Bukefalos 28 år!

Snabb hälta!

C

Caz

Ikväll när jag kommer till stallet har pålen jätteont i höger bak. Jag får knappt ta på benet och han vill inte stödja på det. Har ett litet sår på utsidan men det verkar inte vara det som ömmar. Kommer inget var eller dyligt när jag klämmer på det.
Han är jättesvullen i kotan, nästan som en valk runt hela. Varm. Svullen lite upp på benet. Ingen direkt värme i hoven. 38.6 i temp.

Både jag och vet. trodde på vrickning, då hagen är knölig och och hård nu. Jag skulle återkomma i morgon om det inte blev bättre.

Vad tror ni? Hovböld? Har är inget svullen vid kronranden utan ca 2 cm ovanför. Som sagt inte direkt varm i hoven. Men febern oroar mig. Kan man verkligen få feber vid en vrickning?
 
Sv: Snabb hälta!

Han hade bara feber i fredags kväll. Verkar inte ha speciellt ont längre, men har fått "utslag" på benet.

Någon som har lust att kika på min blogg där det finns bilder? Jag vet inte hur man lägger in bilder här. gerdah.blogg.se
 
Sv: Snabb hälta!

Hej!
Jag skulle tro att din häst fått en kraftig lymfangit. Ibland fås då så kallad serumutswettning, dws små wätskedroppar tränger ut genom huden och bildar små skorpor som kan misstolkas för utslag. Ingen fara.

Hade det warit lite längre fram på betes- och solsäsongen kunde man ha misstänkt fotosensibilitet, det ser också ut sådär ungefär (också serumutswettningar). Är det bara det wita partiet som är angripet?
 
Sv: Snabb hälta!

Tack för ditt svar.
Ja det är bara på det vita. Från början var det ju inga direkta "sår" utan de kom senare.
 
Sv: Snabb hälta!

Vi har ju haft supersoligt väder de senaste 10 dagarna. Har har ju aldrig reagerat förut iof..
 
Sv: Snabb hälta!

Fotosensibilitet beror inte enbart på solljus. Uppkommer eg som ett förgiftningssymptom då hästen ätit olämpliga grödor, te alsikeklöwer (med många fler). Symptomen kommer bara på opigmenterad hud. Kan wara så att ert growfoder innehåller nåt knas? Eller så är det bara en tillfällighet!
 
Sv: Snabb hälta!

Vi har ju ganska nyligen (ca en månad sen) bytt till hösilage.

Hade ut Dv igår, hon tyckte också det var konstigt och visste inte heller riktigt vad det var. Fick penovet i 6 dagar och metacam.
Så nu håller jag tummarna att han blir bättre..
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 984
Hästvård Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en...
Svar
6
· Visningar
2 734
Senast: Sar
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 713
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 459
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp