Sv: Smutsiga vattenkar?
Nej, jag förstår att man måste vara rädd om vattnet när man har egen brunn och det är torrt ute. Fast jag anpassar mängden jag fyller på, så jag fyller inte så mycket att det ska räcka i två dagar, utan tänker på att det inte ska bli alltför mycket som hälls ut dagen efter när baljan ska rengöras (använder också runda plastbaljor). Sen slår det så klart fel ibland, om det plötsligt blivit mycket svalare ute eller så, så dom dricker mindre än beräknat.
Det är alltid en balansgång det där. Vi sparar ju inte bara på 'hästvatten', utan vatten överlag. Dvs jag undviker t ex att samma dag köra mer än en tvättmaskin, och jag kör inte alls tvättmaskin samma dag som jag fyllt vatten i hagar och stall.
Så i just mitt fall är det medvetet att jag inte vill ta vatten till hästarna varje dag sommartid, det är därför det är varannan, för att kunna tvätta/bada osv 'mellandagen', och få till så att det går ungefär lika mycket vatten varje dag.
Skulle vattnet bli dåligt skulle jag givetvis ändra det och fylla dagligen, men har möjligheten att ha vattnet i skuggan osv.
Brunnen har sinat en sommar sen jag flyttade hit och den sommaren slipper jag ogärna upprepa. Jag åkte skytteltrafik till macken med mina dunkar och släpade hem och ut till betena osv. Gick då 100 liter vatten - minst - per dag. Fick åka och duscha, tvätta osv hos vänner och bekanta.
Sen, det är ju inte säkert det 'blir för mycket' för brunnen om jag fyller vatten varje dag + det andra, men jag försöker få ihop det så det varje dag blir ett ganska 'jämnt' uttag av vatten, och *peppar peppar* hitills har brunnen inte sinat igen. Men det är ett nollsummespel med uttag och tillrinning även under höst - vår - vinter, så det är väldigt lätt man tar ut mer än det rinner till på sommaren och vattennivån minskar. Men med 'utportionerat' så verkar det fungera som sagt. Så sålänge hästarnas vatten är fräsch med varannandagsfyllning, så håller jag det.
(I stallet har jag dunkar, som jag fyller varannan dag. Där slås vatten ut dagligen dock, men fylls sen på ifrån dunkarna)