Snabb ponny!

C

CindyL

Har en ponny som är väldigt, väldigt snabb! Skulle vara kul att testa att vara med i en galopptävling med henne då hon ochså har vinnarinstinkt och vill vara först. Men vet verkligen ingenting om galopp! Så jag undrar om det räcker att ha sitt vanliga gröna kort och om det är samma åldersgräns som i hopp och dressyr? Är det någonting som är annorlunda när man ska tävla , typ något man måste ha?
 
Sv: Snabb ponny!

Jag har tyvärr ingen aning om vad som krävs för att tävla i hopp och dressyr men om du går in på unggalopp.nu så får du reda på allt du vill veta.;)

Välkommen och lycka till!
 
Sv: Snabb ponny!

Okej, tack! Fick reda på mycket så tror jag vet allt man behöver ha , tack ;)
 
Sv: Snabb ponny!

Snabb jämfört med vad? Och är hon tränad för ändamålet? Det är jätteviktigt att hästen är väl förberedd inför sådant, men det antar jag att du tänker på innan en ev tävling.

Du behöver godkänd utrustning bla.
Det är inte bara att hoppa upp och rida fort.
 
Sv: Snabb ponny!

Nej , såklart jag inte hade tänkt. Men just en första tävling behöver ju i inte allt vara så jättejätteseriöst (även om jag inte bara tänker hoppa upp på en otränad häst i full galopp!!). Bra kondition och vältränad ska hon självklart vara.
Hoppas att det inte verkade som något annat i mitt första inlägg..
 
Sv: Snabb ponny!

Du behöver lära dig mer än vad som står på Ung Galopps hemsida. Mycket lär man sig på licenskursen men ta gärna kontakt med någon ridskola/klubb som har träningar och träningstävlingar. Det tar ett tag att lära sig hur det fungerar och hur man skall göra. Där får du också en massa kompisar som tycker att det är roligt även om man kommer sist :). Bor du i Stockholmsområdet finns Täby galopps ponnyklubb i Angarn/Vallentuna dit både ridskoleryttare och privatryttare är välkomna.

Lycka till och välkommen till ett kul gäng!
 
Sv: Snabb ponny!

Vet inte vart du bor men här i GBG har vi ju en galoppbana och där har dom "prova på galopp" och flera av mina kompisar med egna ponnyer har varit med och några har till och med vunnit! :D Men a, du kan ju kolla med närmsta galoppbana om dom har något liknande typ, själv vet jag i stort sett INGENTING om galoppsporten. Är bara där ibland för att fota. :)
 
Sv: Snabb ponny!

Nej, din ponny måste vara väldigt väl förberedd. Minst tränad för endamålet i ett halvår. Du och din häst måste ha licens för ponnygalopp som du går en tre timmars terori kurs och sen måste du rida upp. A-ponny får du inte vara äldre än 12, B-ponny ej äldre än 14, C-ponny, ej äldre än 16, D och xx-ponny får du ej vara äldre än arton år. Du och hästen måste ha speciell utrustning, du ska ha en speciell galopphjälm och hästen sadlar och speciella gjordar.
Du måste även designa hästägarfärger för dig och din häst.
Sen är det ett stort + om du är medlem i unggalopp vilket kostar 100 kronor, då har du fri ingång på täbygalopp, blommeröd och alla andra galoppbanor i sverige. Du får även vara med på olika teorikurser och träningar på tex plastic wonder, det är extremt kul och lärorikt. Lycka till! :heart ;)
 
Sv: Snabb ponny!

Hej!
Jag vill bara säga att du får inte bli avskräckt att prova på galopp bara för att det krävs licens, rätt utrustning, träning m.m. På ung galopps hemsida kan du få reda på när & var träningstävlingar hålls & så kan du åka dit & prova på, helt utan licens och speciell utrustning. :) Viktigt är att ponnyn är frisk & i tävlingskondition, men en ponny som rids vanligt (5-6 dagar i veckan) klarar en träningstävling bra. Dock ska man vara medveten om att sandbanerna kan vara tunga för de små ponnysarna så se till att träna upp din häst lite extra i alla fall så att du slipper skador. Dessutom får den större chans att komma bra till i loppet. Om du har frågor så är det bara att maila någon på ung galopps hemsida! Jag tycker absolut att du ska prova på galopp!:) Det är jättekul & även nyttigt för ponnyn om den tränas för det.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 231
Senast: fio
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 869
Senast: Pilot
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 242
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 090
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp