Bukefalos 28 år!

snabb bettfråga

NightRain

Trådstartare
fråga angående storlek på betten. fått lite olika svar så tänkte fråga här.

hur gör ni när ni kollar storleken på bettet?

1: sätter ni in de i munnen å typ kollar så att mungipan är kant i kant med bettet?

2:"drar" ni litet i ena sidan på bettet å ser om de sticker ut i den sidan ni"drar" i?
 
Jag sträcker ut bettet om det är ledat, ligger det vikt i munnen är det ju för stort. :)
 
Exakt, just därför man ska sträcka ut det. ;) För om det inte sträcks ut kan det ju ligga vikt och därmed vara för stort.
ja du menar så ja men så gör jag.. jag har tagit tagi båda ändar om man säger å drar så de blir rakt.. men har hört nu att man ska ta i ena tygeln typ å dra å de som sticker ut är liksom de som är för stort (om de nu sticker ut nåt) så lite förvirrad.. :P
 
ja du menar så ja men så gör jag.. jag har tagit tagi båda ändar om man säger å drar så de blir rakt.. men har hört nu att man ska ta i ena tygeln typ å dra å de som sticker ut är liksom de som är för stort (om de nu sticker ut nåt) så lite förvirrad.. :P
Det blir ju samma effekt, men drar man i båda sidorna så är det ju svårt att avgöra hur mycket för stort det är, därför bör man väl hålla ena sidan på plats, så att säga, och dra ut den andra. :)
 
OM bettet är lagom stort lär det ju inte göra någon större skillnad om man drar det lite åt sidan, man ska ju inte ta i så att mungipan på motstående sidan blir intryckt i munnen...
Är det för stort, så att man kan dra det åt sidan och det då sticker ut litegrann, så brukar man oftast se det om man håller det utsträckt i munnen. Så kan man ju göra för att se hur mycket mindre bett man ska prova nästa gång...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 451
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 734
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 107
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp