Smutsiga vattenkar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Soleil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 150
  • Visningar Visningar 19 637
S

Soleil

Vill hålla mig hyfsat anonym än så länge, därav nytt nick.

Hur skulle ni reagera på följande scenario, och vad skulle ni tycka vara korrekt att göra? Har min häst uppstallad i ett stall med ganska många inackorderade (varierar mellan 20-28 inackorderade hästar, ungefär) med en ganska saftig hyra (landar på mellan 2500 och 3000 kronor i månaden per häst, även under betestiden). Har inte stått här särskilt länge, men upptäckt att stallchefen och de övriga inackorderade inte är särskilt noga med hygien och kvalitet på vatten till hästarna.

Det här är ett kar till tre av beteshästarna, som går ute dygnet runt och detta är deras enda vattenkälla en varm dag med över 30 plusgrader. En av hästarna är dessutom dräktig. :crazy:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Bild 5

Vattnet är vanligt dricksvatten, så det är inte "sjövatten" eller något annat vatten med "naturlig färg" - det är helt enkelt bara smutsigt. Badkaren går att få rena om man anstränger sig med diskborste och lite blod, svett och tårar.

För egen del vill jag gärna att badkaren ska se ut så här, det är väl det man eftersträvar? :confused: Rent och friskt vatten som man skulle kunna dricka av själv?

Bild på rengjort badkar

Det ingår i stallhyran att vattnet ska skötas, även om stallchefen friskriver sig en aning med att skriva på tavlan i stallet att "det är upp till varje hästägare också". Dock verkar de flesta andra hästägare i stallet skita fullständigt i att kolla vattenstatusen i hagarna? :confused: :(

(Jag sköter min hästs vatten själv, så slipper jag få frågor om det. Jag skulle aldrig acceptera att min häst fick gå i närheten av ett badkar som ser ut som de där.)

Vad skulle ni göra? Vad skulle ni inte göra?

Sv: Smutsiga vattenkar?

Inte speciellt svårt att göra rent, en ggn i veckan i vart fall. Alger bildas fort när det är så varmt.

Hästar brukar inte dricka vatten som inte är tjänligt.

Det är väl bara att säga till!

Är jag missnöjd meddelar jag den berörda det. Finns det något alternativt sätt?

Vem anser du vara berörd här? 30 olika hästägare, varav flera av dem delar häst eller har mer än två olika medryttare som ansvarar för hästen olika dagar i veckan? Eller stallchefen, som skjuter ansvaret ifrån sig?

Stallchef, ägare och medryttare. Samtliga är väl lika berörda?

tycker man det ser snuskigt ut är det bara att börja skura.
Varför ska det vara en massa småtjaffs om vem som ska göra vad hela tiden?

Du hade väl dessutom inte din häst i den hagen? så hur berör det dig?

Du hade väl dessutom inte din häst i den hagen? så hur berör det dig?

Äsch, du har väl rätt... Jag blev lite ledsen när jag såg hur det såg ut, och började dumt nog att bry mig. Är tacksam för att ni fick mig att skärpa till mig, och ska omedelbart sluta bry mig!

Ska hädanefter inte kika över i hagen bredvid och enbart ta hand om mitt eget vattenkar. :)

Våra badkar ser ganska snabbt ut så där för vi har sand runt dem.
Jag skulle göra rent det badkar min häst använder och sen låta de andra göra likadant.
Vill de inte, så får väl de ha dem så.

Du har väl egentligen inte så hemskt många val? Antingen tycker du synd om hästarna (som jag troligtvis skulle gjort...;)) och så skurar du karet åt dem ibland, eller så tar du hand om din egen hästs vatten och låtar alla de andra (för de var ju massor med människor) ta hand om sina hästars vatten bäst de vill. Man tycker ju att någon borde förstå att vattnet är äckligt???

Kanske ska tillägga att min häst välter sin balja många gånger om dagen och får därför nytt vatten många gånger om dagen. Emellan varven kan hennes vatten ändå se rätt äckligt ut, för hon älskar att "bada" hela ansiktet i det...komplett med oftast väldigt smutsig mule... ;) Självklart växer det inga alger i det, men man kan hitta jord, grus etc i baljan ibland...

Senast ändrad:

var vänlig läs och citera hela inlägget om du ska svara.
Annars försvinner helheten.

Om det ingår i avtalet är det ju solklart att stallchefen får lägga upp rutiner för att detta sköts. Att stallchefen sedan gärna ser att någon annan gör det och lämpar över ansvaret på alla andra är ju en annan sak.

Vattenkaren där min pålle står blir smutsiga på nästan två dagar bara, slutar alltid med att jag får göra rent och fylla på mycket pga att jag är där på morgonen innan dom andra kommit. Städar jag inte ur karen är dom inte särskillt trevliga efter ett par dagar, jag antar att eftersom jag alltid gör det så tänker dom andra inte på det helt enkelt.

Ska man få det gjort är det lika bra att göra det själv. Men visst blir man förtvivlad när man ser att dom andra inte verkar bry sej särskillt mycket men vad ska man göra.

Jag är likadan som du. Skulle aldrig acceptera att mina hästars vatten såg ut så. Sen skulle jag oroa mig för alla andra hästars vatten också, kan bara inte låta bli. Tycker att många är alldeles för slöa och orkar inte bry sig.

Behöver inte vara fel på vattnet för att det är beväxtning på botten och några löv flytandes omkring.

LIA

Min häst dricker gärna ur vattenpölar - det där karet hade han gärna stoppat mulen i. Jag tror de flesta hästar ratar otjänligt vatten.

En smula OT, men jag hade hand om två hästar som gick i samma hage som dammen där maskinstationen sköljde pisstunnan. DÄR drack de, men inte en droppe ur det fina, rena karet som varje morgon fick nytt, fräscht vatten. Otacksamma kräk...

På de första 2 bilderna ser det ut som karen kan göra här hemma redan efter ett par timmar,men så har jag fotbadare också och har löst det med att höja upp karen istället.

Algtillväxten går i en enorm fart nu när det är så himla varmt ute och som flera sagt så dricker inte hästarna om vattnet är otjänligt.

Kl

Tror det handlar om dom berömda alla, någon och ingen.

Alla tycker att någon borde göra det men det blir ingen som gör det.

Kram

Så farligt skitigt var det inte även om jag itne skulle vilja ha det så. Tyvärr har jag sett mycket värre. Nu i veckan hittade jag en av hästarna i stallet med en vattentunna med ca 10 l i. Det växte både gröna och bruna alger i den, låg svälld havre på botten och simmade runt nästan flygfärdiga mygglarver i den. Det simmade även runt sådana där "runda" glänsande, dykande insketer i den samt låg ganska mycket lera i den. Jag undrar när den stackars hästen fick sin tunna rengjord senast. Han fick en extra hink av mig för jag städar icke andras vattenbaljor.

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 360
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka