Snabb digitalkamera?

Urigurien

Trådstartare
Ni som fotar hästar och småbarn - dvs saker som springer omkring och rör på sig - vilken digitalkamera skulle ni rekommendera? Behöver inte vara minst eller coolast, men inte heller någon systemkamera...

Jag rä så trött på att se ryggen på dottern eller en suddig fuxfärgad fläck på korten...

(Om kameran funkar i ridhus är det ju ett plus - och om den filmar bra... Hade visst rätt höga krav när allt kom omkring! :D )

Sv: Snabb digitalkamera?

De flesta kameror idag har ett förinställt val för att fotografera saker i rörelse, dvs. snabb slutartid. Fungerar rätt bra faktiskt. Man kan ju alltid ställa in slutartid och sådant själv, men just det har jag inte tittat så mycket på.

Hastigheten för att spara kortet (varje kort du tar, sparas ner på minneskortet i kameran) beror på hur snabbt minnet i kameran är. Altså, vill du ta flera bilder i någorlunda snabb följd, måste du ha ett snabbt minneskort. Titta ut en kamera du gillar, och gå till www.kingston.com. Sök på "din" kameramodell och se vilka minnen som passar. Med kameran följer det ofta med ett standard-minne, eftersom minnen är billiga idag (även de stora har rasat i pris) så bry dig inte så mycket om minnet som följer med kameran, köp ett eget, större och snabbare. De säljs på de flesta dator-butiker.

Jag har en Ixus 60, numera utfasad från marknaden men dess efterföljare är nog lika bra eller bättre. Den är väl inte perfekt, men den funkar och har producerat åtskilliga trevliga bilder på min mkt. rörliga hund. Min far har en Canon PowerShot S5 IS som jag inte har haft möjlighet att testa, men enl. utsago ska den vara alldeles superb.

Och så vill jag slå ett slag för Nikons D-serie (har en D40). Systemkameror, visserligen, men de billigaste är inte så dyra och man kommer långt med de(t) objektiv som följer med.

Just nu har jag uppgraderat till en systemkamera, men vill ändå rekommendera min gamla kamera (som jag fortfarande har kvar och som det händer att jag tar fram trots att jag nu har systemkamera)

Det är en Canon Powershot S3 IS (den som Kimz0r´s pappa hade är uppföljaren till denna). En mkt bra kamera, tar snabba seriebildtagningar och dessutom så filmar den mycket bra.
Sedan har den väldigt mkt zoom (12 x med bildstabilisering) och en bra skärm som går att vinkla.

Den är ju dock en ganska stor kamera, inget sådan som man stoppar i bakfickan precis, men då kan man ju inte räkna med långzoom etc heller.

Har en del bildexempel om du skulle vara intresserad, pm:a i så fall.

Canon Ixus 75 har jag som extrakamera, den är himla bra för att bara kosta ca 2000 kr med 2 gigs minne :) Bra filmer blir det också!

På kompaktkameror så slås hastigheten på korten ut, för kamerorna är inte tillräckligt snabba för att nyttja ens t.ex. Sandisk Ultra 2's hastigheter, som i dagens läge anses "långsamt".

Frågan är om TS behöver en kamera som tar bilder med tillräckligt snabb slutartid eller om det är bilder per sekund som efterfrågas.

Bilder per sekund kräver i princip en systemkamera för att ens komma upp i 2-3 bilder per sekund (Finns dock något undantag) och tillräckligt snabba slutartider kanske det helt enkelt är så att ts behöver kamera som presterar bra på höga isotal för att få en snabbare slutartid vid sämre ljusförhållanden. Inomhus i ett ridhus för att få skarpa bilder behöver du ha en kamera som kan gå upp i minst iso 1600, då borde du få (På största bländare) tillräckligt snabba slutartider för att frysa rörelser.

Canon Ixus (som redan nämnts här) är bra kameror och skjuter snabbt efter att man satt på dem.

Ixus är bra, förutom brus vid iso över 200, iso 800 är katastrof, 1600 är inte ens att tänka på.

nikon p5100 är väl ganska snabb, liksom canon g9

Ixus är bra, förutom brus vid iso över 200, iso 800 är katastrof, 1600 är inte ens att tänka på.

Men det gäller ju i princip alla kompaktkameror, så det är väl något man får ha överseende med om man väljer att köpa en sådan kamera i stället för en systemkamera. Dessutom är det nog ganska individuellt hur man definierar "katastrof".

I fråga om vanliga digitalkameror, så måste jag rekommendera Kodak z612 :love:

Jag tycker i alla fall att den är helt ok att fota springande hundar med ;)

Min_2.jpg

Tack för alla bra svar!!

Frågan är om TS behöver en kamera som tar bilder med tillräckligt snabb slutartid eller om det är bilder per sekund som efterfrågas.

Jag är ute efter slutartiden! Alltså enstaka bilder i rörelse och/eller sämre belysning...

/Uri

Okej, nej men slutartiden skall i princip vilken kamera som helst fixa, däremot kanske du måste se till att höja iso om det inte är tillräckligt bra ljus, då är det bra brusegenskaper som gäller, som tidigare nämts så är i princip alla kompaktkameror kassa på detta, men det finns några som ändå är lite mindre dåliga, t.ex. Fujifilm finepix F50FD, Samsung NV15 (Inte NV20, för NV15 har färre pixlar på samma sensoryta, därav mindre brus). Ixusserien t.ex. är extremt bra när det gäller i princip allt utom brus, där de är mer eller mindre katastrofala tyvärr.

"Grynigheten" in cilis bilder, vad beror den på? Har det med ljusinsläpp att göra eller vad är det som gör att de blir gryniga?

*försöker komma ihåg vad jag lärde mig på min gymnasiekurs i foto för hundra år sedan*

Är lite sugen på en kamera jag oxå, har bara mobilkameran just nu och den tar helt okej bilder om det är bra ljus och man inte har bråttom... :)
Stjäl tråden lite av TS och frågar för egen vinning vad som kan vara en kamera för mig.
Önskemål; Möjlighet att ta flera bilder i snabb följd, möjlighet att ta bilder väldigt nära ex. blommor och sånt. Jag vill även kunna justera skärpedjupet ordentligt, så att man kan få en del av bilden väldigt suddig och en annan skarp. Vad "heter" den egenskapen? Kan man "få" den i en kompaktkamera eller är det system som gäller?
Iochmed att jag har mobilkameran med mig jämt och den tar helt OK "dokumentationsbilder" så kan jag väl tänka mig en något "klumpigare" kamera som man kan ta bättre bilder med...

*trött kvällssvammel*

Senast ändrad:

Grynigheten kallas för brus som består av (Vilket inte framgår så väl på så små komprimerade bilder) olikfärgade prickar, det är för att höga isotal har använts, förr i tiden hade ju film olika isotal, men nu går det att välja själv.

Det du eftersöker är nog en systemkamera med ett macroobjektiv, t.ex. Nikon D40 finns för 3995:- med 18-55 objektiv (Som är ett bra allroundobjektiv) så kan du köpa till ett macroobjektiv som t.ex. Tamron 90 för knappt lika mycket.

Det finns också superzoomkameror som till det yttre ser ut lite mer som systemkameror, men har en kompaktkameras innanmäte, objektivet har dock väldigt stort omfång och brukar har "supermacro" dvs. extremt bra närgräns, i vissa fall både 0 och 1 cm. Däremot är det inte äkta macro, för den klarar inte av att ge naturlig avbildningsskala dvs. 1:1 förhållanden, dessutom är sensorn lika liten som på en kompaktkamera så skärpedjupet blir enorm, oavsett bländare. För att du mer skall kunna styra skärpedjupet är en systemkamera med macroobjektiv det enda rätta!

Ok!
Jag kikade på D40 i onoffs senaste reklamblad. ;)
Är det enbra förstakamera? vad får man "mer" för de tusenlappar upp till "nästa nivå" kameror? Är det värt att lägga ett par tre tusen till när man ändå håller på ? Om man tänketr att steget upp till en canon EOS 400D är tretusen spänn från en Nikon D40, Vad får man för de pengarna?
Egentligen ska jag väl inte ta några monsterbilder, mest för kul...

Du får inte bättre bildkvalité med 400D än D40.
En klar fördel jag tycker D40 har är att den har ett bra grepp trots att den är liten, 400D är lätt att tappa tycker jag och greppet är bedrövligt (Självklart en smaksak också).

D40 ger bättre bilder på höga isotal vilket kan vara väldigt viktigt om du vill frysa rörelser på hästar, både inom och utomhus.

Nackdelen med D40 är att den inte har en fokusmotor i huset, vilket inte är något problem om du enbart köper nya objektiv, vill du däremot leta begagnad optik från kanske 90 talet och bakåt eller objektiv som inte har AF motor inbyggt så får du ingen autofokus, men om du köper ny Nikonoptik är det inga problem som sagt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 470
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Lupin
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka