Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

Hur är din häst att hantera @zanque , som stått på boxvila så länge? Eller någon annan som har tips?

Murre var rentav farlig idag, stod med på bakbenen än alla fyra och slog väldigt mycket med frambenen (rastypiskt, men man försöker ju att inte trigga det) och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela.
Släppte honom lös på ridbanan så att han fick rusa av sig det värsta på bra underlag och efteråt lugnande han sig lite..
 
Hur är din häst att hantera @zanque , som stått på boxvila så länge? Eller någon annan som har tips?

Murre var rentav farlig idag, stod med på bakbenen än alla fyra och slog väldigt mycket med frambenen (rastypiskt, men man försöker ju att inte trigga det) och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela.
Släppte honom lös på ridbanan så att han fick rusa av sig det värsta på bra underlag och efteråt lugnande han sig lite..

Totalt livsfarlig, stegrar, sparkar, bockar och springer över en. Drar eller slår man till henne så attackerar hon. Jag fick börja gå promenader med henne i januari och de första två veckorna var hon drogad men ändå vild. Sen stod jag ut ytterligare två veckor men efter att hon sprungit över mig och lyckats sparka mig i ryggen så fick jag nog. Satte på tömkörningsgrejor och gick bakom istället. Fungerar mycket bättre, visst att hon kan stegra eller hoppa iväg då och då men inte alls lika mycket som när jag leder. Till och från hagen är hon hyffsat lugn och man behöver inte ha livet som insats. När man borstar och sånt är hon lugn.
 
Totalt livsfarlig, stegrar, sparkar, bockar och springer över en. Drar eller slår man till henne så attackerar hon. Jag fick börja gå promenader med henne i januari och de första två veckorna var hon drogad men ändå vild. Sen stod jag ut ytterligare två veckor men efter att hon sprungit över mig och lyckats sparka mig i ryggen så fick jag nog. Satte på tömkörningsgrejor och gick bakom istället. Fungerar mycket bättre, visst att hon kan stegra eller hoppa iväg då och då men inte alls lika mycket som när jag leder. Till och från hagen är hon hyffsat lugn och man behöver inte ha livet som insats. När man borstar och sånt är hon lugn.
Oj så livat!
Jag tycker min är jättejobbig som inte ens står på boxvila utan går i hage. Hon sparkar, vandrar och gnäggar hysteriskt så fort någon annan häst lämnar stallet, men hon är snäll att sköta och pyssla hittills. Kanske lite bufflig men jag säger till på skarpen, blir tokig om jag känner att hästen är påväg att trycka till mig.
 
Totalt livsfarlig, stegrar, sparkar, bockar och springer över en.

Ungefär som min fast jag har lyckats lära honom att reagera mest bortåt. Bara att han ibland kommer på två ben och viftar med frambenen mot mig som jag tycker det blir riktigt jobbigt...... :crazy:

Har problem redan när han kommer ut från stallet så tömkörning hade nog inte funkat för mig :down:
Annars var det en bra idé jag ska ha i bakhuvudet!

Att leda till och från en hage hade nog varit vansinne så just nu är min tanke boxvila tills han får komma ut på lösdriften igen :angel: Men ska ha avstämning med veterinären imorgon igen :)
 
Min tog boxvilan med ro. Står på lösdrift egentligen så trodde aldrig att hon skulle klara att stå i stallet själv så länge, nu var det alltid en häst inne under natten och några timmar på dagen, visst gnägga hon lite ledsamt när de gick ut men hon fick aldrig tokryck. Sen byggde vi en utebox i lösdriften med en minimal hage utanför så hon kunde vara ute med de andra. I början när jag ledde in henne i stallet för att kunna mocka ute så var det med livet som insats och då var det ändå inte många meter det handlade om men hon lugnade sig med det efter ett tag. Nu när hon får gå på hela stallplanen så är det bara att öppna dörren och släppa ut :up: Sen blir det lite problem när de andra ska ha in sina hästar, antingen får de flytta på min eller gå runt typ hela gården till andra ingången :angel:

Jag tömkör direkt från stallgången och så ut :D När vi kommer tillbaka från tömpromenaden så kan jag hänga upp tömmarna och leda in henne i stallet som vanligt. Det gäller att komma på sina knep.
 
Jag hittade min stora med blodig hov i hagen idag. Vid närmare inspektion såg det mer dramatiskt ut än det var, hon måste ha trampat/sparkat sig själv i kronranden, bara en liten rispa men det hade blött en del och var lite varmt och svullet upp mot kotan. Spolade med kallt vatten i en halvtimme, då la sig svullnaden och värmen. Håller tummarna att det fortfarande ser bra ut imorgon. Men alltså, den klumpen man får i magen och bara "Vad har hästskrället NU gjort?!?". Tydligen levde hon rövare imorse vid utsläppet och studsade omkring en del i sin lilla sjukhage. Hon som varit så duktig och hållit sig lugn det senaste. Kanske var det snö i april som fick henne att flippa ur lite, vem vet.

Hon var förövrigt också lite halvt livsfarlig att hantera första tiden efter boxvilan (hon stod 7 veckor på box). Nu är hon i vanliga fall en ganska lugn häst så för hennes del la det sig efter ett par veckor med daglig rodeo i sjukhagen. Vi fick ha kedja över nosen till och från hagen, hon är tack och lov inte den som stegrar sig, men däremot drar hon iväg, kickar och bockar hon så hovarna flyger åt alla håll och det är inte kul det heller. Jag har fortfarande hjälm på huvudet och träns med lina på henne när vi går våra rehab-promenader, jag tappade henne en gång precis i början när vi bara hade grimma och grimskaft. Hon bara stack och det tog nästa en halvtimme att få fatt henne igen, vet det laget var hon rejält stressad och hade sprungit och hoppat sönder varenda yta på hela anläggningen. Det var en adrenalinrusch jag gärna undviker i fortsättningen, om man säger så. Men hon har som sagt hållit sig på mattan den senaste tiden, så det är ju jätteskönt att hon börjar bli sig själv igen :).
 
Tyra var stökig i boxen och på gången de första veckorna. Stod på bakbenen, härjade och for. Och slog upp massa sår på sig själv inne i boxen på något sätt. Men nu har hon funnit sig i läget.. Är lugn, blir glad när man kommer och när något "spännande" händer. Hon har stått på box sedan den 18:e april så hon är uppe i några veckor nu. Vi har ännu inte fått godkänt att aktivera henne med promenader eller liknande, är ju ganska nyopererad ( 1 vecka sedan nu) men vi har gått utanför stallet och pillat lite i gräset. :)

Hon känns lite deppig och har ätit rätt dåligt, men försöker göra livet lite roligare för henne genom att umgås mycket. Hoppas hon snart får godkänt för sjukhage.
 
Jag känner mig som världens sämsta och mest egoistiska människa också som är så himla ledsen och deppig över denna situation med skadan. :( Jag har ju min häst kvar, hon lever och står i stallet. Hon kommer förhoppningsvis ge mig ett fint föl nästa sommmar och det finns en chans att hon blir ridhäst igen.

Men jag känner att jag inte vet hur jag ska bete mig för att inte deppa ihop totalt. Jag vill träna och förbättras, planera träningsupplägg, lasta och åka iväg på träningar, känna den här fantastiska känslan när man kliver av efter ett pass och hästen är värd en miljon.

Dagarna kretsar ju fortfarande runt denna älskade lilla häst, men på ett helt annat sätt. Medicineringar, lägga om bandage, tempa, oroa sig för svullnad, oroa sig för att hon äter dåligt osv. Hinner i princip jobba, äta och ta hand om Tyra. Ingen energi eller glädje för något. Man gör det för att man måste, men den här viktiga energikällan som hästägandet varit för mig, är utbytt mot en energislukare. :cry:
 
@Reykur Det är ok att känna så!!
Nu är min Murre inte allvarligt skadad men för drygt ett år sedan var jag i samma situation med min ponny.

De flesta av oss äger ju häst för att få rida och inte "bara" för att vi älskar våra hästar. Det är en svår känsla men det är inte onormalt att känna så.

Vet tyvärr inte vad man ska göra åt det :(
Min häst blev utdömd..
 
Min sambo föreslog att vi ska börja titta på unghästar till hösten, vilket var en glädjande tanke en stund. Sedan insåg jag väl typ att jag går på mammaledigt i juni och hästen just nu är svindyr i drift, sparkontot läcker sakta men säkert. :p Vad ska pengarna till en fin treåring komma ifrån? :cool:
 
Jag känner mig som världens sämsta och mest egoistiska människa också som är så himla ledsen och deppig över denna situation med skadan. :( Jag har ju min häst kvar, hon lever och står i stallet. Hon kommer förhoppningsvis ge mig ett fint föl nästa sommmar och det finns en chans att hon blir ridhäst igen.

Men jag känner att jag inte vet hur jag ska bete mig för att inte deppa ihop totalt. Jag vill träna och förbättras, planera träningsupplägg, lasta och åka iväg på träningar, känna den här fantastiska känslan när man kliver av efter ett pass och hästen är värd en miljon.

Dagarna kretsar ju fortfarande runt denna älskade lilla häst, men på ett helt annat sätt. Medicineringar, lägga om bandage, tempa, oroa sig för svullnad, oroa sig för att hon äter dåligt osv. Hinner i princip jobba, äta och ta hand om Tyra. Ingen energi eller glädje för något. Man gör det för att man måste, men den här viktiga energikällan som hästägandet varit för mig, är utbytt mot en energislukare. :cry:


Känner igen det där alltför väl. Vet inte hur mycket jag har gråtit över min häst det senaste året. Gråter för att jag måste till stallet, medan jag cyklar till stallet, när jag är där och sen när jag cyklar hem. Känns som jag gråter konstant. Gör ju inte saken bättre att jag redan är deprimerad. Stallet har alltid varit min frizon där jag kan släppa allt och bara få må bra, nu ger det bara ännu mer ångest. Det är verkligen inte kul längre. Men jag älskar henne över allt annat och vill inte ta bort henne innan veterinären säger att vi gjort allt vi kan.
Jag har ett par andra hästar jag får rida i princip när jag vill men finner inte så mycket glädje i det heller. Det är ju min häst jag vill rida och utvecklas med.
 
Jag står för första gången i mitt liv med lite mer skadad häst än "småblessyrer" och känner ett behov av att ha lite utbyte av andra i samma situation.

Tänker att vi kan peppa och stötta och gnälla och glädjas med varandra. :) Vilka fler står med skadade hästar? Vad har hänt, hur ser prognosen och konvalecenttiden ut? Hur känns det för er?

Min pälskling vrickade vb för nästan 2 v sen. Det läkte på några dagar. Men han har ett lite defekt bakknä hb med avplanade kondyler(ingen riktig skålning i knäet utan platt och därmed överrörligt och lite känsligt).
Bakknäet tålde inte att han snedbelastat. Så han fick en svag hälta, ca 1/2 grad, på det benet. Vi åkte till vet som sprutade knä.
Samma sak har hänt för ca 3-4 år sen då han trampade in en pinne i vb och hb pajade. Då räckte en sprutning.
Så jag hoppas på samma nu. Han är i övrigt i bättre form nu än då.
Vi ska hålla oss i sjukhage tom lör. Och skrittmotion i 3 v innan jag får köra igång.
Är han inte ok då ska jag ringa vet.

Min häst är som en bordercollie i skallen. Så nu utan rejäl hage och framför allt utan riktig träning är han vansinnigt understimulerad.
Han är alltid mycket häst. Men nu är det lite synd om honom. Han går inte på mig eller försöker dra. Men fokuset är väldigt splittrat, han är stressad och det formligen strålar energi ur honom.
Han får lite extra mycket av en olja som tar udden av den värsta hysterin. Inte för att han inte går att hantera. Utan för att han inte ska hetsa runt i sjukhagen.

Jag är redan uttråkad. Så jag förstår er som hållit på mycket längre och misströstar ibland!
 
Min häst är som en bordercollie i skallen. Så nu utan rejäl hage och framför allt utan riktig träning är han vansinnigt understimulerad.
Han är alltid mycket häst. Men nu är det lite synd om honom. Han går inte på mig eller försöker dra. Men fokuset är väldigt splittrat, han är stressad och det formligen strålar energi ur honom.
Han får lite extra mycket av en olja som tar udden av den värsta hysterin. Inte för att han inte går att hantera. Utan för att han inte ska hetsa runt i sjukhagen.

Jag är redan uttråkad. Så jag förstår er som hållit på mycket längre och misströstar ibland!

Vad för olja? Min häst också variant bordercollie har idag övat levader i boxen hela dagen på sitt trasiga bakben som hon hävdar är helt nu.. Hon ska stå minst 3 v till på box och sedan kan hon få gå ut i sjukhage.. Där hon inte heller bör typ galoppera på stället eller studsa omkring som hon gärna gör :/
 
Antar att jag passar in här... Sitter med en långtidsskadad häst. Allt gick så bra och vi tävlade och tränade för fullt när hon för 4 år sedan blev halt och ett klinikbesök visade spatt ena bak. Som sedan blev kotledsinflammation i ena fram och i andra fram och när vi äntligen börjat sätta igång igen så kom nästa bakslag och efter rejs i hagen med kompis så stod hon senskadad. Visserligen ytligt men ändå. Ny vila. Och skritt vid hand för att främja läkning. Började rida lite, fick mugg från h-vetet. Därefter fång. Blev frisk från allt inkl. senskadan. Den är såpass utläkt att den inte längre syns på ultraljud. Fången fick vi under kontroll och hon kan t.o.m gå på "bete" om hon vänjs in oerhört noggrant och bara går på gräs från andra halvan i Juli. Vi kom igång igen och kunde mot alla odds börja träna lite. Och kom ut på 2 tävlingar när hon helt plötsligt inte kändes ok igen. Klinikbesök visade spatt i andra bakbenet. Väntat, men tråkigt. Hästen är av sådan ras att spatt är mer regel än undantag. Dessutom överbyggd bak. Veterinären dömde ut då hon tyckte att det var meningslöst att behandla med sikte på att tävla på den nivån vi befann oss. Vi började planera avlivning och kanske ny häst. Fick kalla fötter. Hästen verkade ju så frisk trots allt? Glad, busade, verkade vilja leva. Haltade, men bara lite. Tog henne till en annan veterinär som är expert på spatt. Gjorde 2-3 behandlingar och sedan sade försäkringsbolaget stopp eftersom kliniken inte gör böjprov. Det blev för dyrt att stå behandlingarna själv så tog hästen till samma klinik som dömde ut. Det visade sig att hästen i princip var bra?! En behandling till på spatten och vid nästa återbesök blev hästen friskförklarad men av en tillfällighet märkte vi att hon inte verkade ok i ena fram??? Vad var detta? Veterinären böjde och visst haltade hon. Ny behandling och där står vi idag. Nu har hon vilat i 3 månader och visst, hälsan är inte påtaglig, syns faktiskt knappt, om du springer med henne rakt fram. På volt däremot, men bara i ena varvet, så syns det. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra då veterinären inte verkade veta vad det ens kunde vara...

Så, jag funderar på nytt klinikbesök men vet inte vart jag ska vända mig. Just nu vilar hästen, går i hage och vi promenerar tills jag funderat klart. Hästen verkar nöjd. Jag är inte riktigt lika nöjd. Suck...
 
Min är smått uttråkad, hon hade plockat av sig täcket igår (lämpligt när det var snöstorm på morgonen.. Jag hoppas att hon inte gjort det förrän på em). Tyvärr drog hon av båda bogspännena..

Vi är ute och betar lite på eftermiddagarna och hon är rätt pigg nu, flyger iväg för minsta lilla och letar verkligen efter grejer att hoppa för.

På fredag är det återbesök, blir intressant...
 
Vad för olja? Min häst också variant bordercollie har idag övat levader i boxen hela dagen på sitt trasiga bakben som hon hävdar är helt nu.. Hon ska stå minst 3 v till på box och sedan kan hon få gå ut i sjukhage.. Där hon inte heller bör typ galoppera på stället eller studsa omkring som hon gärna gör :/

Det är en australiensisk olja gjord på rice-bran. Den heter Hygain RBO. Den kostar en slant. Men är dryg.
Jag fick den första iom att sambon säljer den. Jag är också så enormt skeptisk till allt utom normal foderstat och träning(jobbar själv som tränare och är väl yrkesskadad :P). Men jag tycker jag fick så bra resultat av den att jag nu köper den. Smart drag av honom.. Som knarklangare: "first one's free" liksom.. ;)
Min häst har musklat på sig som bara den av oljan. Utöver då att han dämpas något i humör.
Jag vet att man fått goda resultat på stökiga hingstar som varit så i gasen att de inte kunnat lägga på sig eller varit riktigt hanterbara.
Men jag vågar inte garantera att det fungerar för alla. Jag har för lite kunskap om den än så länge. Och foder är ju inte mitt fält heller.
Jag vet att @Jfrelin upplever samma effekt på mentaliteten med sin reaktiva sak som jag gör med min på oljan.
 
Min är smått uttråkad, hon hade plockat av sig täcket igår (lämpligt när det var snöstorm på morgonen.. Jag hoppas att hon inte gjort det förrän på em). Tyvärr drog hon av båda bogspännena..

Vi är ute och betar lite på eftermiddagarna och hon är rätt pigg nu, flyger iväg för minsta lilla och letar verkligen efter grejer att hoppa för.

På fredag är det återbesök, blir intressant...

Min är också uttråkad, står och studsar i boxen och är allmänt full av tok. När jag tog ut henne på gången igår såg hon en öppen stalldörr och tog sats och sprang. :crazy: Fick stopp på henne tack och lov annars hade hon nog sprungit sönder något nytt i benet..

Idag kom räkningen för operationen, blev mindre än jag trodde! Den landade på totalt 20000 varav försäkringsbolaget betalar 15. :p Diagnosen är på "veterinärspråk":

"Aseptisk bennekros i tarsalben, avsprängningsfraktur i tarsalben distalt/kaudalt, traumatiska samt mekaniska skador i sena, senskida samt bursa"

Kunde hon inte nöjt sig med bara EN av dessa grejer? :cool:
 
IMG_20160429_085943_zpslb1kfj7l.jpg


Vandrande reklampelare. :cool: Kan det göra något för läkningen så känns det värt. :D
 
Murre har jag fått ha en del på ridbanan för att "rasta av honom" så att han ska gå att hantera. Han går ute på lösdriften igen och tack gode gud för att boxvilan är över!

7_57225fa29606ee2e181102e6.jpg

Mycket power i den där hästen..
namnlost-2_57225e109606ee1d895e9e09.jpg


Japp, han håller på så med ryttare på ibland också ;)

wp_20160428_12_34_03_pro_572309eaddf2b355080d711a.jpg


Så här såg såret ut när jag bytte bandage. Enligt veterinären läker det jättebra :up:
 
Står med en hovbensfraktur typ I höger fram. Oklart om den är i leden då den är långt ut på yttersidan. God prognos. Gipsad. Är inne på första boxvilan, ÅB 3 juni. 6-8 månaders konvalescens. Hoppas på sjukhage efter ÅB. Skadan skedde 8 mars, vilket vi då trodde var hovböld/läderhudsinflammation, skoddes med sulor och skulle vara bättre efter 2 veckor. Nope. Blev lite bättre ett tag för att efter en längre tids utevistelse vara lika halt igen. Väntade länge för vet.besök då hästen dels är farlig att lasta utan lugnande och pga att jag behövde hjälp med chaufför. Var ingen fara enl. veterinären då man eventuellt hade avvaktat om jag kommit in tidigare. Fin fraktur enl. veterinär och ska vara tillbaka fit for fight när det läkt.

 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 633
Senast: bobbbo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 826
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 189
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp