Snabba råd tack:)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _saarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 582
Sv: Snabba råd tack:)

Har du fått sadeln utprovad förresten? Eller har du bara kollat själv?
lite inprovartips på www.ridin.se

Prestige GS är på inget sätt unik i sin konstruktion. Det kan jag lova dig. Det finns mängder med sadlar som Stubben, County, Amerigo, Röösli, Wellington, Windsor, Edinburgh som har en snarlik passform. Och om du dessutom bara behöver normal bom, så blir det ju enkelt att hitta en begagnad!

Vilka har du provat och vad har det varit för fel?
Hur kan Prestige ligga bra enligt dig och HS också göra det? De har väldigt olika passformer.

Är det du själv som provar ut sadlarna på hästen?

HS och Prestige kan inte ligga bra båda två! :crazy:

Min hästs känsliga rygg kommer av att han blev riden i fel sadlar, främst en HS bla. När han var färdigbehandlad för sitt ryggont fick han ny sadel utprovad av sadelmakare och den sadel som passar honom perfekt är just Prestige (SS VSD blev det). Han ska inte ha sadlar med kilbossor, Prestigen har det inte men HS har det... :crazy:

Vi har haft ute flera sadelprovare! Han är en sadel slukare enligt dom:P

Jag provade att rida i hs idag och tyckte den va lite knepig:P

Alla sadlar hamnar i framåtvikt och lägger sig på manken ...och nej det går inte bara att ta en smalare fö då klämer det för ahn är ändå ganska bred...

Det ska ju vara i rimligt pris oxå....

Han har en amerigo dressyr som passar mkt bra .. sedan har vi provat en äldre stübben hoppsadel(en kompis sadel) som låg mkt bra.. Innan amerigon lånade vi en röösli som tryckte på sidorna av manken, vilket har gjort att han inte musklade sig där och nu har han svårt å hitta sadel:P å de va räven väldigt hård. vet inte om alla röösli å så men :P

Har hästen hög manke?
Om alla sadlar hamnar i framvikt (vilket inte är synonymt med att de hamnar på manken... tänk på det.) behöver du en smalare sadel. Det kan däremot vara så att du behöver en sadel som är bredare framtill mellan bossorna.
Om du vet vad modellen på Amerigon heter och om den är ändrad i stoppningen på nåt vis, så ring bara upp Maria på Ridin och fråga vilken annan sadel som liknar den.
Numret finns p¨å www.ridin.se

Som jag sa så går det inte med smalare då han är bred PRECIS vid manken men liite längre ner blir det typ gropar innnåt:P

Jag förstår inte vad du menar med det där emd amerigon.... om du menar att vi sak köpa en sådan hoppsadel så äre alldelles för dyrt..

Jag tror vi har en amerigo cervia dressyr.
men vi köpte den begagnat.Jag har hört att nästan alla amergio är olik istorlekarna alltså att det kan vara skillnad på +1 och +1 :P om du fattar:P

Red i en wintec cair idag.. den var för bred och lade sig på manken och kom upp där bak.
men jag vet inte om det går med en smalare för där fram gick det upp sån där "bullar" så högt. om du fattar. vet inte vad det heter. Kanske går ändå:P

Senast ändrad av en moderator:

Det finns begagnade Amerigo, och dessutom kan hon säga vilket annat märke som liknar den modellen.

Det är inte skillnad mellan bomvidderna, det är skillnad mellan modellerna.
En modell som Vega kan upplevas som smalare eller bredare än Cervia då den har en annan passform. Då alla sadlar är inte lika breda på alla ställen, så är det inom alla märken. Det är det som också ändrar passformen.

Har hästen hög manke?

Det kan också vara så att hästen har för rak rygg för Wintec, sadeln kan tippa fram om den är för böjd i bommen.

Så kand e va.. klart det är skillnad mellan modellerna, men jag menade att det va olika inom samma modell, så säger ala ja känner som vet mkt om amerigo ,och när vi beställde masa amerigo (samma modell) va alla olik stoppade å så...

Ja han har ganska hög manke..

Okej, de har jag inte tänkt på;) finns det ngt mer syntet sadels märke?
Tack

Det finns Griffin sm är betydligt rakare, men det skiljer sig också mellan modellerna.

Varför Amerigos sadlar skulle vara olika stoppade om de var nya vet inte jag, men tänmk på att de kan ha varit provridna osv om det var demosadlar.
Och då ser stoppningen olika ut.
Och då är det ju stoppningen som har varit annorlunda inte bomvidden. Då är ju bomvidden likadan, men har stoppningen justerats kan den upplevas som smalare eller större, men det justerar man tillbaka beroende på vad man behöver för sadel.

Jag skulle aldrig köpa en sadel till en medryttarhäst.

_saarah skrev:
Jaha:D haha läste fel;D

Starcraft: Haha det går absolut inte i vå¨ran den har as stora knästöd, så man kan inte ha kortade läder än när man rider dressyr, och då kommer man ju inte upp ur sadeln:P å bena åker bakåt som bara den... sedan så vill inte ägaren att jag hoppar elelr rider ut i den eftersom den är väldigt dyr..

Men om du varken får hoppa eller rida ut i sadeln, vad tusan gör du då?
Om inte ägaren har fler sadlar så är h*n inte så snäll mot hästen om det bara är dressyr-jobb varje dag?!..
En fundering bara..

Jag har hoppat i rösli,stübben, och börjes billiga dressyrsadel och det gick bara fin fint.. Har tillomed hoppat i en westernsadel.. Kanske inte det optimala men det går..
Onödigt att slösa pengar på en häst som inte är ens egen, det är ju nog dyrt att köpa en bra sadel till sin egen häst!

Jag har lånat både prov sadlar och kompisars sadlar när ja ska hoppa å rida ut. men ibland är jag u tvungen å rida ut i dressyr sadeln, när vi inte har nån annan men .hon gillart inte.

Han går dressyr kanske 4-5 ggr/vecka;)

Diabolical_Kitten: Kom på de att de inte är bommen då;) hehe jag är inte så smart,jag vet

Det var visst en Amerigo classivc vi hade, frågade ägaren.. men på bilden på den sidan du skicka så såg det inte ut som den för vi ha rmkt större knästöd.
kanske går å beställa till eller ngt ja vet inte

Men sedan så sa min bästa kompis idag att hon skulle ta uppehåll från ridningen(hon har egen hst som hon tävlar LA hoppning på) och att hon skulle låa ut hästen på foder..funderar på å låna den..
Men då tänkte jag vill jag värkligen fortsäta rida, men jag måste verkligen fundera på detta... Vad ska jag göra annars?

Du kan ju göra så att du provrider din kompis häst, och ser vilken du gillar bäst.
För om du ska ha din kompis häst på foder i ett år eller två så är det mer lönt att köpa en sadel till den än till en medryttarhäst. Tycker jag iaf... Eller får du kanske med sadeln till den hästen?
För om du har en foderhäst kan du välja om du vill köpa en dressyrsadel eller hoppsadel, och en hoppsadel är det lättare att rida dressyr i än vad det är att hoppa i en dressyrsadel.

Mmm jag har ridit hästen flera ggr.. den passar igentligen mig väldigt bra, vääääldigt seg bara:D Man får med både hopp och dressyr sadel(prestige)

Min häst har en golden star å hon passar även i stubben (sadelutprovare har beratättat), det är dom två sadelmärkena min passar i så din medryttar häst kanske även kan ha stubben.
Har du hört dig för med någon om vilka märken hästen kan ha av dom kända märkena utav en sadelutprovare?
Både stubben å prestige går att få ut till ett bra pris begagnat stubben oftast billigare än vad den är värd tycker jag, men det förutsäter dock att hästen kan ha dom normala bomviderna å sitstorlekarna.
Vad har den för bomvi å sits egentligen?

Men om du varken får hoppa eller rida ut i sadeln, vad tusan gör du då?
Ja! Rider aldrig ägaren ut på sin häst eller är det meningen att du ska göra det? I så fall tycker jag som hästägare att man faktiskt får lov att hålla med sadel åt hästen! Det vore väl en sak om du FICK använda hennes sadel men inte VILLE. Jag skulle aldrig köpa sadel åt någon annans häst och jag skulle heller aldrig kräva av en medryttare att köpa sadel för att få rida. Låter knepigt tycker jag.
Däremot kan jag lovorda wintecen om du vill ha en billig sadel. De har lågt andrahandsvärde även fast de är fina. Jag köpte en JÄTTEFIN med flera koppjärn till för 1500 kr till en av våra ponnyer! :D
Och jag tillhör dem som varit väldigt skeptisk till syntet förut....
Se bara till att få den ordentligt utprovad.

Har inte hästen en sadel redan som passar den och sitter bra som du får använda?

Okey det var ju mindre bra. Men var bor hon?
För börjes billigaste allround (pinto) är en bra sadel för den summan. Går bra att hoppa, rida dressyr & rida ut i.
Det är lite udda kvalité så man kan behöva prova ett par stycken av samma storlek.
Men när man väl hittar rätt sitter den bra.
Jag själv har en pinto jag behövde endast prova två för att hitta en som satt perfekt.
Även min syster har en pinto som satt bra på den hästen hon köpte den till...
Den är bättre än kingston, iaf för vissa hästar. Då kingstons bossor är liksom spetsiga och hårda.

En sadel för 800 kr är inte annat än SKIT!
Jag fick med en sån till min häst, uääck.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 901
B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: Buppisen
·
S
Träning Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna. Jag har en medryttare sedan mer än... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 477
Senast: klabbarparn
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka