Snabb digitalkamera?

Sv: Snabb digitalkamera?

Okej! Då är det ju bättre att lägga de pengarna på nya objektiv istäälet och köpa ett "billigare" kamerahus. :)

Tack för hjälp!

Absolut! Köper du en D40 och köper bättre objektiv gör du helt rätt än tvärtom! Objektivet står för den största delen av bildkvalitén!

precis som Irenes säger är det för att jag använt högt ISO (1600 om jag inte minns fel) för att över huvud taget kunna fota inomhus utan att hästen blir ett långt vitt streck ;)
men min kamera klarar inte riktigt av att göra snygga bilder av det hela då.

kan jämföra med en bild i dagsljus, på lågt iso:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/horses/frimans/080510/allt084.jpg
tyvärr med knepiga skuggor eftersom hästen är i en kurva

slänger in en närbild också:
http://i4.photobucket.com/albums/y106/level2/kamikaTze/minitisslar/mestmissar230.jpg

någon med systemkamera får gärna lägga in motsvarande bilder (häst i rörelse i ridhus och utomhus vid bra väder samt närbild) så man har lite jämförningsmaterial

*kl*

Väcker tråden lite...
Mina föräldrar vill ha en digital systemkamera som knäpper DIREKT och inte tar flera sekunder på sig så det man har siktat på försvunnit ur bild redan. Fast kanske alla funkar så? De har en rätt gammal vanlig digitalkamera nu och den tar verkligen ett halvår på sig att knäppa kortet. ;)

De verkar öppna för val av märke, men har bland annat kikat på Nikon D80, D60 och Canon EOS 1000D.

Mina föräldrar vill ha en digital systemkamera som knäpper DIREKT och inte tar flera sekunder på sig så det man har siktat på försvunnit ur bild redan. Fast kanske alla funkar så? De har en rätt gammal vanlig digitalkamera nu och den tar verkligen ett halvår på sig att knäppa kortet. ;)
Visst finns det skillnader i fördröjning mellan olika systemkameror, men de är små och generellt är alla systemkameror betydligt snabbare än de flesta kompaktkameror. Det som kan påverka en smula är hur exakt och snabb fokuseringen är på de respektive objektiven, där ligger nog faktiskt den största skillnaden. Till exempel förekommer i canonvärlden både objektiv med "konventionella" små servomotorer och objektiv med s.k. USM-motor. De senare är snabbare och tystare.

det du vill ha då är en valfri systemkamera, med ett USM/HSM/någon modern teknik för att driva fokuseringsringen.

min canon 450D är klar att ta bil efter 0.7 sekunder (tror jag att det var, känns iaf som direkt)

min canon 450D är klar att ta bil efter 0.7 sekunder (tror jag att det var, känns iaf som direkt)
...fast då menar du väl från igångsättning till exponerings-redo? Fördröjningen från avtryck till exponering är väl betydligt mindre än så, i storleksordningen någon tiondels sekund eller två (exklusive fokuseringstiden).

jo precis, från avstängd till på och klar att ta en bild.

verkar har glömt ett "d" i föregående inlägg också, men skitsamma.

jo precis, fördelen med de nya motorerna är väl mest förutom att de är snabba, att man kan rotera fokusringen själv utan att motorn tar skada?

Vi har en Olympus my 790, tycker det är en trevlig kompaktkamera som dessutom är stötsäker och tål vatten. Vi brukar låna ut den till allehanda barn, gissa om de blir glada när de får fota (och föräldrarna bleknar, tills de får höra att kameran är stötsäker :D)
Det är mest sambon som har fotat med den, så jag snor några av hans bilder:

20963947.jpg

20963947.jpg

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 470
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Lupin
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur