Bukefalos 28 år!

Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt åttaliters flottörkoppar, har inte hunnit installera än och testkört men känns som en bra lösning jämfört med de vanliga vattenkopparna som är nu.

De ser ut som vanliga krubbor och känns mer inbjudande och lättdruckna än traditionella vattenkoppar.

Låter intressant läser jättegärna en utvärdering när du installerat! :)
 
Jag har sådana krubbor - kanonbra när de har skurats. Bara att ställa dit en hink under krubban och så släppa ut smutsen.

Dock kommer man inte åt problemet när det gäller att bära ut smutsvattnet.

/Lizzie

Åh så smart med krubbor med sådana!

Eftersom vi bygger om så skulle vi ju kunna ha slangarna i botten dragna rätt ut i avloppet. Då kan man ju även skura på plats, i med lite vatten skruva och släpp ut! Tänk så bra de hade kunnat bli att ha fördelen med hink men slippa bära!

Nackdelar med detta? Behöver vara isolerade slangar ifall det skulle bli väldigt kallt och och bli minus i stallet . Slangen kan lätt sätta igen om hästen är grisig?
 
Senast ändrad:
Jag har köpt åttaliters flottörkoppar, har inte hunnit installera än och testkört men känns som en bra lösning jämfört med de vanliga vattenkopparna som är nu.

De ser ut som vanliga krubbor och känns mer inbjudande och lättdruckna än traditionella vattenkoppar.

Det vore skönt med koppar av detta slag. Jag är avundsjuk på Er som kan/vågar ha sådana.
Måste själv ha koll på mängden de dricker, som sagt.
 
Ang elaggregat. Jag har aldrig ägt något och har ingen direkt erfarenhet.
Tips på bra önskas och vad ska man tänka på!

Har läst att det finns blixtskydd i vissa. Är det något man ska leta efter kanske?
Det ska räcka till hagar med 4 trådar (tror jag) för häst och får. Och stl blir kanske 2 hagar på ca 1 ha/hage och ca 600 m i omkrets/hage. Så 600*4*2 = 4800 m. Sen kanske båda hagarna inte kommer användas samtidigt iof. Men vad ska jag tänka på?
Någon som har ett enkelt, smidigt och bra nätaggregat att rekommendera, som skulle kunna funka för mitt behov?
Min tanke är att hitta ett vettigt för under 2000 kr.
 
Ang elaggregat. Jag har aldrig ägt något och har ingen direkt erfarenhet.
Tips på bra önskas och vad ska man tänka på!

Har läst att det finns blixtskydd i vissa. Är det något man ska leta efter kanske?
Det ska räcka till hagar med 4 trådar (tror jag) för häst och får. Och stl blir kanske 2 hagar på ca 1 ha/hage och ca 600 m i omkrets/hage. Så 600*4*2 = 4800 m. Sen kanske båda hagarna inte kommer användas samtidigt iof. Men vad ska jag tänka på?
Någon som har ett enkelt, smidigt och bra nätaggregat att rekommendera, som skulle kunna funka för mitt behov?
Min tanke är att hitta ett vettigt för under 2000 kr.

Jag är jättedålig på sådant här så jag brukar be pappa se ut ett som är bra men det jag kan säga är att snåla inte. Mitt nuvarande är nog snart inne på sitt tionde år och det kostade runt 3000kr när jag köpte det. Hellre betala mer och slippa köpa för ofta tänker jag. Jag har även kompletterat med ett batteridrivet aggregat för de småhagar jag gör på sommaren (som ligger så till att det inte finns vägguttag i närheten).
 
Ang elaggregat. Jag har aldrig ägt något och har ingen direkt erfarenhet.
Tips på bra önskas och vad ska man tänka på!

Har läst att det finns blixtskydd i vissa. Är det något man ska leta efter kanske?
Det ska räcka till hagar med 4 trådar (tror jag) för häst och får. Och stl blir kanske 2 hagar på ca 1 ha/hage och ca 600 m i omkrets/hage. Så 600*4*2 = 4800 m. Sen kanske båda hagarna inte kommer användas samtidigt iof. Men vad ska jag tänka på?
Någon som har ett enkelt, smidigt och bra nätaggregat att rekommendera, som skulle kunna funka för mitt behov?
Min tanke är att hitta ett vettigt för under 2000 kr.
Blixtskydd köper du separat det monteras mellan aggregatet och staketet.
Viktigare än längden på staketet är ju det sammanlagda motståndet i tråden (som ju givetvis blir större ju längre staketet är). Så om du vill ha fyra trådar bör du välja en tråd med så lite motstånd som möjligt eftersom det blir många meter. Det faktum att den lägsta tråden kommer långt ner med fyra trådar påverkar också - det kommer vara svårt att hålla undervegetationen helt borta. Med de förutsättningar du har skulle jag satsa på ett ganska kraftigt aggregat - om budgeten räcker till det eller inte har jag inte stenkoll på men det känns lite som gränsfall faktiskt. Men med fel tråd kan ni köpa hur kraftigt aggregat som helst, då spelar det ingen roll!
 
Något jag skulle vilja ha en bättre lösning på som jag tror är omöjlig är det här med hinkbärande.

Jag har ju hinkar, två per häst, istället för vattenkoppar. Eftersom jag har kolikhäst så vill jag ha koll på hur mycket de dricker.

På dagen vill jag ju byta vatten och skölja ur hinkarna men de är oftast mer än halvfulla och även om det bara är några meter att bära så är det två av de där dåliga lyften man bör undvika.
Fästena sitter relativt högt för att de inte ska ställa sig med fötterna i, vilket är väldigt populärt annars. Det andra är att det är ett sådant där fäste som sitter med en plastplatta mot väggen och man måste först lyfta framkanten på hinken och sedan vicka åt sidorna medan man står på tå för att man är kort och handtaget kommer högt upp.

Att springa med en skopa är skitjobbigt men det gör jag ibland när det är för mycket vatten kvar i hinkarna.

Fylla på fungerar jättebra i ena boxen som är precis vid kranen. Den andra måste man springa med fyra vattenkannor för att fylla.

Hur gör ni andra?
tömmer i skottkärran då jag mockar. har också 2 hinkar i varje box och det är långt ifrån ofta som de har druckit mer än hälften i varje hink.
:) vilket ju är bra, anledningen till 2 hinkar är ju att de ska ha tillgång till friskt vatten, och slippa dricka sörjan som blir på botten då de envisas med att doppa höet och lucernen i hinkarna :/.
 
en sak jag ska bygga nu och vill ha lite reflektion på, är att jag tänker göra vanliga vägg krubbor till transportkrubbor, fast ska ha dem i boxen ;).

transportkrubbor är ju så djupa och små, känns inte optimalt att ha i boxen pga den konstiga vinkeln som blir. men sen så är de ju så enkla att diska och skölja av varje dag :).

de gamla krubborna blev otroligt äckliga på bara några dagar så de monterades ner förra året, hade byttor på golvet tills ena hästen började ha i sönder dem på löpande band.
så nu har ena hästen en transportkrubba på väggen och andra hästen en bytta på golvet.

så tar man en vägg krubba och sätter på hakar på baksidan så får man en perfekt krubba ^_^ tänker jag i alla fall, vad tror ni om det?
 
@Buck Jag har vanliga gröna hinkar som knyts upp i ett snöre i boxen (den ena är unghäst och han binds alltid upp så att han får öva och bli riktigt trygg med det). De tas alltid bort när det ätits upp. Snöret hänger kvar men hinkarna tas bort.

Angående vattenhinkar och vad som är enklast att ha, har jag 40 l vattentunnor ståendes i boxen.
Om jag sopar i stallet är de tomma, står upp och ner i boxen tills dammet lagt sig, öppnar dessutom upp så att det blir tvärdrag efteråt.
Är det mycket vatten kvar i dem så tar jag en annan hink och fyller, häller ut, för att sedan ta tunnan och spolar ur.
Har även en spagettislev för att ta ur hö o.s.v. då de sällan blir äckliga i bottnen. Därför tömmer jag ur dem varannan dag och spolar, varannan fylls de bara på.
 
tömmer i skottkärran då jag mockar. har också 2 hinkar i varje box och det är långt ifrån ofta som de har druckit mer än hälften i varje hink.
:) vilket ju är bra, anledningen till 2 hinkar är ju att de ska ha tillgång till friskt vatten, och slippa dricka sörjan som blir på botten då de envisas med att doppa höet och lucernen i hinkarna :/.

Hur får allt vatten plats i skottkärran? :p Aldrig ens tänkt att de är en möjlighet men de är klart kanske supersmart! :) :)
 
@Buck Jag har vanliga gröna hinkar som knyts upp i ett snöre i boxen (den ena är unghäst och han binds alltid upp så att han får öva och bli riktigt trygg med det). De tas alltid bort när det ätits upp. Snöret hänger kvar men hinkarna tas bort.

Angående vattenhinkar och vad som är enklast att ha, har jag 40 l vattentunnor ståendes i boxen.
Om jag sopar i stallet är de tomma, står upp och ner i boxen tills dammet lagt sig, öppnar dessutom upp så att det blir tvärdrag efteråt.
Är det mycket vatten kvar i dem så tar jag en annan hink och fyller, häller ut, för att sedan ta tunnan och spolar ur.
Har även en spagettislev för att ta ur hö o.s.v. då de sällan blir äckliga i bottnen. Därför tömmer jag ur dem varannan dag och spolar, varannan fylls de bara på.
Mina hästar har en hel del lucern hack och äter långsamt :p, de får också kvällsmaten kl 23 vanligtvis så har igen lust att vänta 2 timmar på att de ätit upp :rofl:.
Vill inte ge ur vanlig hink då det blir en så onaturlig vinkel
 
Mina hästar har en hel del lucern hack och äter långsamt :p, de får också kvällsmaten kl 23 vanligtvis så har igen lust att vänta 2 timmar på att de ätit upp :rofl:.
Vill inte ge ur vanlig hink då det blir en så onaturlig vinkel
Jag gillar vanligt hink för att jag tycker det ger mer naturlig vinkel. :D Hänger den rätt lågt och är den stor och rund så kan de äta lite mer avslappnat. Men annars är det ju bäst på marken.
Beroende på box storleken hade jag satt in ett däck och satt en mattunna där.
 
Jag har triangulära svarta plasthinkar. Hos de som är lugna iboxen står de på golvet i ett hörn, då ett hörn är 90grader på hinkarna så de står stadigt. Hos den som gräver mycket hänger den på väggen. Häller också ut i skottkärran om det bara är lite kvar. Annars häller jag utomhus och diskar och fyller. Varannan dag fiskar jag bara ur hö och toppar upp. :)

Har satt upp vattenkoppar men ångrade mig och kopplade aldrig in. En av dem dricker inte då och dessutom hörs det i huset om vattenpumpen går så inge kul om de skulle leka med kopparna hela nätterna.
 
Vill tipsa alla som har kallstall eller lösdrift som jag. Det bästa jag köpt till mina hästar är en Thermobar! Frostfritt vatten hela vinterna, väl värt pengarna. De har även trekantiga som man kan sätta upp i box och de ska ha plugg i botten till tömning :)
 
Vad har ni förresten för lösningar på utfodring av grovfoder utomhus? Vi har byggt "lådor" på fötter med fyra hörnstolpar och tak som vi hänger nät i, men jag är hela tiden på spaning efter nya smarta lösningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 018
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp