Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade vi pallat rejäla hörn o jobbig tråd hade jag velat ha järn/altråd. Men de ska spännas satan o vi har lera. Har 10-12 stolpar väldigt långt nere (typ 1 m) i hörnen men det skulle inte räcka med vår mark.

Spänd järntråd tror jag är det minst farliga, den smäller av lättast. O dessutom leder den överlägset bäst.

Vi har 2 st 5 mm elrep o har hittat en lokal tråd o en fr svenska foder som verkar ok o har dragit om hela hagarna nu. Lagom kul o inse att tråden man köpte först tydligen inte var så bra som det lät... Syns ju bara när den varit uppe ett tag o blivit utsatt för uv.

Så tänk på hörnstenarna när ni stängslar!
 
Alutråden behöver inte dras som järntråd, vi hanterar den precis som elrep faktiskt. Och ska man ha bra smällar på vintern så behöver man ju tråd med lågt motstånd, och inget har lägre än aluminiumtråd. (och nej, jag säljer inte alu-tråd, är bara mycket nöjd användare sedan 10 år tillbaka)
 
Alutråden behöver inte dras som järntråd, vi hanterar den precis som elrep faktiskt. Och ska man ha bra smällar på vintern så behöver man ju tråd med lågt motstånd, och inget har lägre än aluminiumtråd. (och nej, jag säljer inte alu-tråd, är bara mycket nöjd användare sedan 10 år tillbaka)

Tack för korrigeringen :)
 
Stålbollarna (vad sjutton heter dom??) som man skurar kastrullerna med river ingenting. De är liksom mjuka, ja, prova får du se :)
Svinto skulle jag inte använda, de innehåller ju något medel.

Edit: En sådan här, de är mjuka och river ingenting
http://www.swedoffice.se/products-a-oe.php?id=32093

Tänkte också på dom bollarna, de är mjuka och jättebra men i längden sliter de nog endel i plasten. I längden blir även små repor fästen för bakterier. Men jag är nog arbetsskadad (kock) som tänker så :D

Skurar noga efter svinto, men de är bra för storrengöring :)
 
wpid-20150328_090008.jpg
Wow! Jag tycker du har fint redan nu haha :)
 
Ni som har gårdar som är lantbrukstaxerade, driver ni hästarna i lantbruket?
Har ni inkomst på lantbruket?
 
Ni som har gårdar som är lantbrukstaxerade, driver ni hästarna i lantbruket?
Har ni inkomst på lantbruket?

Vi har inte hästarna på lantbrukets verksamhet. Det var så mycket krångel. Man var tvungen att vara registrerad transportör hos Svenska jordbruksverket och det kostade.

Vi har annan inkomst som uthyrning av lokaler etc.
 
Nej, skattemyndigheten tyckte inte vår blygsamma avelsverksamhet var affärsmässig, så vi har inte hästarna i lantbruket. Vi har i dagsläget inte heller några andra inkomster, så lantbruket varken genererar eller gör av med några pengar just nu.
 
Jag kan inte se på tv när jag har strömmen till hagen igång. Både bild och ljud hackar. Hage och aggregat är ca 2 meter från tv-antenn (i längdledd, i höjdledd är det såklart längre).

Tror ni att den kan hjälpa att flytta aggregatet, eller är det eltråden som stör?
 
Ni som har gårdar som är lantbrukstaxerade, driver ni hästarna i lantbruket?
Har ni inkomst på lantbruket?

Vi kommer nog inte ha själva hästarna i verksamheten men om vi ex hyr ut boxar osv så kommer de ju bli som inkomst på gården. Vi har en del skog och en liten inkomst därifrån. Vi är dock väldigt nya på detta så tänkte kontakta en konsult som ska få hjälpa oss under året med detta så vi kan fylla i alla bilagor osv när vi deklarerar nästa år för de va ju en hel vetenskap! (Tackar för möjligheten med förlängt räkneskapsår denna gång vi deklarerade)
 
Jag kan inte se på tv när jag har strömmen till hagen igång. Både bild och ljud hackar. Hage och aggregat är ca 2 meter från tv-antenn (i längdledd, i höjdledd är det såklart längre).

Tror ni att den kan hjälpa att flytta aggregatet, eller är det eltråden som stör?
Sådär hade min vän det oxå. Vi hade hästarna hemma hos henne på somrarna, men när de skulle kolla på tv fick de alltid dra ut sladden till aggregatet. Vet inte om det kom på någon lösning, eller om de fortfarande har det så.
 
Jag har inte så mycket att komma med i stängselsnacket, så jag bjuder på två bilder från helgens pyssel i stället, göra egna tränshängare till sadelkammaren! Roligt och snyggt! =)

img_4641.jpg

img_46491.jpg

(den gröna färgen på väggen är ett senare projekt..) =)


Tycker du inte om 80-talsfärgen? Hela vårat fikarum på jobbet var samma gräsliga färg. :D
 
Jag har inte så mycket att komma med i stängselsnacket, så jag bjuder på två bilder från helgens pyssel i stället, göra egna tränshängare till sadelkammaren! Roligt och snyggt! =)

img_4641.jpg

img_46491.jpg

(den gröna färgen på väggen är ett senare projekt..) =)
Snyggt! :)
Jag har oxå tänkt göra egna hängare, och egna sadelhängare! Men vi får väl se vad det blir med det ;)! Mkt som ska göras!
 
Okej jag börjar :)

I december köpte vi en gård om 19 ha ( 6 ha bete resten skog, hustomt och en del servitut).
På gården har vi två befintliga boxar men håller på att renovera en ny stalldel där det blir 4 boxar.

På gång just nu är avmaskning och flytt av hästar från vinterhage till sommarhagar. Vi har ca 3-4 ha hagar och 2-3 ha där man tidigare tagit hö.
Vi funderar nu kring om vi ska ta eget hösilage från dessa ca 2,5 ha eller om vi ska stängsla upp och ta in lite fler beteshästar. Vi har en del mossa och man har inte gjort så mycket med markerna de senaste åren så jag skulle tro att det är rel magert bete och även blir magert hö/hösilage. Har fått lite priser och rent ekonomiskt är det inte jättemycket billigare att bala själv kontra att köpa in balat och klart från samma bondes marker. Men balar vi själva så är vi ju låsta till vad vi får in och kan vi inte göra något med kvalitén och kan inte välja näringsinnehåll osv, såklart.

Vi måste ha hösilage då vi båda är allergiska mot hö :p

Jag är inne på att stängsla upp allt och bara köra bete, iallafall i år. Jag har bara två hästar så kanske man får ta in någon ytterligare då för att beta av.

Hur gör ni andra?

OT: Vi är visst "grannar" du och jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
947
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 172
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp