Bukefalos 28 år!

Snabb hjälp!

K

Kolgrimmur

Är det nån som vet vad AGP-port är? Har tydligen nåt att göra med grafikkortet? :confused:

Sen en fråga till....det står i en annons om en plattskärm, att den är analog, vad är skillnaden på analog å "ej analog"(digital)... :angel:


Hoppas nån kan hjälpa otekniska mig :p
 
Sv: Snabb hjälp!

AGP-port kallas den plats på moderkortet som man normalt ansluter sitt grafikkort till. Det finns två typer av kortanslutningar i din dator; AGP och PCI. Det brukar vara så att det finns en AGP-port och några fler PCI-portar.
I dina PCI-portar passar saker som ljudkort, nätverkskort mm. Även äldre typer av grafikkort var gjorda för att passa i PCI innan man "uppfann" AGP-porten. Skillnaden är att informationen mellan din processor och kortet skickas mycket snabbare i AGP-porten än i PCI-porten. Detta eftersom dagens grafikkort ska göra så otroligt mycket mer saker.

Ett PCI-kort passar INTE i en AGP-port och tvärtom. Har du en gammal dator som bara har PCI-portar som grafikkortet har gått sönder på så kan du i princip inte köpa ett nytt grafikkort, för de är alltid gjorda för AGP sulle jag vilja påstå. Ett begagnat kort går att hitta däremot.
 
Sv: Snabb hjälp!

Missade din andra fråga.
På senare tid har det blivit vanligare att skärmar även fått möjlighet till en digital anslutning till datorn. Detta innebär att signalen som skickas från ditt grafikkort skickas till skärmen som ettor och nollor(om det är av den typen som sänder en digital signal)

Annars skickas signalen analogt i olika färgsignaler (röd grön och blå) till skärmen. I vanliga CRT-skärmar skickas dessa signaler i princip direkt till bildröret som visar bilden. En platt skärm har inget bildrör och måste därför därför tolka signalen först innan den kan visas på skärmen. Detta innebär i princip att den platta skärmen måste göra signalen digital först. Så en digital skärm hoppar över detta steg.

Faktum är att den hoppar över två steg. För eftersom datorn är digital så måste ju bilden som ska visas först göras analog i grafikkortet för den analoga signalen och sedan när den kommer till din platta skärmen så ska den tolkas tillbaka till en digital signal. Varje gång signalen görs om på detta sätt så introduceras fel och till skillnad från den digitala så är den analoga signalen dessutom känslig för störningar medans den färdas i kabeln mellan dator och skärm, så det blir ännu mer fel.

En digital skärm klarar alltid av en analog signal, så du behöver inte vara orolig för att köpa något som inte passar.

Hittade nog bättre info här egentligen: http://www.susning.nu/DVI
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snabb hjälp!

Ok, vart lite klokare iaf ;)
Men, det är alltså inget som stör mig (AGP-port)...antar jag... :crazy:

Okej, då vet jag det. Den skärmen jag svamlar om är oxå nåt som kallas CRT och non TCO, hehe, :confused: :confused:

Ähh..är säkert bra iaf =)
Tack för svaren!! :bump:

//S
 
Sv: Snabb hjälp!

En CRT (Cathode Ray Tube - katodstrålerör, samma teknik som i tv-apparater) är en gammal vanlig skärm (inte platt). Vill du ha en platt skärm så ska du inte beställa en CRT med andra ord, för då får du inte det du vill ha.

TCO är en kvalitetsmärkning som ges till skärmar som klarar TCO:s krav på arbetsmiljö och miljö. TCO ändrar kraven med jämna mellanrum allteftersom tekniken går framåt och nu gäller TCO'03
Ja, det är alltså fackförbundet TCO som har hittat på detta och det har varit så bra att det har blivit en viktig kvalitetsmärkning i hela världen.

"...
Vad är TCO-märkningen av bildskärmar?
TCO-märkningen av databildskärmar är en användar- och miljödriven kvalitetsmärkning som inte bara är till nytta för TCOs egna medlemmar, utan som även blivit en global standard..."

Källa: http://www.tco.se/ArticlePages/200411/24/20041124153547_TCO108/20041124153547_TCO108.dbp.asp
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snabb hjälp!

Aah. okej, nu är jag med. Verkar som att du kan en hel del om du :bow:
 
Sv: Snabb hjälp!

AGP är en grafikkortsplats på moderkortet. AGP står för: Accelerated Graphics Port.

Digital utgång är en så kallad DVI-kontakt och tft skärmar har oftast den kontakten, de flesta nya grafikkorten har också denna kontakt.
Analog utgång antar jag att VGA porten på grafikkortet kallas.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 573
Senast: miumiu
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp