Snackistråd eget stall/gård del 2

Thermobar verkar kunna hantera det iaf (dvs min har blivit tom.

Har nedgrävt vatten och kabel till den så slipper bära. Sitter fast i nedslagen stolpe med spännband och står på en halvpall.

Bra för jag har 3 hästar och risken är ju att den blir tom under tiden man är på jobbet.
Jag kommer ha så nära till vatten så det behövs inte grävas.

Mina Thermobars har blivit tomma då och då och de har inte gått sönder av annat än att en broddad häst har ställt sig i den O_o

Av den anledningen så har vi byggt en pall/krage till den. Elkabeln har jag liggande på marken och fyller mha vattenslang som jag förvarar inne i sadelkammaren. Den står alltså kant i kant med staketet.

Skönt att veta att dom verkar hålla att bli tomma. =)
Jag måste nog göra någon palllösning runt oavsett då min ena häst leker med allt som går. Då går det att ha kabeln "bakom" det mot staketet.

tack för svaren =)
 
Hästarna har nu fått flytta in till lösdriftshagwn. De verkar gilla lösdriften mycket mer nu när den blivit så luftig och takhöjden inte är precis på gränsen till tillåten längre. Och skönt för mig med platta under då det underlättar mockning.
Och de har spån, med en kant med tugghalm.
Isisen är 25% grävling så betydligt mer smidigt att mocka i spånet.


DSC_0048.JPG
 
Hästarna har nu fått flytta in till lösdriftshagwn. De verkar gilla lösdriften mycket mer nu när den blivit så luftig och takhöjden inte är precis på gränsen till tillåten längre. Och skönt för mig med platta under då det underlättar mockning.
Och de har spån, med en kant med tugghalm.
Isisen är 25% grävling så betydligt mer smidigt att mocka i spånet.


Visa bifogad fil 37444
Lösdriften förut..
IMG_20170613_135245125.jpg
 
Hästarna har nu fått flytta in till lösdriftshagwn. De verkar gilla lösdriften mycket mer nu när den blivit så luftig och takhöjden inte är precis på gränsen till tillåten längre. Och skönt för mig med platta under då det underlättar mockning.
Och de har spån, med en kant med tugghalm.
Isisen är 25% grävling så betydligt mer smidigt att mocka i spånet.


Visa bifogad fil 37444

Fint det blev 😁
 
Värmebaljor har jag lite frågor om.
Kan dom bli tomma på vatten utan att gå sönder? För i förra stallet så fanns det värmebaljor till lösdriften och det var noga med att de aldrig skulle vara för lite vattten kvar i dom.
Hur förankrar man dom enklast. Jag vill helst ha thermobar eco 65 liter.
Måste man gräva ner kabeln?
De med termostat (termobar) klara att bli tomma. Alla fall våra gör det. Men är tveksam till om de utan termostat (typ bole och liknande) klarar det eftersom att det går ut full värme hela tiden i dem, alla fall inte någon längre stund i milt väder. Är de många minusgrader spelar det nog ingen roll.
 
De med termostat (termobar) klara att bli tomma. Alla fall våra gör det. Men är tveksam till om de utan termostat (typ bole och liknande) klarar det eftersom att det går ut full värme hela tiden i dem, alla fall inte någon längre stund i milt väder. Är de många minusgrader spelar det nog ingen roll.
Aha då förstår jag. I förra stallet var det sånna utan termostat
 
Ni som har eget stall/gård. Hur är det med era förhållande till era grannar/skogsägare när ni rider ut i skogen?
Det verkar vara rätt nödvändigt att hålla sig väl med skogsägaren som äger marken vi rider på? Senast jag höll på med hästar,så kom den ena förbuds skylten upp efter den andra och till slut hade man ingenstans att rida....Till slut blev vi tvungna att flytta hästen från det stallet:(. Om jag nu ska skaffa hästar till min gård,måste jag ju förhålla mig till denna fråga tyvärr.....Tankar om detta?:)
 
Ni som har eget stall/gård. Hur är det med era förhållande till era grannar/skogsägare när ni rider ut i skogen?
Det verkar vara rätt nödvändigt att hålla sig väl med skogsägaren som äger marken vi rider på? Senast jag höll på med hästar,så kom den ena förbuds skylten upp efter den andra och till slut hade man ingenstans att rida....Till slut blev vi tvungna att flytta hästen från det stallet:(. Om jag nu ska skaffa hästar till min gård,måste jag ju förhålla mig till denna fråga tyvärr.....Tankar om detta?:)

Vi rider var som helst men är försiktiga under den tiden det är mjukt i marken. Lerigt och mjukt förstör så himla mycket. Jag skulle inte vilja att folk red över vår mark under den tiden.
Som tur var har vi relativt mycket grus-, asfalt- och sprängstensvägar att vara på att det under vissa tider på året går att rida relativt långt ändå.
Det tråkiga då är att det kan bli samma väg bort som hem men det är ju bara att gilla läget.

En markägare har jag frågat eftersom hans traktorvägar går lite annorlunda än andras. De är inte helt preparerade, går längs med en åker och sedan bakom hans kostall.
Jag frågade och det var ok för honom men jag klargjorde också att jag inte rider när det är mjukt och/eller lerigt. Det skulle vara ganska illa nämligen då det är längs med åkern på värsta stället.

Ta hänsyn med andra ord.
 
Vi rider var som helst men är försiktiga under den tiden det är mjukt i marken. Lerigt och mjukt förstör så himla mycket. Jag skulle inte vilja att folk red över vår mark under den tiden.
Som tur var har vi relativt mycket grus-, asfalt- och sprängstensvägar att vara på att det under vissa tider på året går att rida relativt långt ändå.
Det tråkiga då är att det kan bli samma väg bort som hem men det är ju bara att gilla läget.

En markägare har jag frågat eftersom hans traktorvägar går lite annorlunda än andras. De är inte helt preparerade, går längs med en åker och sedan bakom hans kostall.
Jag frågade och det var ok för honom men jag klargjorde också att jag inte rider när det är mjukt och/eller lerigt. Det skulle vara ganska illa nämligen då det är längs med åkern på värsta stället.

Ta hänsyn med andra ord.
Jag håller fullständigt med att man inte rider över någons åker eller plantering, det var små vägar inne i skogen jag tänkte på:). Speciellt när ingen använder den lilla vägen som ridväg,utan jag blir den första i såfall. Men jag får väl höra med skogsägaren. Men förresten Allemansrätten borde väl gälla inne i skogen? Vore så tråkigt om man får ett nej om man frågar skogsägaren.....:(. Det skulle i princip betyda att skogsägaren bestämmer om jag kan skaffa häst eller inte.....jag kan inte skaffa häst om jag ej kan använda dessa enorma skogar som finns här i kring.
 
Jag håller fullständigt med att man inte rider över någons åker eller plantering, det var små vägar inne i skogen jag tänkte på:). Speciellt när ingen använder den lilla vägen som ridväg,utan jag blir den första i såfall. Men jag får väl höra med skogsägaren. Men förresten Allemansrätten borde väl gälla inne i skogen? Vore så tråkigt om man får ett nej om man frågar skogsägaren.....:(. Det skulle i princip betyda att skogsägaren bestämmer om jag kan skaffa häst eller inte.....jag kan inte skaffa häst om jag ej kan använda dessa enorma skogar som finns här i kring.

Fast nu får du nog läsa mitt inlägg igen. Jag har inte skrivit någonstans att det jag menar är över åkrar och planteringar. Det är inte tillåtet överhuvudtaget och faller inte inom allemansrätten. Varför skulle jag ens mena det?

Jag menar som du, skogsvägar, stigar och vägar. Undantaget (där jag faktiskt frågade) gällde en traktorväg runt en åker, dvs varken åker eller plantering men som ligger lite annorlunda.

Jag skulle inte fråga om jag får rida på skogsvägarna/stigarna eftersom de, som du skriver, faller inom allemansrätten. MEN, jag skulle ändå inte rida på de vägarna om det var lerigt och/eller extremt mjukt eftersom det förstör under den tiden.
 
Ni som har eget stall/gård. Hur är det med era förhållande till era grannar/skogsägare när ni rider ut i skogen?
Det verkar vara rätt nödvändigt att hålla sig väl med skogsägaren som äger marken vi rider på? Senast jag höll på med hästar,så kom den ena förbuds skylten upp efter den andra och till slut hade man ingenstans att rida....Till slut blev vi tvungna att flytta hästen från det stallet:(. Om jag nu ska skaffa hästar till min gård,måste jag ju förhålla mig till denna fråga tyvärr.....Tankar om detta?:)
Man börjar med att hälsa på skogsägarna och öppna en dialog om hur de ser på ridning. Berättar att man rider med försiktighet, om det finns några stigar eller traktorvägar etc de kan rekommendera och även om det finns några ställen där de inte vill att man rider alls.
Hyggen är en klassiskt grej där man inte får eller ska rida. Det finns ofta nyplanterad skog där och de tär lätt att råka trampa ned en planta--
 
Jag håller fullständigt med att man inte rider över någons åker eller plantering, det var små vägar inne i skogen jag tänkte på:). Speciellt när ingen använder den lilla vägen som ridväg,utan jag blir den första i såfall. Men jag får väl höra med skogsägaren. Men förresten Allemansrätten borde väl gälla inne i skogen? Vore så tråkigt om man får ett nej om man frågar skogsägaren.....:(. Det skulle i princip betyda att skogsägaren bestämmer om jag kan skaffa häst eller inte.....jag kan inte skaffa häst om jag ej kan använda dessa enorma skogar som finns här i kring.
Det svåra med allemansrätten och ridning är ju begränsningen att man får rida på annans mark om man inte åsamkar skada på den. Det kan ju diskuteras huruvida regelbunden ridning på en stig kan tänkas skada trädens rötter. Där kanske man gör olika bedömning och om det är en med dåliga erfarenheter av hänsynslösa ryttare som kanske förstört unga träd eller liknande så är de kanske mer negativt inställda.
Vi har en som satt upp skyltar på sin traktorväg, där han ändå kört traktor.
Har dock inte orkat prata med honom då vi har andra mer generösa skogsägare omkring...
 
Fast nu får du nog läsa mitt inlägg igen. Jag har inte skrivit någonstans att det jag menar är över åkrar och planteringar. Det är inte tillåtet överhuvudtaget och faller inte inom allemansrätten. Varför skulle jag ens mena det?

Jag menar som du, skogsvägar, stigar och vägar. Undantaget (där jag faktiskt frågade) gällde en traktorväg runt en åker, dvs varken åker eller plantering men som ligger lite annorlunda.

Jag skulle inte fråga om jag får rida på skogsvägarna/stigarna eftersom de, som du skriver, faller inom allemansrätten. MEN, jag skulle ändå inte rida på de vägarna om det var lerigt och/eller extremt mjukt eftersom det förstör under den tiden.
Ja, vi har en traktorväg rakt över en åker som är en genväg bortåt för bönderna som vi fått okej att rida på när det inte är blött (då vill man för den delen ändå inte rida där, för då är den leran väldigt hal).

Härligt när dialogen gör att man får använda sådant. Hade itne vågat rida på den "vägen" utan lov.
 
Nu har vi haft betongplattan ”i bruk” ett par veckor och jag är jättenöjd! Nu har ju inte den leriga säsongen riktigt kommit igång än men man anar ju redan nu hur mkt mer lättjobbat och fräscht det kommer vara!
Hästarna har kommit in och rundat höbalen en gång i full galopp utan att halka också, så det är ju bra! 🙄😄
E8345B6B-DCFC-4F30-B3D6-05A30F07CE24.jpeg
 
Ni som är igång och bygger och ändrar.. någon som vet om man behöver bygglov för att göra om en gammal stallbyggnad?

Det finns alltså en befintlig byggnad idag som jag skulle vilja inreda till häststall. Inget bygglov registrerat på den gamla byggnaden så antar att den var bygglovsbefriad iom lantbruksfastighet.

Söker ni bygglov för allt?
 
Ni som är igång och bygger och ändrar.. någon som vet om man behöver bygglov för att göra om en gammal stallbyggnad?

Det finns alltså en befintlig byggnad idag som jag skulle vilja inreda till häststall. Inget bygglov registrerat på den gamla byggnaden så antar att den var bygglovsbefriad iom lantbruksfastighet.

Söker ni bygglov för allt?
Enklast är att mejla kommunen och fråga. Tråkigt svar, men.. Jag har mejlat ifråga om nybygge och det var inte säkert, utan fick fylla på med uppgifter och det skulle diskuteras på/ med andra förvaltningar (?) och de ska återkomma.
 
Fick fakturan på min värmebalja idag så antar att den är påväg! Stod 4 veckors leveranstid men den verkar komma tidigare då :)

Är så glad att vi fixade duk och grus/sand vid grinden mellan hagarna, in till och inne i shettisens fodringshage och vid stora grinden. Nu har det inte varit superlerigt än men det märks stor skillnad ändå och det är himla skönt för både mig och hästarna!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 059
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
594
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 348
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp