Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Absolut, vi har dessa filterbehållare från Jula och så har min sambo hjälpt mig seriekoppla dom så har först ett kolfilter för smak mm och efter sitter järnfiltret.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/vattenrenare-och-filter/

Om intresse finns så kan jag försöka fota hur vi gjort med filtrena. Vi kopplar dom alltså på vanlig trädgårdsslang.
Hej!
Jag skulle väldigt gärna se en bild på det om du orkar fota?
Snällt att du skickade länken också :)
 
Hej!
Jag skulle väldigt gärna se en bild på det om du orkar fota?
Snällt att du skickade länken också :)
Här kommer bild på dom seriekopplade filtrena.😊 För intresse så var det första filtret som är kolfiltret alldeles vitt från början... En sak att tänka på är att sätta på vattnet långsamt annars kan järnfiltret gå sönder om det blir för kraftigt tryck på en gång.
20231130_180510.jpg
 
Här kommer bild på dom seriekopplade filtrena.😊 För intresse så var det första filtret som är kolfiltret alldeles vitt från början... En sak att tänka på är att sätta på vattnet långsamt annars kan järnfiltret gå sönder om det blir för kraftigt tryck på en gång.
Visa bifogad fil 133114
Tack @super för bilden och förklaringen!
Vet du om man på ngt sätt kan koppla detta från vattenpumpen?
Tänker om din sambo är kunnig inom området så kanske han vet hur man gör?
För vi har ju en pump i hydroforrummet som skickar ut vatten dels i en slang men även till de automatiska och uppvärma vattenkopparna i hagen...
Sen har vi en pump i stallet också och där har vi också vattenkoppar i boxarna.

Filtren i sig var ju inte särskilt dyra men man vill ju göra rätt för att det ska bli bra liksom :D
 
Min häst gjorde stående MR båda framhovarna 2022 på Saxtorp i Skåne. Han fastade inte innan men pga står några timmar med lugnande så är det viktigt att de får i sig vätska efteråt, han fick mashvatten av dem på kliniken i samband med att han vaknade till där. Kändes väldigt smidigt och tryggt, de gjorde några hästar före lunch och några efter, lite beroende på vad som skulle kollas, 2 personer.
 
Min häst gjorde stående MR båda framhovarna 2022 på Saxtorp i Skåne. Han fastade inte innan men pga står några timmar med lugnande så är det viktigt att de får i sig vätska efteråt, han fick mashvatten av dem på kliniken i samband med att han vaknade till där. Kändes väldigt smidigt och tryggt, de gjorde några hästar före lunch och några efter, lite beroende på vad som skulle kollas, 2 personer.
Tack! Vad kostade det att göra båda hovarna? Kom det fram ngt konkret när de gjorde det eller blev du inte ett dugg klokare? :O :P
 
Tack! Vad kostade det att göra båda hovarna? Kom det fram ngt konkret när de gjorde det eller blev du inte ett dugg klokare? :O :P
När jag gjorde MR för några år sedan var det rutin att göra båda fram, eftersom de vill ha något att jämföra med. Allt möjligt syns på MR så de behöver kunna titta på den friska hoven/benet för att se om det så hästen ser ut eller om det är någon avvikelse att notera.
För vår del var MR avgörande för att få hästen frisk. Hon hade varit halt och behandlats i nästan ett halvår, men genom MR fick vi rätt diagnos och kunde sätta in rätt behandling. Hon blev ohalt snabbt efter.

Minns tyvärr inte priset..
 
När jag gjorde MR för några år sedan var det rutin att göra båda fram, eftersom de vill ha något att jämföra med. Allt möjligt syns på MR så de behöver kunna titta på den friska hoven/benet för att se om det så hästen ser ut eller om det är någon avvikelse att notera.
För vår del var MR avgörande för att få hästen frisk. Hon hade varit halt och behandlats i nästan ett halvår, men genom MR fick vi rätt diagnos och kunde sätta in rätt behandling. Hon blev ohalt snabbt efter.

Minns tyvärr inte priset..
Tack! Vad fick ni för diagnos och behandling? Du kan skriva privat om du inte vill skriva här - jag är enbart intresserad för att jag varit i det där jobbiga landet där man inte vet i nästan ett år nu och jag mår skit. Vi har ju behandlat med "allt" traditionellt :P så jag vet inte vad man kan göra nu :O
 
Tack! Vad fick ni för diagnos och behandling? Du kan skriva privat om du inte vill skriva här - jag är enbart intresserad för att jag varit i det där jobbiga landet där man inte vet i nästan ett år nu och jag mår skit. Vi har ju behandlat med "allt" traditionellt :P så jag vet inte vad man kan göra nu :O
Man hittade flera saker. Dels en skada på djupa böjsenan i höjd med strålbenet, den var utläkt men hade troligen varit den initiala skadan. Det som orsakade fortsatta problem var inflammation på sidoligamenten i hoven + sekundära inflammationer i leder för att hon gått med detta så länge. Hon behandlades med kortison, både direkt i hoven och så fick jag ge i halsmuskeln i 10 dagar. Efter den behandlingen var hon betydligt bättre, men hovled och kotled behandlades ytterligare en gång och sedan var hon helt ohalt.
 
Tack! Vad kostade det att göra båda hovarna? Kom det fram ngt konkret när de gjorde det eller blev du inte ett dugg klokare? :O :P

Förstår det som 12 kkr + 3 kkr moms, hov+karled dubbelsidigt.

Ja, jättekonkret! Jag är bara ledsen att ingen tidigare veterinär sett samma hälta så att skadorna nu var kroniska (bytte till denna kliniken för jag fick reda på de gjorde stående MR på hovarna). Det var främst skador på mediala sidioligamenten till hovleden båda fram och de är skadade i sin fulla längd. Så jag kunde ju direkt avbryta den destruktiva cirkeln av att försöka sätta igång/utöka belastningen och undra varför min häst tappade bjudningen och viljan. Han har inga prestationskrav på sig och nu kan jag anpassa allt till vad jag nu vet. Tex har han i många år inte funkat på hårt underlag och nu vet jag att så fort han kortar steget på något underlag så ska han bara få gå på ett annat och stora kliv åt sidan har han också reagerat på även när han var hältfri (det blev han på en hovledsbehandling + stötvåg, fick uppföljande stötvågsbehandlingar enligt rutin) så det undviker jag såklart helt, och tar hänsyn till i hans flocksituation.

Min häst kollades alltså dubbelsidigt för dubbelsidiga problem upptäcktes med bedövning. Men annars sa kliniken samma som @MiniLi att det alltid är att föredra att se "den friska" sidan för jämförelse.
 
Tack @super för bilden och förklaringen!
Vet du om man på ngt sätt kan koppla detta från vattenpumpen?
Tänker om din sambo är kunnig inom området så kanske han vet hur man gör?
För vi har ju en pump i hydroforrummet som skickar ut vatten dels i en slang men även till de automatiska och uppvärma vattenkopparna i hagen...
Sen har vi en pump i stallet också och där har vi också vattenkoppar i boxarna.

Filtren i sig var ju inte särskilt dyra men man vill ju göra rätt för att det ska bli bra liksom :D
Pratade med sambon och ska ni ha filtrena direkt från pump så måste man dra riktiga rörkopplingar för vår slangkoppling är inte jätte stabil så ni inte får en vattenläcka. Att tänka på oxå är om ni kör allt vatten via filtrena så måste dom bytas ofta, järnfiltret är garanterat att fungera bara till 2000 liter, kolfiltret 10000 liter.

Jag tror att det bästa för er är att ta vattenprover så ni vet om ni har mycket järn i vattnet eller ej. I vårt stall vet vi att vi har ganska mycket järn iom att vårt kar är lite missfärgat samt att bonden har fått påbackning om att vattnet är järnrikt så han har även fått sätta ett filter vid pumpen men misstänker att det inte byts så ofta som det egentligen ska så därför har vi vårt eget filter till vårt kar. Men det håller ju väldigt mycket längre iom att vi kanske bara spolar mellan 60-100 liter/dag genom det. Allt annat vatten som vi använder i stallet tar vi ju direkt från kran sas.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 318
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp