Snabb fråga angående försäkring.

steve

Trådstartare
Jag kommer förmodligen köpa mig en valack, 7 år, som för tillfället är oförsäkrad. Jag kommer att försäkra innan jag tar hem hästen.

Hästen är nu veterinärbesiktigad utan anmärkningar - dock var jag inte närvarande vid besiktningen. Det gick inte att fixa på något smidigt sätt då jag bor så långt ifrån och veterinären tydligen var den enda i stan = han kan komma lite när som helst beroende på hur många akuta fall han hade för dagen.

Frågan är nu hur man gör om hästen blir sjuk/skadad av någon anledning och min försäkring inte vill täcka detta då de anser att skadan fanns sedan tidigare. Vad jag förstått har jag undersökningsplikt och ska vara närvarande vid besiktningen. Men jag har fått protokollet underskrivet av veterinär, detta gills inte eller?

Kan försäkrningsbolaget påstå att skadan är sedan innan även fast han är besiktigad utan anmärkningar? Finns det någon slags "dolda fel" försäkring eller skydd av något slag för detta?

Hoppas någon kan svaren..
 
Sv: Snabb fråga angående försäkring.

Olycksfallsförsäkring har du direkt, men det är karens på sjukdom. T ex kan det finnas lösa benbitar som inte ger problem förrän du haft hästen några månader. Då kan du vara rätt säker på att försäkringen inte täcker något gällande varken liv eller veterinärvård för de problemen.
 
Sv: Snabb fråga angående försäkring.

Men hur försäkrar man sig mot sånt här då? Även om jag hade vart med på besiktningen hade jag förmodligen inte fått pengar från försäkringsbolaget. Är det röntgen som gäller?
 
Sv: Snabb fråga angående försäkring.

Röntgen, men det är ju inte allt som syns där heller. Det går aldrig att skydda sig helt. Vi har lagt ut massor i veterinärkostander, trots att vi har A1-försäkring, det är mycket som inte täcks ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 044
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 852
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för drygt ett år sedan som nu har visat sig ha en skada i ryggen som gör hästen oridbar. Jag har inte märkt av problem...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 153
Senast: chap13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp