Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

gulkiwi

Trådstartare
Ska skaffa snabbfästen till svängeln. Har lite funderingar på om man behöver ha adapters eller om man kan fästa snabbfästet direkt i ringen på draglinan?
Det kostar ju en del om jag ska behöva köpa adapters till tre selar... :confused:
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Fäst i ringen på draglinan !

Jag har löst det hela genom att borra genomgående hål i svängeln så att man kan bulta fast skothakar direkt i svängeln och sedan så knäpper man bara fast skothakarna i ringen på draglinan när det är dags att spänna för.

Diverse remmar med söljor och knäppen hit och dit är ju rena medeltiden, inget för en vettig människa att hålla på med.
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Har du en D-ring eller vanlig rund ring i änden på draglinan går det alldeles utmärkt att fästa direkt i den.

Men har du en fyrkantsring i änden måste du ha en adapter, annars hamnar draget i ena hörnet på fyrkanten.
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Har en fyrkantsring. Tänkte om det kunde funka ändå, visst hamnar draget lite snett men det bör ju fungera ändå även om det inte ser så snyggt ut.
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Köp schackel som du gör omslag med draglinan runt och fäst snabbfästena i det i stället, då får du ett jämt drag. För att undvika slitage på linan så kan du ta en bit pvc-slang mellan lina och schackel.
Detta funkar precis lika bra som adapters, men till en bråkdel av kostnaden :)
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Och vad i hela fridens namn är en schackel och vart hittar man det? ;)
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Sök på Biltema! De har schackel. Eller så söker du på någon båttillbehörsfirma!
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Precis som Nollan skriver, biltema har schackel. Men sedan finns de i alla större varuhus som säljer järnartiklar, lantbruksbutiker, byggvaruhus samt givetvis järnhandeln :)
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Det visar sig att draglinorna (med d-ring) söm hör till nya selen blir för långa med snabbkoppling, får köra utan helt enkelt. Trist!
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Nya selen är i syntet, det går säkert att göra fler hål på dom också men det kommer inte se snyggt ut... Varför ska alltid alla remmar vara så himla långa? Draglinorna och remmarna till bakselen är alltid förlånga, gäller läderselarna jag har också.
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Kan du inte köpa nya draglinor som är kortare då? Börjes har ju syntetlinor till mkt förmånligt pris som exempel :)

Jag hade bekymmer med storleken när jag köpte sele till min lilltjej. Det slutade med att jag köpte två selar i olika storlekar och byggde ihop. Däckel & brösta i en storlek, draglinor & baksele i en annan :)
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Men jag vill ju ha med läderlook ;) Fast jag har ju en typ av snabbknäppe i bröstan också, så det går ju snabbt att bara slänga av linorna på det viset.
 
Sv: Snabbfästen och draglina (snabba svar önskas!)

Ok, jag då kanske det inte behövs snabbfäste vid svängeln också isåfall ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 167
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Wille
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 286
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 473
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp