Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

67A7BB75-85B5-433E-A27C-175F9DCC0899.jpegIdag var det dags. Sov gott Tanten, hälsa alla kompisarna💕💔
 
Varit hos fysioterapeuten med C och peppar peppar ser hon fortfarande fräsch ut. Fick beröm för att hon fått en fin överlinje och att muskulaturen är väldigt liksidig. Har också börjat rida henne lite för tränare vilket är superkul och nyttigt!

Hur går det för er andra?
 
Varit hos fysioterapeuten med C och peppar peppar ser hon fortfarande fräsch ut. Fick beröm för att hon fått en fin överlinje och att muskulaturen är väldigt liksidig. Har också börjat rida henne lite för tränare vilket är superkul och nyttigt!

Hur går det för er andra?

Härligt, grattis! Här väntar klinikbesök på onsdag efter de två veterinärbesöken hemma, svag svag förbättring med gaffelbandsbenet efter förra kollen men måste göra en mer fördjupad koll om det är något annat också eftersom det går så trögt och att han fortfarande är synbart halt/oren ffa på morgnarna när jag släpper ut dem.

Mer obrydd när jag tar in på kvällen så kunde han bara hålla sig i lagom rörelse känns det bäst. Det blev en del spring när sista unghästen kom hem i veckan men lyckligtvis inte så farligt och inte så att det synts någon påtaglig försämring efter det.
 
Varit hos fysioterapeuten med C och peppar peppar ser hon fortfarande fräsch ut. Fick beröm för att hon fått en fin överlinje och att muskulaturen är väldigt liksidig. Har också börjat rida henne lite för tränare vilket är superkul och nyttigt!

Hur går det för er andra?
Grattis! Här går det stadigt framåt Bruno har fått en till osteopatbehandlig efter att hästskrället fastnade i staketet och drog sönder ex antal stolpar och fick en sårskada :angel: men efter det har han bara blivit bättre och bättre samt att han fått tillåtelse att småhoppa lite vilket han gör med skräckblandad förtjusning;) och i övrigt så känns han bara fräschare och fräschare samt att han nu har fått en egen lekkamrat som han busar med:D jag har även börjat med nypon i maten och efter 3 veckor på det blev han ny även om jag såklart inte vet att det är det eller något annat men det riktigt lyser av lycka och liv i hela hästen:love:
Han har även fått en ny sadel🙈dock är det sån skillnad på hur han rör sig sen vi bytte

Bfu på gullungen
ECCBD1AA-80E7-4520-B1B1-06D609CD2597.jpeg
 
Min snälla fina Z. :heart Han har inte åkt transport sedan han kastrerades som treåring för drygt tretton år sedan. Men nu följde han ändå med mig som den oerhört vänliga individ han är, även om det märktes att han var såklart var spänd av hela klinikupplevelsen.

Svagt positivt om gaffelbandet, ingen mer försämring där och en första stötvågsbehandling genomförd. Men som jag misstänkte så är det inte det hela problemet utan även vissa artrosförändringar i båda framknäna. Nu är de i alla fall kortisonbehandlade och så får vi ta det därifrån.

Men veterinären ingav ändå en del förhoppningar när jag sa att jag är nöjd om han kan leva vidare som pensionär med mycket tid i hagen tillsammans med sina kompisar. Och håller han inte för mer ridning så kanske vi kan hitta på någon träning från marken så han får lite sysselsättning ändå. Numera har jag ju två ridna treåringar som jag kan slita på i stället. :)
 
Man är inte så bortskämd med sin hästanvändning, när man tycker det känns lite lyxigt och som en givande aktivitet att få gå ut och promenera 15-20 minuter om dagen på asfalt med sin häst. Men ändå, två stötvågar nu genomförda och det och kortisonen har lett till en gladare och märkbart bättre farbror Z. Utom när vi skulle till själva stötvågsbehandlingen senast för då svettades han floder av anspänningen och såg ut som att "jaha ska ni döda mig nu eller jaja men bara få det överstökat då". Älskade fina hästen, så pessimistisk och dramatisk.

Så, positivt att det går framåt men ännu inte läge att tänka faran över, för på morgnarna är det fortfarande stelare och att han står mer avlastande med fram.

Men att ändå kunna börja med någon liten "aktivitet" - även om det är med hästen som en jättehund i koppel - så känns det ändå som att jag också bidrar med att göra något, mer än att bara vänta och titta på bekymrat. Och så ser Z så glad ut bara av att vi hittar på någonting hemma, bara han och jag. Heja Z, min trognaste och snällaste vän. Bli okej nu, snälla. :heart
 
Ok vissa trådar är det ju bra att det inte är någon aktivitet i - men är det BARA jag som har skadad häst/konvalecent eller? Grattis till er andra i så fall!

Igår drog vi i alla fall iväg i Skåne-stormandet för sista stötvågsbehandlingen, och idag travade farbror riktigt fint och jämnt direkt ut i hagen! Trots extra lång innevistelse över natten pga oväder. Han är ju klart bättre än vid första besöket men har oftast stelnat till när han ska ut på morgonen eller stått stilla i hagen och ska skritta igång, så att han haltat de första stegen. Men han ser glad och helt obrydd ut i blicken igen och tar själv initiativ till att motionera sig med lite lagom rejs i hagen tillsammans med ungdomarna.

Nu ska vi fortsätta jobba på med sjukgymnastikpromenerandet och försöka utöka det lite, och sedan blir det ett förhoppningsvis sista återbesök med koll av gaffelbandet om en månad. Och så får han hyaluronsyra för artrosen, i hopp om att det i alla fall gör någon liten nytta där.

Och han har blivit så himla duktig med att åka till kliniken på alla dessa resor! Efter hyperstressen de första gångerna när han fick mängder av lugnande och trodde han skulle dö när som helst, så är han nu mycket coolare och ser nästan lite stolt och belåten ut nu när vi kommer fram till hans egen husläkare "jaha ja nu är vi här igen. Här hittar jag ju mycket bra och känner igen mig överallt, nu ska mina doktorer behandla mig för att det är nyttigt och bra för mig". :love:
 
Ok vissa trådar är det ju bra att det inte är någon aktivitet i - men är det BARA jag som har skadad häst/konvalecent eller? Grattis till er andra i så fall!

Nope du är inte ensam, Zarre är heltids konvalescent och ska vila helt och bara gå i hagen ett år, eller ja nu har det ju gått en tid men är fortfarande många månader kvar till sommaren. 🙃
 
Nope du är inte ensam, Zarre är heltids konvalescent och ska vila helt och bara gå i hagen ett år, eller ja nu har det ju gått en tid men är fortfarande många månader kvar till sommaren. 🙃

Usch, jag såg nu att ditt elände börjat före mitt (i alla fall om man räknar under 2023). Just november - februari är kanske inte de månader jag lider mest över att ha en hagprydnad, men det hade ju varit tacksamt att ha en prognos som säger att sedan blir det minsann bra. Håller tummarna!

Läste längre upp i tråden att du gett något preparat för lederna - jag har ungefär samma grundinställning att jag är skeptisk till funktionen och vill helst se vetenskapliga bevis på att det gör någon nytta innan jag står och fnuttar i några milliliter av dessa dyra droppar eller pulver. Men när man väl står där med en häst som har ont, och två veterinärer säger oberoende av varandra att du kan ju prova med hyaluronsyra/glukosamin, så är man inte så jäkla principfast utan mer desperat att det kanske hjälper just min häst. Jag fortsätter i alla fall till återbesöket så får vi se hur det är då.
 
Usch, jag såg nu att ditt elände börjat före mitt (i alla fall om man räknar under 2023). Just november - februari är kanske inte de månader jag lider mest över att ha en hagprydnad, men det hade ju varit tacksamt att ha en prognos som säger att sedan blir det minsann bra. Håller tummarna!

Läste längre upp i tråden att du gett något preparat för lederna - jag har ungefär samma grundinställning att jag är skeptisk till funktionen och vill helst se vetenskapliga bevis på att det gör någon nytta innan jag står och fnuttar i några milliliter av dessa dyra droppar eller pulver. Men när man väl står där med en häst som har ont, och två veterinärer säger oberoende av varandra att du kan ju prova med hyaluronsyra/glukosamin, så är man inte så jäkla principfast utan mer desperat att det kanske hjälper just min häst. Jag fortsätter i alla fall till återbesöket så får vi se hur det är då.
Ja asså sen var det kanske inte så jäkla smart att köpa en travare som inte gjort någonting direkt utan vet besiktning heller så lite får man väl skylla sig själv.

Men det var ju inte så att vi inte visste att vi tog en risk, ibland får hjärtat helt enkelt styra. Nåt väldigt speciellt men den här killen är det helt klart. ❤️ Men som du säger vore ju kul om.man kunde hoppas på en mer rolig prognos än att han bara håller för o gå i hagen.
 
Herr häst stod o skrek att han var själv i ligghallen så tittade till honom direkt och upptäckte då ett väldigt tjockt bakben.
Suck.
Efter noggrann rengöring hittades ett litet hack lite högre upp på benet än själv svullnaden, ingen feber och ingen hälta. Och det nyligen läkta såret på kronranden såg fortsatt fint ut.
Häst saneras och ställs in på tom box för o torka så snögg kan fästas. Då Zarre lätt blir både rejält svullen och får feber för minsta lilla och såret ändå var såpass litet samt noll feber eller hälta känns det inte så oroligt.

Alldeles nyss tittar mins kompis/hans andra äg till honom och vad har kraken gjort då?? :banghead: Jo det där nyss utläkta såret? Det har han trampat upp, i boxen!! Asså, jag börjar bli tämligen sugen på att linda hästen från topp till tå i skydd....

Sen vart han så så glad att att få trava för hand när jag kolla efter hälta. 🥲🥺 Är ändå lång tid kvar av vila... Skulle nog kännas bättre om jag hade någon som helst magkänsla på att han kommer bli bra av vilan, men min magkänsla säger precis tvärtom.
Men men, man ska inte ta ut sorger i förskott.
 
6017B0A0-1789-4BD2-83DA-34D6CD6BFA47.jpeg
Min lilla olycksfågel är tillbaka här 🙈 i onsdags förra veckan så var vi ute och red när tygeln plötsligt går rakt av och han blir rädd och tappar matte i ett dike (det var lyckligtvis mjukt för matten;)) och han springer vidare i full galopp och blir helt blockerad och svänger av istället för att springa hem och går omkull i hög hastighet och slår i vänster sida. (självklart hans dåliga sida:angel:) och fortsätter sedan springa innan han vänder hem och galopperar in i stallet med sadeln under magen och ställer upp sig så fint. (den stackars stallkompisen måste undrar vad hästen gjorde där helt själv utan matte när hon klev ut från sadelkammaren:rofl:) men i allafall så fick han ett större sår på bakkotan och ett skrapsår på insidan av benet. Ett sår i armhålan fram samt ett på vänster knäet🙈 så veterinären fick komma ut och lägga om hans bakben eftersom att han inte tänkte låta matte vara där:angel: så han fick order om omläggning med manuka honung och hålla det torrt och rent samt 1 v metacam för att mota Olle i grind medtanke på hans artros. Hittils går det riktigt bra och såret läker över förväntan.:banana:

Något som inte mår så bra däremot är hans sadel:bag: den fick en skruv i panelen avslagen rakt av samt rätt ordentliga läderskador, så nu är min fina equipe hos den svenska återförsäljaren/leverantören på lagning.
 
Happ. Jag får väl hoppa in här. Min 4-åring är halt, på båda fram. Vi både röntgade och gjorde UL idag men hittade inte riktigt varför, förutom att han hade ökad fyllnad i hovlederna. Han har känts lite off sedan ett par veckor. Är absolut halt men ganska låggradigt ändå. Veterinären var lite inne på MR så vi får väl se vad försäkringsbolaget säger.
 
Lillkillen är redan trött på sjukrutan och har nog sparkat i staketet, för nu har han en svullnad över senan ena bak :cautious: Han har tyvärr inte så mycket till val för de vanliga hagarna är väldigt knöggliga och ojämna sedan leran frös. Han beter sig åtminstone på våra promenader! Har även tricktränat lite för att försöka stimulera honom så mycket som det går.

Han fick nya skor igår och efter diskussion med hovslagaren bytte vi till sidokappor fram så vi kunde backa skorna en bit. Det är större risk att han trampar av en sko såhär (och konsekvenserna kan potentiellt bli större), men what to do liksom. Han brukar tappa 1-2 skor i snitt per skoperiod, ibland mer. Nu ska han ju ändå gå i sjukhage ett tag så förhoppningsvis sitter de lite bättre.
 
Hej alla fina Buke-människor som delar med sig av sina historier...
Nu är det min (o)tur att göra detsamma...
Jag har ett SWB-sto 5-år gammal som jag har ägt sedan hon var föl. Inridning etc inga problem alls. Blev betäckt som 3-åring och fick sitt fina föl i Maj 2022. Gick med fölet resten av 2022 och sen var ju tanken att sätta igång etc.
Ska försöka göra det här inlägget så kort som möjligt men jag är helt förstörd inombords egentligen...!

Började året med att sätta igång lugnt och fint efter fölets avvänjning. Var med på en inhoppningskurs som gick jättebra men upptäckte en galla i vänster bakhas. Denna undersöktes av veterinär och behandlades lokalt i februari -23. Vi tog även blodprov där hästen visade höga värden på framförallt anaplasma men även borrelia.
Återbesök 23/3 - hästen var UA men nytt blodprov togs och värdena var fortfarande höga för anaplasma och borrelia.
Fick även behandling mot magsår under mars/april.
Behandlades i blodet med Engemycin och Dexadreson efter påsk (mot anaplasma/borrelia).

Sattes igång igen, fortsatte utbildningen. I maj månad gjorde vi tävlingsdebut - felfri i 70 cm på första tävlingen!! Jag var så glad!... Därefter en bra tävling i 80 och 90 cm - inte felfritt men bra rundor med nya erfarenheter (och absolut inga tecken på att ha ont/inte vilja göra jobbet etc).
Måste lägga till att hon vid två tillfällen i maj kändes "ofräsch" på fiberunderlag och ENBART fiber. Ingen svullnad, värme eller ngt tecken på annat utan bara känslan uppifrån sadeln. Svårt att beskriva.
Vid det tillfället hade vi även s.k. "Road nails" istället för vanlig söm i skorna och efter dialog med hovslagaren så valde vi vid kommande skoning att byta tillbaka till vanliga då vissa hästar kan vara väldigt känsliga för greppet i fiberunderlag.

Första gången det hände var två dagar efter en skoning så jag tänkte att hon kanske var sömtryckt eller så, kändes helt normal på uteritter och hemma på vår ridbana etc. Andra tillfället det hände var ca 10 dagar efter det första och i samma ridhus, med samma fiberunderlag!
Detta var då "genrepet" inför vår andra tävling. Hon var absolut inte jättehalt men kändes orytmisk på ett annorlunda sätt jmf med hemma/uteritter etc.
Jag valde ändå att åka till tävlingen på grund av att jag tänkte att om det var en "riktig" hälta så borde det absolut kännas på gräs med broddar i etc. På tävlingen både kändes hon fräsch och såg fräsch ut (bad mina kompisar på tävlingen att kolla när jag travade fram).

Veckan efter tävlingen fick hon vila helt för säkerhets skull och veckan efter det skrittade hon bara. Jag åkte även till en snäll granne som har en hård och jämn grusplan där jag kunde longera och kolla hennes rörelser.
Vid det här laget hade jag frågat runt och även bett andra omkring mig att kolla på henne men allt jag hörde var bara "du känner efter för mycket", "rid bara", "unghästar är ju ojämna ibland etc".
Min magkänsla var inte bra så jag bokade en tid hos veterinären.

I början av juni kom vi dit och hon var dubbelsidigt halt båda fram på böjprov och hade dessutom inflammation i bakknäna! Det behandlades och jag kände mig helt förstörd! Jag har ju bara försökt göra allt "rätt" och hästen har fått tid på sig etc. Kan lägga till att jag har utbildning inom häst (hippolog - högskoleutbildn) samt flerårig erfarenhet av unghästar så det här är inte första gången jag har häst (ifall ngn undrar vid det här laget).

Sjukhage, vila etc, ni som vet ni vet...
Återbesök i juli - hästen var UA! Jag var så glad. Kände att "nu kör vi!"...

Jag slopade redan tidigt i somras planerna på Champion of the Youngsters i Skövde som jag alltid velat vara med på men vid återbesöket i Juli kände jag att det ändå fortfarande fanns en liten, liten chans att vi kunde visa på Kvalitets.
4-årsåret är det året jag tycker är allra roligast med unghästarna och ngt jag älskar att ha som mål är just kvalitetstävlan.
Anmälde oss till det allra sista tillfället i September på Norra Skånes arrangemang i Hässleholm (tror det var runt 13-14/9).

Satte igång henne väldigt lugnt under Juli/augusti. Eftersom hästen är så cool kände jag mig inte stressad över att vi inte varit ute så mkt.
Vi tränade ngn gång hemma och det kändes jättebra - förutom det faktum att jag aldrig någonsin suttit på en unghäst med så oerhört mkt egen motor. Det var som att sitta på X2000.

Framme i augusti och sista augusti var vi på ett genrep inför kvalitets. Vi kan sammanfatta det med KATASTROF.
Hon hoppade dåligt, asdåligt faktiskt.
Jag bröt ihop, avanmälde kvalitets och ringde vår hemmaveterinär som kom ut några veckor efter. Eftersom jag redan varit på klinik (erkänt bra klinik som jag har högt förtroende för) så kände jag lite som "vad fan gör jag nu?!"

Vi kollade henne, jag red, hoppade ett litet hinder och vi gjorde även neurologiska testar (då det enda symtom jag kan "ta på" under året är att hon alltid haft väldigt mycket "GO" och att hon rumblar i nedförsbackar och har väldigt bråttom. Lite som att hon aldrig har varit "extremt halt" eller "superdålig" men känslan har liksom varit dålig. Förutom där i maj då när det var en tydlig orytmik i hennes gångarter.
Det ENDA vår hemmaveterinär hittade var en liten, liten markering på höger fram. Men inte tillräckligt för att ge den dåliga känslan jag kände...
Fick remiss för att röntga framhovarna för eventuell kortisonutlöst fång. Det var det inte, hovarna var hur fina som helst.
På den kliniken gick vi därefter vidare med halsröntgen. Den veterinären hade ju inga positiva besked (och har även hört detsamma från andra som varit där, observera att detta INTE är den kliniken jag nämnde ovan som jag har högt förtroende för) men jag bad henne visa en "bra halsröntgen" - det kunde hon inte.
Bilderna skickades till en expert på Husaby via min VANLIGA klinik (den som jag har förtroende för). Utlåtandet kom tillbaka utan hemska fynd och orsaker till att jag känner som jag känner...

Nåväl - ny omgång till min vanliga klinik nu under hösten.

För fem veckor sedan var jag på det första besöket för denna omgång.
Hästen visade hälta höger fram och vänster bak och behandlades där.

Vid återbesöket (tre veckor sedan, två veckor efter det första) var hältan bak borta men nu var hästen dessutom halt på vänster fram = behandlad båda fram igen.

Vid senast återbesöket som var igår var hon fortfarande halt båda fram men kanske 0,5-1 grad bättre på båda. Nu provade vi att behandla med IPRF och bara hovleden då veterinären där tycker att det är enda stället hon ömmar ifrån. Nu värre på vänster fram.

Jag har förstått att just hovleder kan vara bråkiga och envisa att få hältfria men jag känner mig helt lost, förstörd, ensam och ledsen i allt det här.
Jag har ALDRIG pushat på eller haft bråttom med den här hästen. Hon fick ett "extra" år i och med fölet men nu börjar jag tänka saker som att jag istället har förstört hennes kropp inifrån i och med att hon fick bära ett föl.
Jag vet varken ut eller in och jag vet inte om hon kommer bli bra/fungera etc. Men jag älskar den här hästen och vill göra allt för henne.
Hade jag kunnat se in i framtiden inför det här året så hade jag dragit av henne skorna i somras och bara låtit henne vara ett par månader. Men det är ju inte säkert att det hade hjälpt iaf.

Jag har en tid bokad hos Jonas Tornell 15/1 2024 - bara utifall att jag behöver en second opinion.
Han hjälpte mig oerhört mkt med en häst för flera år sedan där jag var lite i liknande "upplösningstillstånd" som jag är i nu.

Kan även lägga till att hästen utöver allt hos veterinärer i år även har blivit kollad av erkänt duktiga osteopater, kiropraktorer och equiterapeuter över året. Inget "alternativt" har heller kunnat hjälpa oss hittills tyvärr och jag känner ju hur desperat jag känner mig inombords..


Om ni har orkat läsa hela vägen hit - tack!
Har ni solskenshistorier att dela med er av så skriv gärna.
Och alla ni som kämpar med konvalescenter och annat - ni är kämpar som fortsätter och vi är inte ensamma om det här.
(Det bara känns väldigt ensamt iband...)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
13 853
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp