Smutsiga vattenkar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Soleil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 150
  • Visningar Visningar 19 637
Sv: Smutsiga vattenkar?

Inte så fräscht kanske men ingen "ko på isen heller". Det ser faktiskt ut i badkaret precis som det gjorde hos en av hagarna i vårt stall där en av hästarna brukade stå i badkaret med frambenen. Vi fick byta vattnet nästan varje dag där så länge hennes häst fanns hos oss. Dessutom sabbade hon emaljen och botten så det blev en spricka med läckage. Det ser nästan ut som en häst gjort likdant i ert badkar av de rostiga märkena att döma.

Nej, de rostiga märkena kommer inte från badande hästar. Finns ingen sådan häst i de här hagarna (har dock stött på fenomenet förut, men i det stallet var det aldrig några problem att ändå ha fräscht vatten i hagarna).

De rostiga märkena i dessa badkar är i mångt och mycket rent smuts, som går att skrapa loss med naglarna eller gnugg med diskborste.

KL

Men ni kan väl inte på allvar säga att det där är ok vatten att erbjuda sina hästar? Så äckligt vatten! :crazy: Kolla bara på bild 3, hade ni kunnat tänka er att dricka av det vattnet själva? :confused:

tycker inte de första bilderna är farliga alls, det syns tydligt att karen är skurade för inte alls länge sen, men algbildning går som sagt fort nu i värmen.

Jaså? Konstigt att mitt badkar, som står strax intill, inte har samma typ av problematik då. Om det nu handlar om snabb algbildning, som flera i tråden har pratat om. Är det här något badkarspecifikt, menar ni? :angel:

Jag har svårt att se den stallägare med 25-30 hästar som tar på sig att skura allas vattenbadkar. :eek: Det måste väl ligga i varje hästägares eget intresse att sköta sin häst och skrubba ur badkaret med jämna mellanrum? :crazy: För att vara ärlig skulle jag aldrig överlåta det på stallägaren då det med 25-30 hästar mest troligt isåfall blir gjort betydligt mer sällan än jag skulle anse okej, då gör jag det hellre själv oavsett vad som ingår i hyran eller ej

Oj, då kan du med andra ord inte ha sett mycket! 25-30 hästar innebär inte automatiskt 25-30 badkar, det trodde jag var underförstått? Här har vi hästarna i flockar, vilket innebär att det just nu är fem olika hagar igång. Tycker inte att det borde vara alltför betungande att sköta på ett djurvänligt sätt. Det är dessutom inte helt ovanligt att det under sommartid/betestid ingår till exempel grundläggande visitation, skötsel av vatten, inköp av saltsten etc etc i stallhyrorna häromkring. Trodde inte att det var ett lokalt fenomen, men det kanske det är?

Om du läser mitt inlägg en gång till, så handlar tråden om att just det du skriver här. JAG tar hand om mitt vatten själv, eftersom jag inte tycker att standarden är acceptabel. Däremot finns det andra hästägare i stallet som inte verkar bry sig det minsta om vattenkvalitén (eller ens förekomsten av vatten, eftersom det vid flera tillfällen varit helt tomt.) Jag undrade hur andra hästägare skulle hantera det här, och det har ju varit minst sagt delade meningar om den saken.

kl

Vad har igentligen hästantalet med badkaren att göra?

Vi har 8-9 kar fördelat på ca 50 häst för tillfället.

Och antar att dom flesta här har sina på någon form av bete nu.

Så här gör vi i alla fall.

Ronden går man 2 gånger per dag.

På morgonen så svabbar man av karet och drar ur proppen.
Medans gammalt vatten rinner ut så går man runt bland hästarna, räknar in dom och tittar att allt är ok. (ben, juver, ögon)
Sedan går man tillbaka till karet, sköljer av och börjar fylla på.
Under den stunden så går man vidare bland märrarna och tittar att allt är ok.

Klart.
Och två flugor i en smäll.
På kvällen är det ny rond. Koll av kar att det inte ligger några j-a skator eller nåt dränkta i karen, fyller på vatten koll av hästar att allt är ok.

Ska detta vara så svårt?
Ställer man karet i lite nedförslut med proppen i lägsta läget så behöver man inte vicka på dom

AM

Jaså? Konstigt att mitt badkar, som står strax intill, inte har samma typ av problematik då. Om det nu handlar om snabb algbildning, som flera i tråden har pratat om. Är det här något badkarspecifikt, menar ni? :angel:

Nej,men medans du skurar ditt vareviga dag, kanske de skurar sitt vartannat, eller möjligen vart tredje. Det är möjligt att vattnet ser värre ut än det gör på bilderna i verkligheten,men bild ett och två ser för mig ut som det likagärna kunde ha varit en häst som slabbat i den under dagen, och botten ser ut som sagt som det kunde gått en eller två dagar sen det skrubbades sist.

Oj, då kan du med andra ord inte ha sett mycket! 25-30 hästar innebär inte automatiskt 25-30 badkar, det trodde jag var underförstått? Här har vi hästarna i flockar, vilket innebär att det just nu är fem olika hagar igång. Tycker inte att det borde vara alltför betungande att sköta på ett djurvänligt sätt. Det är dessutom inte helt ovanligt att det under sommartid/betestid ingår till exempel grundläggande visitation, skötsel av vatten, inköp av saltsten etc etc i stallhyrorna häromkring. Trodde inte att det var ett lokalt fenomen, men det kanske det är?

Nej jag tycker inte det är betungande eller borde vara det, däremot har jag ifrågasatt att man förlitar sig på att stallägaren skall fixa detta åt en, och gör den inte det så skiter man i det själv. Jag tolkade delar av ditt inlägg som att du var förbannad på att stallägaren inte gör detta till den gräns den borde, för det ska ingå i hyran. För mig är en sån petitess ofattbar. Jag städar mitt eget badkar så det blir så fräsht jag vill ha det, sen om stallägaren skulle ha den servicen inskriven i hyran eller ej så är det mig faktiskt orelevant, jag kan bjussa på att själv fixa det, och gör det också hellre själv i ett sånt fall, så att det blir så bra som jag anser det skall vara.

Om du läser mitt inlägg en gång till, så handlar tråden om att just det du skriver här. JAG tar hand om mitt vatten själv, eftersom jag inte tycker att standarden är acceptabel. Däremot finns det andra hästägare i stallet som inte verkar bry sig det minsta om vattenkvalitén (eller ens förekomsten av vatten, eftersom det vid flera tillfällen varit helt tomt.) Jag undrade hur andra hästägare skulle hantera det här, och det har ju varit minst sagt delade meningar om den saken.

Ja exakt. Jag har också svarat, hur jag själv sköter mina och vad jag anser, dock ser jag inte att bild 1 eller 2 förtjänar att man är oerhört chockad , för jag tycker inte det ser ut som man skitit i vattnet (ursäkta dubbelbetydelsen :angel:) till den gräns du illustrerar det, så jag har varit lite nyanserad i mitt svar.

Senast ändrad:

Ja exakt. Jag har också svarat, hur jag själv sköter mina och vad jag anser, dock ser jag inte att bild 1 eller 2 förtjänar att man är oerhört chockad , för jag tycker inte det ser ut som man skitit i vattnet (ursäkta dubbelbetydelsen :angel:) till den gräns du illustrerar det, så jag har varit lite nyanserad i mitt svar.

"Oerhört chockad?" Skulle vilja att du plockar fram precis exakt var jag skrivit att jag är "oerhört chockad" över det här? Tack! :)

Nej,men medans du skurar ditt vareviga dag, kanske de skurar sitt vartannat, eller möjligen vart tredje.

Intressant formulering. Och jag skurar inte mitt "vareviga dag", som du uttrycker det, utan vid behov. Så att min häst alltid ska ha rent och fräscht vatten att dricka! :idea: Det är faktiskt inte svårare än så.

Och nej, de skurar inte sitt vartannat eller ens var tredje dag. Det har egentligen ingen betydelse för mig med vilken tidsintervall det sker, utan snarare vid vilken gräns man anser att vattnet är tjänligt som dricksvatten åt djuren (och då samtidigt åt sig själv, om man ser det som jag och uppenbarligen flera andra i den här tråden, ser det.)

Förlåt mig men jag kan inte låta bli att skratta.

du har uppenbarligen bestämt dig för vilka svar du vill ha, eller vilken del av svar du vill eller inte vill läsa. Att du inte gillar mina svar är uppenbart. Trots att jag personligen städar badkar lika noggrant som du : ) så ang. tjänligt dricksvatten kan du vända dig och skälla på någon annan - mitt är nämligen oklanderligt.

flera andra har för övrigt svarat att det vatten du visar på bild 1-2 lika gärna kunde vara vatten som använts en halv eller en dag. vad du personligen anser om dessa personer vars vatten du fotar, och vad du VET om deras städintervaller är ju lite av en annan femma eller hur? Återigen så illustrerar det ju bara att det är ett specifikt svar du är ute efter, och det är lite naivt tycker jag. Försök ta till dig HELA innehållet jag skrivit så kanske du kan se att min bild är lite mer nyanserad, och inte alls ngt att skälla över från ditt håll.

Senast ändrad:

Förlåt mig men jag kan inte låta bli att skratta.

Det är lugnt, för då är vi två! :)

du har uppenbarligen bestämt dig för vilka svar du vill ha, eller vilken del av svar du vill eller inte vill läsa. Att du inte gillar mina svar är uppenbart. Trots att jag personligen städar badkar lika noggrant som du : ) så ang. tjänligt dricksvatten kan du vända dig och skälla på någon annan - mitt är nämligen oklanderligt.

Jag läser och tar till mig alla svar, men det betyder inte att jag automatiskt ändrar min ståndpunkt eller mitt sätt att se på saken. Att jag kanske blir förvånad (mot bättre vetande) över somliga svar, ligger på mitt ansvar. Att påstå att det dels är uppenbart att jag bestämt mig för vilka svar jag vill ha, och dels att det är uppenbart att jag inte gillar dina svar - det är din tolkning. Jag använder mig av det du skriver för att spinna vidare, för att kanske räta ut frågetecken eller korrigera missförstånd kring den här situationen - men det betyder inte att jag är ute efter dig personligen.

Åh, och jag skäller inte på någon. ;) Hela den här tråden, och mina svar i den, illustrerar mina tankar kring en situation som jag har gått runt och funderat på. Om jag hade valt att skälla, oavsett på vem, så skulle den här konversationen se helt annorlunda ut, både IRL och i den här tråden, believe me. :)

flera andra har för övrigt svarat att det vatten du visar på bild 1-2 lika gärna kunde vara vatten som använts en halv eller en dag. vad du personligen anser om dessa personer vars vatten du fotar, och vad du VET om deras städintervaller är ju lite av en annan femma eller hur?

Och flera andra har poängterat vikten av att ha rent och fräscht vatten till hästarna? Bild 1-2 är enligt mig inte rent och fräscht vatten, och det är inte vatten som använts en halv eller en dag. Det är ingen häst som har varit framme och badat benen, ingen häst som har doppat en smutsig betesbegränsare i vattnet osv osv. Det är helt enkelt ingen som har rengjort karet på x antal dagar.

Det här är en del av frågeställningen som jag försökt att få fram. Vad är egentligen att räkna som "okej" dricksvatten till hästarna? Uppenbarligen är det helt olika vad man anser vara tjänligt, och det är ju alltid intressant att höra från olika håll vad man har för åsikter om saken tycker jag. :) Sedan att jag inte håller med om somliga åsikter, är en annan sak.

Återigen så illustrerar det ju bara att det är ett specifikt svar du är ute efter, och det är lite naivt tycker jag. Försök ta till dig HELA innehållet jag skrivit så kanske du kan se att min bild är lite mer nyanserad, och inte alls ngt att skälla över från ditt håll.

Du tillskriver mig återigen en hel del egenskaper och intentioner, helt på eget bevåg. Tråkig diskussionteknik, men okej. Det är tråkigt att du upplever det som att jag "skäller", men jag kan försäkra dig om att jag inte skriver det här i affekt. Som sagt, jag läser vad som skrivs och jag tar till mig det - men det betyder inte att jag faktiskt tycker att du är särskilt nyanserad. Alls. :)

Och flera andra har poängterat vikten av att ha rent och fräscht vatten till hästarna? Bild 1-2 är enligt mig inte rent och fräscht vatten, och det är inte vatten som använts en halv eller en dag. Det är ingen häst som har varit framme och badat benen, ingen häst som har doppat en smutsig betesbegränsare i vattnet osv osv. Det är helt enkelt ingen som har rengjort karet på x antal dagar.

Det här är en del av frågeställningen som jag försökt att få fram. Vad är egentligen att räkna som "okej" dricksvatten till hästarna?

Fast nu tycker jag du tolkat väl strikt och/eller missuppfattat?

Du har frågat om vad andra anser är okej dricksvatten. Flera, inkl mig, har svarat att som det ser ut på de första två bilderna kan det se ut hos den som svarar med, pga x eller y (t ex fotbad eller smutsiga mular). Och OM vattnet ser ut så PÅ GRUND AV x eller y anser den som skriver att det är att betrakta som okej dricksvatten, under förutsättning att det byts varje/varannan/var tredje dag (olika från olika som svarar).

Men att grönt vatten, vatten med alger etc inte är okej.

Du kan inte översätta t ex mitt svar att 'så där SER vattnet ut här efter X h pga att de doppar lortiga mular i det. Jag byter vatten varannan dag, och smakar på vattnet varje dag' med att jag tycker det är okej att man skiter i att byta vatten i en vecka (t ex) och att det är okej om hästarna dricker grönt vatten.

Vi som svarar går på hur det SER UT på bild 1 och 2. De bilderna är säkert missvisande då bild 3 INTE ser bra ut och de som jag förstår är tagna i 'ett svep'. Men svaren speglar att om vattnet VISUELLT är som på bild 1 och 2, och vattnet byts var X dag - så är det okej. Medan det inte är okej om det ser ut som på bild 3 och/eller inte byts oftare än var Y dag.

Att det på bild 1 och 2 är t ex veckogammalt vatten och simmar maskar i det kan inte vi som bara går på en bild se/veta.

Du får en visuell jämförelse med en uppföljande förklaring. Men tolkar det som att de som svarat sagt/skrivit något helt annat än de gjort.

Nu i veckan hittade jag en av hästarna i stallet med en vattentunna med ca 10 l i. Det växte både gröna och bruna alger i den, låg svälld havre på botten och simmade runt nästan flygfärdiga mygglarver i den. Det simmade även runt sådana där "runda" glänsande, dykande insketer i den samt låg ganska mycket lera i den. J

Men, usch :(!

Vad du vet i verkligheten och vad du visar på en bild är ju två skilda saker eller hur? det som syns på bild är inte en rikskatastrof på bild 1 och 2, nej,eftersom, precis som flera andra kommenterat, en del slabbiga hästars vatten kan se ut sådär inom loppet av en halv eller en dag. de som svarar här kan inte blanda sig i det du vet bakom ramarna för det du visar, de kan bara svara utefter det de ser på bilderna, som du använder som primärt bevis material i ditt ursprungs inlägg, eller hur?

ang. att du inte finner mig nyanserad så beklagar jag och undrar hur du möjligen kan göra den bedömningen då jag klart och tydligt redogjort att mina vattenkar ser ut som dina, - dagligen. Jag skrubbar dessutom oftare en du, eftersom jag inte fyller helt kar varje dag, och därmed fyller varje dag och då passar på att slabba bort den eventuella algbildning (ej ens visuell för ögat, men kännbar för handen) som möjligtvis infunnit sig i karet efter förra kvällen då jag fyllde, dvs varje 24:e timma är tops. : )

Ärligt talat fattar jag inte riktigt vad du tjafsar om. Jag har flertalet gånger påpekat att det är under all kritik att man ens kan blanda in en sån aspekt som "jamen stallägaren har skrivit in den servicen i hyran så då är det banne mig denne som ska fixa" i ekvationen. Det primära är väl att ta ansvar för sitt djur?

Alexandra har summerat upp min poäng rätt bra, för övrigt.

Senast ändrad:

Vad du vet i verkligheten och vad du visar på en bild är ju två skilda saker eller hur? det som syns på bild är inte en rikskatastrof på bild 1 och 2, nej,eftersom, precis som flera andra kommenterat, en del slabbiga hästars vatten kan se ut sådär inom loppet av en halv eller en dag. de som svarar här kan inte blanda sig i det du vet bakom ramarna för det du visar, de kan bara svara utefter det de ser på bilderna, som du använder som primärt bevis material i ditt ursprungs inlägg, eller hur?

Självklart, som alltid när man diskuterar utifrån bilder över nätet. Det är också därför jag har försökt att komplettera bilderna med information kring situationen, för ge en mer korrekt bild. :)
Du har lustiga sätt att uttrycka dig. "Rikskatastrof"? Vem har någonsin sagt något om en rikskatastrof? Och "primärt bevis material"?

Hade jag tyckt att det vattensituationen här var så pass allvarlig, så hade jag kontaktat Länsstyrelsen, och inte skrivit på Buke. ;)

ang. att du inte finner mig nyanserad så beklagar jag och undrar hur du möjligen kan göra den bedömningen då jag klart och tydligt redogjort att mina vattenkar ser ut som dina, - dagligen. Jag skrubbar dessutom oftare en du, eftersom jag inte fyller helt kar varje dag, och därmed fyller varje dag och då passar på att slabba bort den eventuella algbildning som möjligtvis infunnit sig i karet efter förra kvällen då jag fyllde, dvs varje 24:e timma är tops. : )

Det här resonemanget tycker jag är lite luddigt. Bara för att jag inte tycker att du är nyanserad i dina inlägg, så ska vi ha en tävling om vem som tvättar sitt vattenkar oftast? :D Jag har aldrig varit ute efter att kritisera dina vattenkarsrutiner, för dom vet jag ingenting om. (Precis som du inte vet något om mina!).

Ärligt talat fattar jag inte riktigt vad du tjafsar om. Jag har flertalet gånger påpekat att det är under all kritik att man ens kan blanda in en sån aspekt som "jamen stallägaren har skrivit in den servicen i hyran" i ekvationen. Det primära är väl att ta ansvar för sitt djur?

Alexandra har summerat upp min poäng rätt bra, för övrigt.

Du får gärna tycka att jag tjafsar, det bjuder jag på. :) Jag tycker att det du nämner här är intressant av flera anledningar - för två fel gör inte ett rätt. Dels handlar det om hästägare som inte tar ansvar för vattenstatusen i sina hästars hagar, och dels handlar det om en stallägare som tar betalt för en tjänst som man inte utför. Men hursom, så är det djur som hamnar i kläm i slutändan, tyvärr.

Din näst sista mening är vi dock rörande överens om. Det primära är att ta ansvar för sitt djur, det tycker jag också. :)

Jag måste anses som en fruktansvärd hästägare. Jag har inte bytt vatten eller skurat några baljor sen midsommar.

För hör och häpna, ve och fasa! Min stackars häst dricker ur Nissan.
Vi slog upp ett kar till dem, bara om i fall att de hellre ville ha det. När ingen hade rört det på drygt en vecka vattnade vi rabatterna med det vattnet istället och lät hästarna fortsätta sörpla i sig Nissans otroligt rena och fräscha vatten (ironi, för er som inte känner till Nissan kan jag meddela att det vattnet har en trevlig å-brun färg och ser allmänt osmakligt ut. Men 6 hästar har valt det framför rena, vita fina badkar).

Ja det primära är att ta hand om sitt djur. det andra är ett separat ämne som snarare närmar sig ett juridiskt område.

Rikskatastrof och primärt bevis material är de drivande faktorerna i ditt ursprungs inlägg och det håll du vill att tråden drar åt.
nej jag är inte i behov av någon tävling ö.h.t. Någonstans i min enfald trodde jag att faktumet att jag städar mina badkar i god frekvens med dina egna exemplariska bevis bilder, bidrog till att nyansera mina perspektiv.

sen att jag inte är redo att bespotta alla de du kritiserar i tråden, dvs dina stallkamrater, är som sagt en annan femma.

är det inte enklare än att starta en tråd och fota andras badkar, att ta upp detta med de du har problem med?

Senast ändrad:

Fast nu tycker jag du tolkat väl strikt och/eller missuppfattat?

Du har frågat om vad andra anser är okej dricksvatten. Flera, inkl mig, har svarat att som det ser ut på de första två bilderna kan det se ut hos den som svarar med, pga x eller y (t ex fotbad eller smutsiga mular). Och OM vattnet ser ut så PÅ GRUND AV x eller y anser den som skriver att det är att betrakta som okej dricksvatten, under förutsättning att det byts varje/varannan/var tredje dag (olika från olika som svarar).

Men att grönt vatten, vatten med alger etc inte är okej.

Du kan inte översätta t ex mitt svar att 'så där SER vattnet ut här efter X h pga att de doppar lortiga mular i det. Jag byter vatten varannan dag, och smakar på vattnet varje dag' med att jag tycker det är okej att man skiter i att byta vatten i en vecka (t ex) och att det är okej om hästarna dricker grönt vatten.

Vi som svarar går på hur det SER UT på bild 1 och 2. De bilderna är säkert missvisande då bild 3 INTE ser bra ut och de som jag förstår är tagna i 'ett svep'. Men svaren speglar att om vattnet VISUELLT är som på bild 1 och 2, och vattnet byts var X dag - så är det okej. Medan det inte är okej om det ser ut som på bild 3 och/eller inte byts oftare än var Y dag.

Att det på bild 1 och 2 är t ex veckogammalt vatten och simmar maskar i det kan inte vi som bara går på en bild se/veta.

Du får en visuell jämförelse med en uppföljande förklaring. Men tolkar det som att de som svarat sagt/skrivit något helt annat än de gjort.

Jag håller med om att det naturligtvis är svårt att diskutera utifrån ett bildunderlag på nätet, dessutom bilder som dessutom är knäppta med en mobilkamera. Fick uppfattning av att det fanns flera som kom med förslag på vad som skulle kunnat ha "hänt" för att få vattnet smutsigt (hästar som badar ben etc etc) och har försökt att räta ut lite frågetecken, det är allt. Det finns ingen fullgod rutin för vattenskötseln i stallet där jag står, helt enkelt och beklagligt nog.

Om du tycker att jag har missuppfattat dig, så får du gärna utveckla ditt svar ytterligare? :)

Jag anser hästar ska ha vatten som är av dricksvattenkvalitet för människa i sina kar, 24 h per dygn. Dvs vill jag inte smaka på vattnet är det inte okej. Jag skurar och fyller nytt varannan dag, tar bort skräp flera ggr per dag och smakar själv på vattnet dagligen.

Men trots detta kan MINA kar SE UT som på din bild 1 och 2 även 2 h efter skurning och påfyllning, på grund av att de doppar jordiga mular i det. Men att det för MINA kar INTE betyder att det är minsta fel på vattnet, och jag skulle utan tvekan dricka det.

Men du har tolkat det som att jag (mfl) med detta säger att vattnet på bild 1 och 2 är okej även om det stått i en vecka och det smakar äckel. Vilken ingen sagt, utan bara beskrivit att det kan se ut så utan att det är otjänligt, och gett exempel på det. Just för att ge exempel, inte för att påstå att vattnet på dina bilder ÄR si eller så. Du måste skilja på ÄR och SER UT att vara.

Jag kräver alltså inte att vattnet SKA SE UT som om det nyss kom ur kranen 24 h per dygn, däremot kräver jag att de har dricksvattenkvalitet 24 h/dygn.

¨På samma vis som t ex vi ett tag hade brunton på vattnet i kranarna (egen brunn). Vattnet analyserades och inga fel alls på det. Det fick givetvis hästarna med. Men det SÅG UT att vara äckligt.

Skulle jag ha haft vatten som stått i ett kar i 2 v och DÄRFÖR var brunt skulle jag varken dricka det själv eller ge till hästarna.

Nu har jag inte läst hela tråden. Men tycker att den första och andra bilden var helt ok. Har ju själv inte möjlighet att vara ut till hästarna varje dag nu på sommaren och jag förväntar mig inte perfektion av någon annan. Däremot är jag lite pedantiskt lagd, så hade ju föredragit gnistrande rent vatten. Men med så många hästar och de dricker iaf. ur det. Lite svårt att hålla det jätterent hela tiden. Viktiga är att de har vatten och att de inte blir alltför smutsigt. Tredje bilden såg inge vidare kul ut och såg vattnet ut så i hagen skulle jag rengöra det och be personalen fulla på nytt.

K.L

Det kan väl knappast handla om att vattnet stått i några veckor... I den här sommarvärmen vi haft i år töms ju ett badkar på två dagar - i alla fall hos oss...

Vi skurar karet varje dag, samt fyller på rent vatten. Nästa dag ser karen oftast ut som på de första bilderna. Mycket damm nu, med all torka.

Jag rengör när jag fyller nytt. Är inte vattenekonomiskt försvarbart att slå ut vatten och fylla nytt varje dag när man har egen brunn.

Försvarbart vore väl endå att inneha en viss baskunskap om vattenkemi och främst i från eget brunnsvatten innan ett inlägg skrivet med ett så tvärsäkert svar.

Läs och lär.

http://www.kristianstad.se/sv/krist...mat/Vatten--avlopp/Dricksvatten/Brunnsvatten/

Jag tror att alla som lyssnade på P4 Radio sthlm i dag och hur vattenkemin påverkas av värmen samt giftiga avfällningar som secundärt sker i vattenlednings systemet i ingående utlopp fått en helt annan kunskaps bild och förståelse för vattnets livsviktiga funktion.

Försvarbart vore väl endå att inneha en viss baskunskap om vattenkemi och främst i från eget brunnsvatten innan ett inlägg skrivet med ett så tvärsäkert svar.

Läs och lär.

http://www.kristianstad.se/sv/krist...mat/Vatten--avlopp/Dricksvatten/Brunnsvatten/

Jag tror att alla som lyssnade på P4 Radio sthlm i dag och hur vattenkemin påverkas av värmen samt giftiga avfällningar som secundärt sker i vattenlednings systemet i ingående utlopp fått en helt annan kunskaps bild och förståelse för vattnets livsviktiga funktion.

Som vanligt har jag svårt att förstå vad du 'far efter'? Du bifogar en länk som delvis översiktligt tar upp problem som kan vara med brunnsvatten, och sen specifikt vad som gäller i Kristianstad?

Vad vill du uppnå med det? Vad har det att göra med det jag skrev du citerade? (Jag skrev: Jag rengör när jag fyller nytt. Är inte vattenekonomiskt försvarbart att slå ut vatten och fylla nytt varje dag när man har egen brunn.)

På vilket sätt anser du det har att göra med 'Vanliga problem med brunnsvatten i Kristianstad?' - eller för den delen någon annanstans? Vi har inte problem med vårt brunnsvatten och det provtas regelbundet för att säkerställa det. Om rent vatten slås ut dagligen förändrar heller inte vattenkvaliten i brunnen. Men däremot vattennivån - och DEN är ett problem då grundvattennivåerna är lägre än tidigare i hela det här området, och brunnen är grävd.

Dvs, slå ut rent vatten ur hästarnas baljor är inte vattenekonomiskt försvarbart, då vi helt enkelt inte har 'råd' att slösa på vattnet.

Så, du får nog utveckla?

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 365
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka