Ultimata lussebullsreceptet

@Emtherlia och @Malin_L Idag bakade jag sockerbockarna (fast jag gjorde vanliga lussebullar) och de blev jättebra! Saftiga och goda. Förra året blev mina lussebullar jättetråkiga efter att tidigare ha blivit bra. Men nu blev de bra igen! Tyvärr hade jag ingen sprit då vi inte dricker nån alkohol här i huset knappt. Då hade de nog smakat ännu mer saffran antar jag. Jag tog farinsocker istället för vanligt socker me för de va vad jag hade, tycker de blev bra!

//r
 
Tack för receptet @Hyacinth , så jäkla bra! Kan också meddela att om det inte finns vit baksirap i hushållet så gick det alldeles utmärkt med en halv deciliter ljus sirap och resten mörk sirap (för det var vad som fanns kvar i skafferiet :D). Jag gjorde bullar/snurror med en fyllning på mandelmassa, smör och vaniljsocker, vansinnigt gott!
 
Kan du lägga in receptet här?

Har testa @Hyacinth och receptet från Allt om mat som @Kirie länkade till, och Hyacints recept "vann" hos oss :) Det andra var också saftiga och goda, men de första var strået vassare :up::p


150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 pkt saffran
1 ½ dl strösocker
1 tsk salt
1 ägg
1 kg vetemjöl

Gräddas på 225-250 grader i ca 5 min

Smält margarinet och häll i mjölken, värm ev. degspadet så att det blir fingervarmt. Smula jästen och rör ner i degspadet. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit. Ha i mjöl, saffran, socker, salt och ägg i degspadet. Börja med hälften av mjölet på en gång och ha i en dl till i taget tills degen är tillräckligt fast (jag brukar ha i drygt 3/4 av mängden mjöl som står).
Arbeta degen smidig och låt den jäsa i bunken med en bakduk över i ca 30 minuter.
Ha ut degen på bordet och arbeta den i några minuter. Baka ut den och forma lussebulle eller lusselängder efter önskan. Låt jäsa på plåten i ca 20 minuter under en bakduk. Dekorera med russin. Pensla sen med ett uppvispat ägg.
In i ugnen, grädda tills de fått en gyllenbrun färg. Låt svalna på plåtarna tills de går att ta i, sen samlas alla bullar på ett galler (eller värmeunderlägg om man inte har galler) med en bakduk under och får ligga där tills de svalnat av helt, övertäckta med en bakduk.





Detta delade solvira med sig av för några år sedan och jag har som sagt kört med det ett par gånger nu och de blir sååå goda och saftiga! Men allt mjöl behövs verkligen inte, sluta tillsätta när degen fortfarande känns kladdig :D
 
Använde detta receptet för två veckor sedan, Lätt bästa hittils

Lät russinen ligga och dra I apelsinjuice också. Smarrigt :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: hovtassfot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag dela med mig av två supergoda recept med hallon och vit choklad. Det ena är på blondies dvs. brownies fast med vit choklad...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: hovtassfot
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: pepp
·
Äldre Tänkte baka till jobbet innan jag går på semester, dock har jag lite "problem" som består i arbetskamrater med nötallergi och...
2
Svar
22
· Visningar
3 526
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp