Snabb fråga till get- eller fårägare

fejko

Trådstartare
Min ena get hostar. Jag är rädd att hon är förkyld. Borde jag ta in henne i huset är det för kallt i stallet om hon är dålig när det är bara några plusgrader? Vad kan man göra mer?
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Hur mycket hostar den? Hur länge har den gjort det?
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Hon har hostat sedan i förrgår kväll tror jag. Lite då och då.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Kan den har fått lungmask?
Ta inte in den någonstanns där det är så extremt mycket varmare än ute. För den kommer få en chock, och ska den sen ut igen så blir den sjuk. MEn ta in den någonstans där det är vindstilla och ikke dragit. Kolla om den har feber och om annat stämmer in på förkylning.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Nej jag tror inte det är mask, snarare någon slags förkylning. Det värsta är att nu har den andra börjat hosta också och den är dräktig :( Vad har en get för normaltemp? Jag har grislampor och en värmefläkt.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Ärlligt så vet jag inte vad en get ska ha för temp, tror runt 37,5-38,5.
Snörvlar den, rinner ögon, nos, äter den, inte uttorkad?
LÅter den rosslig. Hur går de - alltså var går de.
Bör inte använda lampa och fläckt, blir svårt att sätta ut djuren igen då. VIktigt att det är torrt, fritt från drag och bra mat. Men om en annan oxå har börjat hosta så .... är du säker på att det inte kan vara lungmask, är de avmaskade.
Lungmask kan yttra sig som vissa symptomen som förkylningen har.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Googlade just på nätet, en get ska tydligen ha 39-39.5 i temp. Inget snörvlande eller rinnande ögon. De bor i stallet med hästarna på natten o går ute i hagen med hästarna på dagen, men de kan gå in även på dagen om de vill. De är avmaskade fast det var ett tag sedan. Veterinären tyckte inte jag behövde maska alls för jag har bara två och de går lösa. Det är kanske jag som är lite nojjig. Ska se om det går att tempa dem i morgon, fast de är inte alltid så medgörliga.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Shit så hög temp, ja jag har inte haft getter på många år.
Men så som du berättar att du har djuren så bör det ju inte vara en förkylning. Har du haft dem sedan små eller. Kan ju ha haft med sig smittan. Lungmask kan vara svår att komma av med ibland. Bara vissa medel tar det. Ge dem ett medel som tar lungmask och håll dem inne i ett par dagar. Håll koll på dem och ta tempen. Troligen bara en lite snuvighet.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Tack för dina svar! Jag är lite sjåpig med mina små darlings...
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Inga problem, då skulle du se min med mina höns........ är någon favorit sjuk så blir det anitibiotika, salvor och en låda bredvid min säng. Jag förstår dig.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Googlade just på nätet, en get ska tydligen ha 39-39.5 i temp. Ska se om det går att tempa dem i morgon, fast de är inte alltid så medgörliga.
Hur har det gått har dom slutat hosta?
Vad hade dom i temp?

Normaltemp är temp. 38,5-39,5° på vuxen Get.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

Jag tror de har slutat hosta nu (peppar, peppar). Vi tempade den ena men det var inte så lätt men hon verkade inte ha någon feber i alla fall. 37 någonting sedan saktade termometern in och hon slet sig så jag tror inte hon hade feber.
 
Sv: Snabb fråga till get- eller fårägare

En av mina getter hostar ibland också...Vi ska ha hit veterinären så han kan kolla alla fyra. Det är ganska obehagligt när dom hostar så hela tiden,fast det kommer i små perioder.:(
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 611
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
998
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
627
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp