torrt ute. Fast jag anpassar mängden jag fyller på, så jag fyller inte så mycket att det ska räcka i två dagar, utan tänker på att det inte ska bli alltför mycket som hälls ut dagen efter när baljan ska rengöras (använder också runda plastbaljor). Sen slår det så klart fel ibland, om det plötsligt blivit mycket svalare ute eller så, så dom dricker mindre än beräknat.

Jag har en svart balja, noggrannt rengjord varje dag. Men där dricks inte speciellt mycket, däremot när vi går igenom en hage med badkar så ska där drickas , mycket. :cool:

http://www.socialstyrelsen.se/Sidor...fqe=hidden:-meta:siteseeker.archived:archived

Nej jag läste det du länkade men hos oss är vi mer oroliga för saltvattenintrång för då är brunnen värdelös. Vi kollar regelbundet vattnet för allsköns saker och det finns filter för det mesta MEN saltvattnet som kommer till brunnarna gör att man måste borra nytt. Därför får man lära sig att vara sparsam på vatten, här vattnar bara korkade sommargäster sina gräsmattor, man fyller inte på mer vatten än vad hästarna gör av med mellan urstädning av badkar. Så enkelt är det. Att bo i Kristianstad och bo i Skärgården är två helt skilda saker.

Det är alltid en balansgång det där. Vi sparar ju inte bara på 'hästvatten', utan vatten överlag. Dvs jag undviker t ex att samma dag köra mer än en tvättmaskin, och jag kör inte alls tvättmaskin samma dag som jag fyllt vatten i hagar och stall.

Så i just mitt fall är det medvetet att jag inte vill ta vatten till hästarna varje dag sommartid, det är därför det är varannan, för att kunna tvätta/bada osv 'mellandagen', och få till så att det går ungefär lika mycket vatten varje dag.

Skulle vattnet bli dåligt skulle jag givetvis ändra det och fylla dagligen, men har möjligheten att ha vattnet i skuggan osv.

Brunnen har sinat en sommar sen jag flyttade hit och den sommaren slipper jag ogärna upprepa. Jag åkte skytteltrafik till macken med mina dunkar och släpade hem och ut till betena osv. Gick då 100 liter vatten - minst - per dag. Fick åka och duscha, tvätta osv hos vänner och bekanta.

Sen, det är ju inte säkert det 'blir för mycket' för brunnen om jag fyller vatten varje dag + det andra, men jag försöker få ihop det så det varje dag blir ett ganska 'jämnt' uttag av vatten, och *peppar peppar* hitills har brunnen inte sinat igen. Men det är ett nollsummespel med uttag och tillrinning även under höst - vår - vinter, så det är väldigt lätt man tar ut mer än det rinner till på sommaren och vattennivån minskar. Men med 'utportionerat' så verkar det fungera som sagt. Så sålänge hästarnas vatten är fräsch med varannandagsfyllning, så håller jag det.

(I stallet har jag dunkar, som jag fyller varannan dag. Där slås vatten ut dagligen dock, men fylls sen på ifrån dunkarna)

*kl*

vill bara återgå till ursprungsämnet och säga att jag hade inte accepterat att karet ser ut sådär. har aldrig varit med om att det ser ut så om man gör rent det varje/varannan dag, oavsett hur mycket hästarna har slabbat.

Om hästarna badar fötter och mer därtill i karen har man ett annat problem, och bör då höja karet så att det inte går.

som stallansvarig hade jag heller inte tyckt att det skulle vara okej att det ser ut såhär, står det att jag ska ansvara för det får jag göra det eller trycka på att hästägarna fixar det. stallet har ju ett rykte att upprätthålla.

Att säga att ts ska skura sitt kar och skita i hur andras ser ut tycker jag är dåligt, för det är väl hästar vi är intresserade av allihop?! eller? vi vill att ALLA hästar ska må bra, annars skulle vi med gott samvete åka förbi när vi ser hästar som far illa eller lider - eller? att gå hela dagar utan vatten (eller ha vatten men inte fixa att dricka det) är djurplågeri det också.

Det kan ju också vara så att andra ansvarstagande hästägare i detta stall är på semester eller annat och överlåtit till någon annan att kolla till hästen, vattnet faller i glömska pga att det står att stallansvarig ansvarar för vatten i hagarna (och dessa kan ha missat att läsa på tavlan att hon vill att var och en ska sköta det).

Slutligen tycker jag att ts ska ta upp detta med stallansvarig, för om hästägarna inte sköter det är det till slut stallansvarig som ska se till att det sköts då det står så i kontraktet (om jag minns rätt vad hon skrev). Om det ändå inte sköts bör övriga hästägare informeras. En vänlig uppmuntran på "tavlan" kan vara ´på sin plats i stil med "tänk på hästarna, skrubba vattenkaren minst varannan dag nu när det är så varmt!".

*kl*

Jag blir faktiskt lite beklämd över hur dåligt vattenkaren sköts av många hästägare. För mig är det självklart att man minst en gång om dagen ser över vattnet och skrubbar rent karen så att hästarna alltid har tillgång till rent vatten. Framför allt i den värmen som har varit den här sommaren. Det blir algbildningar fruktansvärt snabbt. Vill man inte tömma ut vatten i onödan så får man väl se till att inte fylla i mer vatten i tunnorna än vad som går åt tills nästa dag.

I störe stall där det är fler ägare involverade är det ju enkelt att bara göra upp ett schema med alla hästägare.

*KL*

Det här vattnet är för 1 minut sen uppskopat ur vattenkar som rengjordes och fylldes för 44 h sedan. Och ja, jag kan utan problem dricka det (och det smakar som det ska).

Jag kan inte fota i karet eftersom jag har svart plastbalja, dvs man ser inte vattenfärg etc som med ett badkar.

Men det här är alltså vad vissa i tråden anser är för hästar otjänligt vatten (eftersom det är mer än 24 h gammalt utan att ha bytts)

vatten1.jpg

vatten2.jpg

Nu fattar inte jag heller vad du far efter :confused:

Bara för att man inte slösar med vattnet när man har egen brunn, innebär det ju inte att man har dålig vattenkvalitet. :angel:

Jag har egen brunn och jag tänker mig för när det är/har varit så torrt som det är. 2mm regn är vad vi har fått totalt (inatt) sedan värmen kom. En hel del träd i skogen har fått höstfärger/torkat totalt, säden mognar för tidigt och vallen jag sådde i våras är bara att börja om med nästa vår...
Inget av dett har med vattenkvalitén i brunnen att göra.

Lite grus, jord eller sand i badkaret spelar ingen roll, finns det vatten kvar smakar jag på det. Duger det till mig, duger det alldeles utmärkt till hästarna.
Jag slår inte ut friskt vatten baradärföratt, utan skurar badkar/balja vid behov.

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 365
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka