Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

En vän till mig har också haft hovbensfraktur på sin häst. Den skoddes med ringskor och fick komma ut i hage ganska snabbt, det läkte bra också :)

Ja ringsko är på tapeten men min hovslagare (klinikhovslagare) tyckte att vi gipsar för det har samma effekt och är bra mycket billigare, speciellt under boxvilan. Detta speciellt eftersom att han har god prognos och är väldigt lugn i box.
 
Jag känner mig som världens sämsta och mest egoistiska människa också som är så himla ledsen och deppig över denna situation med skadan. :( Jag har ju min häst kvar, hon lever och står i stallet.

Det är fruktansvärt jobbigt med skadade hästar så jag har full förståelse för att du känner som du gör även om prognosen är god.

Min häst har enbart kroniska diagnoser så hon kommer aldrig bli "frisk". Hon har spondylos (hopväxta kotor i ryggen) och PPID så mitt mål är att hålla henne i så god form som möjligt och så får jag se hur länge det håller.
Hon arbetas på lätt nivå 5-6 dagar i veckan både uppsuttet och på töm.
 
Det är fruktansvärt jobbigt med skadade hästar så jag har full förståelse för att du känner som du gör även om prognosen är god.

Min häst har enbart kroniska diagnoser så hon kommer aldrig bli "frisk". Hon har spondylos (hopväxta kotor i ryggen) och PPID så mitt mål är att hålla henne i så god form som möjligt och så får jag se hur länge det håller.
Hon arbetas på lätt nivå 5-6 dagar i veckan både uppsuttet och på töm.

Usch, jobbigt även med kroniska problem. Hoppas din häst får många pigga år och kan hålla sig i god form. :)

Prognosen på min häst är "reserverad", hon kommer att hålla för avel men det är också så mycket som de törs säga i nuläget. Det är ett komplicerat läge med skadorna. :( Och det man mest sörjer känner jag liksom är de förlorade drömmarna. Målen och tävlingsdrömmarna. Troligen kommer hon inte komma tillbaka som tävlingshäst, även om jag såklart hoppas och har det som målbild att hon ska bli återställd. :heart
 
Då har vi varit iväg på återbesök.
Hältmätning med sändarna igen, longering och böjprov. Stora framsteg! Sändarna gav inget utslag, hon seglade runt på longeringen (kanske något överladdad, men enligt veterinären med mycket bättre kvalité på traven trots tufft underlag -hårt underlag-). På böjprovet var hon liiite öm vid böjningen men klart bättre än förra gången då hon hoppade iväg samt sparkade efter veterinären.
På ultraljudet var kotan nästintill bra, veterinären var mycket överraskad över hur bra det blivit såhär snabbt, man brukar sällan se en så snabb läkning. Ligamenten i hovleden hade inte läkt så fantastiskt som kotan men det var på g, men vi har en bit kvar.
Blev en omgång stötvågor på ligamenten i hoven, sen får hon vila i lilla hagen i 4v till, skritt för hand (uppsuttet om jag vågar :angel:) och återbesök om 4v.
Ser det bra ut då får jag börja trava :banana:
 
Då har vi varit iväg på återbesök.
Hältmätning med sändarna igen, longering och böjprov. Stora framsteg! Sändarna gav inget utslag, hon seglade runt på longeringen (kanske något överladdad, men enligt veterinären med mycket bättre kvalité på traven trots tufft underlag -hårt underlag-). På böjprovet var hon liiite öm vid böjningen men klart bättre än förra gången då hon hoppade iväg samt sparkade efter veterinären.
På ultraljudet var kotan nästintill bra, veterinären var mycket överraskad över hur bra det blivit såhär snabbt, man brukar sällan se en så snabb läkning. Ligamenten i hovleden hade inte läkt så fantastiskt som kotan men det var på g, men vi har en bit kvar.
Blev en omgång stötvågor på ligamenten i hoven, sen får hon vila i lilla hagen i 4v till, skritt för hand (uppsuttet om jag vågar :angel:) och återbesök om 4v.
Ser det bra ut då får jag börja trava :banana:

Nämen åh, vilka fantastiskt positiva nyheter! Härligt med så lyckat återbesök!
 
Min fångshettis verkades äntligen i måndags, hon var ett par veckor över tiden och ganska rejält lång i tårna fram, men hon har varit så smärtpåverkad innan att det inte gått. Hon hade lite jobbigt med att stå på ett framben, fortfarande lite öm och varm i hovarna. Men det var nog skönt för henne att få bli av med tårna, hon rör sig mycket smidigare inne i boxen nu. Idag är sista dagen på kuren med butta, så nu håller vi alla tummar för att hon inte blir sämre igen utan medicinen.

Stora hästens tramp i kronranden läker fint, tack och lov. Vi promenerar på och hon håller sig i skinnet för det mesta. Vi behöver inte lina i tränset längre iaf, utan tyglarna räcker :up:. Jag var på en clinic med Eamon Hickey igår, väldigt inspirerande och en hel del markövningar som jag kan använda på vilddjuret när hon börjar gå bananas. Jag behövde den boosten, som du säger @Reykur så känns det ju så himla deppigt med skadade hästar, oklara prognoser och den ständiga oron.
 
Min häst börjar få riktigt tråkig yta på sina hovar nu efter en veckas boxvila, är det något man kan göra åt detta? De ser liksom ruggiga ut, kan man kanske diska av dem med såpa och diskborste? Någon som varit med om liknande
 
Min häst börjar få riktigt tråkig yta på sina hovar nu efter en veckas boxvila, är det något man kan göra åt detta? De ser liksom ruggiga ut, kan man kanske diska av dem med såpa och diskborste? Någon som varit med om liknande

Haha, gud vad intressant jag hade tänkt fråga samma sak. Min häst hovar ser jättetråkiga ut, inte alls sådär blanka och hårda utan matta och ruggade och "dammiga" liksom. Vill också ha tips!
 
Haha, gud vad intressant jag hade tänkt fråga samma sak. Min häst hovar ser jättetråkiga ut, inte alls sådär blanka och hårda utan matta och ruggade och "dammiga" liksom. Vill också ha tips!
Ja de är liksom helt skruttiga, glömde skura idag men kanske blir en runda imorgon.....är inte för att smörja hovar med fett osv för det tror jag inte på, men han hade glansiga för 2 månader sen.
 
ehm.... :angel:
bock_572cefcd2a6b221c107146cd.jpg


Såhär laddar fröken upp för ett riktigt jämfotasprång. Tyckte det var riktigt häftigt att se hur hon verkligen hukar sig på första bilden och tar sats....:bump:
 
De blev finare efter en skrubbning, sen lite fett och igår så var de tjusiga

Så bra, då ska jag testa! Du skrubbade med såpa och sedan fettade in dem med någon olja?

@mooi - Sådär gjorde min i förrgår, men då min sambo höll henne i grimskaftet. Haha. :cool: Han brukar gå och beta med henne utanför stallet medan jag mockar, i förrgår blev det en lång härlig matstund, vi satt i solen och käkade glass osv. Sen när jag gick in hörde jag "Nej! Tyra! Sluta! EMMA!!" och så stod sambon där och hade en vilt bockande häst omkring sig. :rofl:
Känner ångest inför sjukhage nästa vecka. :o
:p
 
Vilka ystra djur ni har. Jag har talat om för min lilla häst att hon faktiskt är en tanthäst och hon tar den uppgiften på största allvar. ;):D

Medicinen börjar göra susen nu iallafall och det är skönt. Bl a har hon ju druckit ofantliga mängder, typ 60-70 lit per dygn, men igår var ena hinken i boxen fortfarande full och baljan i hagen var halvfull. :)
Nu hoppas jag att hovarna börjar växa i normal takt igen också.

 

Haha! Ser ut som min.

Varje dag när jag ska hämta honom har jag försökt smyga ut i hagen. För när han ser mig är det full kareta och några hopp innan en tvärnit framför mig.
Nu har det gått ett tag sen behandling iaf. Så nu får det väl vara..
Jagar Gässen gör han också om de inte uppför sig. ;)

Sprattliga, överrörliga, energiska saker..
Suck!
 
Haha! Ser ut som min.

Varje dag när jag ska hämta honom har jag försökt smyga ut i hagen. För när han ser mig är det full kareta och några hopp innan en tvärnit framför mig.
Nu har det gått ett tag sen behandling iaf. Så nu får det väl vara..
Jagar Gässen gör han också om de inte uppför sig. ;)

Sprattliga, överrörliga, energiska saker..
Suck!

Jag får faktiskt säga att min har skött sig ypperligt sen detta utbrott -jag uppnådde det jag ville = risken att släppa henne större hage skulle vägas upp av att gräset skulle sysselsätta, hon har gått lugnt och den enda aktiviteten är att hon rullar sig, mycket, och hade visst haft en episod där hon ställde sig i vattenbaljan :angel:
Sen är hästen gladare, det sista i grushagen så kom hon inte om jag gick ut i hagen men nu i stora gräshagen kommer hon direkt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 624
Senast: bobbbo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 785
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp