Bukefalos 28 år!

snabbt svar önskas!! kolla hit!

Elisha

Trådstartare
Min häst har fått ett sår på ett framben när hon har trampat sig själv. Jag tvättar rent med sprit och lägger ett spritomslag (gjorde detta igår kväll). Ska ut om 20 min o byta omslaget o förmodligen lägga nytt o sedan ska hon ut i hage. Frågan är då om jag ska låta henne gå i hennes vanliga, stora hage? Hon är ej halt i skritt iaf, har inte sprungit med henne, men bör hon gå i vanliga lr byta till liten där hon går ensam? springer ej så värst mkt, inte nu när hon har bandage iaf. :)
Kan tillägga att hon är lite varm o lite tjock precis vid såret annars ingenting.
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Låt henne gå ut i hagen.
Sen ett tips. Tvätta inte såret med sprit. Det retar vävnaden och gör att såret läker sämre. Det är bättre att tvätta med vatten eller koksaltlösning.
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Sålänge hon inte är halt skulle jag släppt i hagen, det är bra att dem får röra på sig och hålla igång benet :)
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Jag skulle också släppt ut henne i hagen. Men det är som sagt nog bra att inte tvätta med sprit.
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Behövs verkligen ett bandage? Är det ficka?

Är inte hästen halt och det inte finns uppenbara risker går de ute som vanligt utan bandage. Sköljer ur smutsiga sår med vatten och inget mer. Blir de guckiga; tvål och vatten. Komplikationer brukar vi behandla utifrån hur de ser ut, men aldrig jodopax eller sprit om det inte är på uttryckliga ordinationer från veterinär. Mer skada än nytta.
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Håller med Lovisaleonora. Spolar med bara vatten och bandagerar INTE. Brukar aldrig bli några komplikationer då. De gånger sår blivit kladdiga och börjat lukta illa har varit när jag bandagerat, så numera gör jag aldrig det.
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Skulle låta henne gå i hagen.

Beroende på hur underlaget ser ut i hagen skulle jag ta beslutet om bandagering eller inte. OM hagen är lerig och lortig = skyddat
Lite regnvåt eller torr = oskyddat

Har stött på många som har bandagerat småsår i god tro och faktiskt gjort det hela så mycket värre.
 
Sv: snabbt svar önskas!! kolla hit!

Ett färskt sår ska du inte lägga spritbandage på. Hur ser det ut?

Twätta med twål och watten, bandagera lätt för att skydda mot smuts och låt hästen gå i hagen. Ew lite fet salwa under såret om det wätskar sig, dock inte på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 435
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 520
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 381
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp