Snabblagad bjudmat

Jag jag gör en variant på detta receptet när jag gör rödvinssås :),
blanda1 dl vatten, 1 dl rödvin, 1 msk oxfond, 1 msk kinesisk soja, 1 tsk tomatpuré, 1 msk socker, 1 krm malen svartpeppar, 1 pressad vitlöksklyfta, 2 msk balsamvinäger och 1 tsk smör. Koka upp och red med majzena. Går att göras innan och sen bara värmas upp.

Har bara veg fond istället och smakar av med mer/mindre av allt tills det blir bra :). Passar bra att ha kall bearnaisesås till också :p
 
Jag bjöd just min mor på helstekt kyckling, potatisklyftor och enkel grönsallad. Kycklingen masserade jag in en röra av rivet citronskal, finhackad rosmarin, salt, peppar och olivolja i. Klyftade resten av citronen och stoppade in den i kycklingen tillsamman med en vitlöksklyfta. In i ugnen tillsammans med klyftad potatis, 200 grader i ca 60 min.

Fantastiskt gott och väldigt enkelt.
 
Rödvinssås :up:

Jag använder aldrig exakta mått men typ:

Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
2,5 dl vatten

Smaka av med salt och peppar om det behövs, red med lite Maizena och blanka av med en klick smör.
Jag använder ungefär samma råvaror. Men passar på då jag är utomlands att köpa ett gott kraftigt rött lantvin billigt. Sedan reducerar jag ner 1 liter av den istället. Reducera ner till 3-4 dl. :d vill man sedan bygga vidare kan man ta en skvätt konjak, lite ädelost och en skvätt grädde...men det är inte en "normal rödvinssås då längre..men passar utmärkt till viltkött som är lite magrare.
 
Skulle behöva tips på vad jag ska laga för mat. Om det är något som tar tid i ugnen/spisen gör inget, bara arbetsinsatsen inte behöver vara så stor. Antingen på kyckling eller nötkött.
Är det många?

Kalkon, lägg in i ugnen uppochned, vänta 30 min, vänd på sida vänta 30 min, vänd på andra sida vänta 30 min, vänd rätt vänta X timmar (kokbok, och kolla temperatur när du ändå håller på och lägg lite bacon ovanpå om du vill, eller ös om du inte vill). Peta i lite äppelbitar förresten också innan.

Koka potatis, gör en sås (med svamp!) och hm stek svartkål, med vitlök?

Är det få?

Köp en kyckling, salta, peppra och ställ i ugnen.
 
Gjorde såsen i det här receptet. Läser man ingredienserna så verkar den ju lite mysko. Men är är välbalanserad och mycket smakt. Perfekt till helstekt kött som behöver lite extra smakrik sås tycker jag.https://alltommat.se/recept/entrecote-och-getostpolenta-med-whiskysmorsas/

Ja, den verkar ju absolut lite mysko. Spontant hade det nog aldrig kommit till en provlagning. Men det är ju whisky i. Och med din rekommendation kan det ju inte bli fel. Den här får jag testa vid något bra tillfälle. Det tillfället ligger förvisso några veckor bort. På måndag kommer snickarna och river ut hela köket.
 

Liknande trådar

Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
878
Senast: Milosari
·
Mat Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya...
Svar
11
· Visningar
1 076
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
654
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp